• Anonym (Hjälp)

    Ska det va såhär i ett förhållande?

    Är det jag som är överkänslig? Eller? Jag vet varken ut eller in längre?

    -Pikar i stället för roliga skämt.

    -Snålhet

    -Kritik inför andra

  • Svar på tråden Ska det va såhär i ett förhållande?
  • Tecum

    Nej så ska det inte vara, Partnern är elak, girig och illojal. Kräv att hen ska skärpa sig, annars dumpa.

  • Anonym (Hjälp)

    Om jag köper nåt gemensamt för exempelvis 600:- så ska det alltid krånglas från sambons sida. Aldrig självklart att hen stöttar med sin del, utan helst ska det göras avdrag för nåt som köptes för två månader sedan, eller för nån kommande utgift nästa vecka. Varje gång! Inte på skoj någon enstaka gång utan varje gång!!

    Jag erbjöd mig att gå och handla för sambon här om dagen. Köpte det som önskades. När jag kom hem lade jag kvittot på köksbordet. Det gick på flera hundra kronor och bara några enstaka artiklar var till mig. Några grejer var till hushållet så att säga, men det allra mesta på kvittot var till sambon. Jag har inte fått några pengar för det..

    Umgås vi med sambons familj får jag kritik inför alla som jag inte kan försvara mig mot i situationen. Nästan varje gång. Det har blivit en del av umgängesjargongen nästan, så nu pikar och hackar dom också på mig, på skoj... officiellt.

  • Tecum
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-12-05 22:01:53 följande:
    Är det normalt?
    Svaret är fortfarande nej. Vad ska du med honom till?
  • Disa35
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-12-05 22:00:58 följande:

    Om jag köper nåt gemensamt för exempelvis 600:- så ska det alltid krånglas från sambons sida. Aldrig självklart att hen stöttar med sin del, utan helst ska det göras avdrag för nåt som köptes för två månader sedan, eller för nån kommande utgift nästa vecka. Varje gång! Inte på skoj någon enstaka gång utan varje gång!!

    Jag erbjöd mig att gå och handla för sambon här om dagen. Köpte det som önskades. När jag kom hem lade jag kvittot på köksbordet. Det gick på flera hundra kronor och bara några enstaka artiklar var till mig. Några grejer var till hushållet så att säga, men det allra mesta på kvittot var till sambon. Jag har inte fått några pengar för det..

    Umgås vi med sambons familj får jag kritik inför alla som jag inte kan försvara mig mot i situationen. Nästan varje gång. Det har blivit en del av umgängesjargongen nästan, så nu pikar och hackar dom också på mig, på skoj... officiellt.


    "Normalt" möjligen i den meningen att du är långt ifrån ensam.
    Men det är helt skruvat, det är absolut inte okej, men lyckligtvis är du tillräckligt vaken för att ifrågasätta det hela.
    Om jag vore du skulle jag lämna den där sambon och familjen åt sitt öde.
    Alla förtjänar bättre än det där.
  • lövet2

    Nej, det ska inte vara så. Om du är med någon som får dig att känna dig ledsen, sårad och eländig, så är han fel för dig. Han är en översittare, och en sådan vill du väl inte ha?

  • LoveRain
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-12-05 22:00:58 följande:

    Om jag köper nåt gemensamt för exempelvis 600:- så ska det alltid krånglas från sambons sida. Aldrig självklart att hen stöttar med sin del, utan helst ska det göras avdrag för nåt som köptes för två månader sedan, eller för nån kommande utgift nästa vecka. Varje gång! Inte på skoj någon enstaka gång utan varje gång!!

    Jag erbjöd mig att gå och handla för sambon här om dagen. Köpte det som önskades. När jag kom hem lade jag kvittot på köksbordet. Det gick på flera hundra kronor och bara några enstaka artiklar var till mig. Några grejer var till hushållet så att säga, men det allra mesta på kvittot var till sambon. Jag har inte fått några pengar för det..

