• Anonym (Gör jag rätt?)

    Barnomsorg i hemmet istället för tidig förskolestart?

    Vi har idag ett barn som i vinter blir 1 år och alltså har rätt till förskola.

    Vi två föräldrar har ett äldre barn sedan innan med varsina krävande jobb där vi inte kunnat (nåja) vara föräldraledig i den utsträckning som man kanske tänker sig - dvs stänga kontoret i 1 år. Vi jobbar båda deltid för att få ihop familjelivet och har sedan ett par månader en nanny som är hos vår son två halvdagar/vecka.

    Till vintern när han blir 1 år så har han rätt till förskola men vi har valt att behålla detta upplägg med nanny 2-3 halvdagar vecka för att vi ska kunna jobba 60% vardera.

    Jag mår redan dåligt över att folk tycker att vi har valt en annan form av barnomsorg som inte är vanlig och att jag inte tar tillvara på min tid när barnen är små.

    Jag lovar er att de dagar jag är hemma så njuter jag till Max.

    Hade det varit bättre och sökt på förskola?

  • Svar på tråden Barnomsorg i hemmet istället för tidig förskolestart?
  • Anonym (barnskötare)

    Jag tycker du gör rätt.Barn under 3 år mår bäst hemma med tanke på dagens stora barngrupper och lite personal.Jag har jobbat länge i förskolan och jag tycker det var bättre förr.Vi hade tid med barnen.

  • jeanette02

    Tycker att ni gör rätt. Finns ingen fördel alls för 1 åringar på förskola vad jag sett och märkt.

    För en 2-3 åring kan det bli intressant några timmar.

Svar på tråden Barnomsorg i hemmet istället för tidig förskolestart?