    Umgås vi med sambons familj får jag kritik inför alla som jag inte kan försvara mig mot i situationen. Nästan varje gång. Det har blivit en del av umgängesjargongen nästan, så nu pikar och hackar dom också på mig, på skoj... officiellt.


    För mig hade millimeterrättvisa när det gäller pengar varit en deal breaker. Har svårt för den typen av snålhet.

    Om ni nu ska ha millimeterrättvisa så måste den naturligtvis gå åt båda håll. Den kan ju inte bara gälla när du köper nåt.

    Att pika och håna sin partner eller på andra sätt göra din partner ledsen och obekväm inför andra är verkligen inte ok! Tydligen är det så man umgås i hans familj, man hackar på en person och kallar det humor.

    Du har nog levt såhär ett tag och tappat greppet kring vad som är normalt i en relation. Bra att du frågar!

    Tänk såhär: vill du bli pikad och utsatt för diverse sk skämt? Vill du leva ett liv där pengar är ett område för tjafs och bråk? Vill du vara en del av en familj där man hånar varandra? Vad du vill och hur du vill leva bör vara ditt fokus mer än vad som kan anses vara normalt,
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-12-05 22:00:58 följande:

    Om jag köper nåt gemensamt för exempelvis 600:- så ska det alltid krånglas från sambons sida. Aldrig självklart att hen stöttar med sin del, utan helst ska det göras avdrag för nåt som köptes för två månader sedan, eller för nån kommande utgift nästa vecka. Varje gång! Inte på skoj någon enstaka gång utan varje gång!!

    Jag erbjöd mig att gå och handla för sambon här om dagen. Köpte det som önskades. När jag kom hem lade jag kvittot på köksbordet. Det gick på flera hundra kronor och bara några enstaka artiklar var till mig. Några grejer var till hushållet så att säga, men det allra mesta på kvittot var till sambon. Jag har inte fått några pengar för det..

    Umgås vi med sambons familj får jag kritik inför alla som jag inte kan försvara mig mot i situationen. Nästan varje gång. Det har blivit en del av umgängesjargongen nästan, så nu pikar och hackar dom också på mig, på skoj... officiellt.


    Fast om ni har separat ekonomi så ska ju såklart han också ersättas för sina utlägg, inte bara du för dina. Om du börjar betala när han köpt något finns ju inga avdrag att göra sen när du köpt något.

    Men att håna dig oxh dra skämt på din bekostnad är inte ok, där får du sätta ner foten. Börja försvara dig och ifrågasätt när han gör så, öven om det blir obekvämt inför folk, det är mer pinsamt för honom än för dig.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Hmm) skrev 2019-12-06 05:10:32 följande:

    Fast om ni har separat ekonomi så ska ju såklart han också ersättas för sina utlägg, inte bara du för dina. Om du börjar betala när han köpt något finns ju inga avdrag att göra sen när du köpt något.


    Ja självklart det har jag inga problem med och det gör jag allt som oftast, och skulle sambon be om en viss summa pengar för nåt så swishar jag direkt. Även om det är nåt jag inte har bett om ska köpas.

    Sambon däremot slingar sig alltid och letar verkligen i minnet efter vad som helst som kan letas fram som kan kompensera upp. Nästan så att det blir skrattretande ibland.. -Jag bjöd ju på den där ölen förra helgen, kan jag få höra när jag framför att jag handlat för 738,95 på affären. Då ber jag inte ens om exakt halva summan utan mest om att få ett par-tre hundra.

    Här är skillnaden mellan oss.
  • Anonym (Hjälp)

    Men ja vi behöver lösa ekonomin runt exempelvis matinköp på ett bättre sätt ja. Och vi pratar om det.

    Det finns säkert tillfällen när sambon går och handlar mer än vad jag gör till det gemensamma. Men mycket som jag retar på mig handlar om onödig snålhet och attityd runt pengar.

Svar på tråden Ska det va såhär i ett förhållande?