• Anonym (sotis)

    Hur botar man svartsjuka?

    Som titeln lyder, har någon några tips på hur man botar svartsjuka och hur man ska göra när tankarna kommer?

    Inser själv att min svartsjuka är sjukligt överdriven, så behöver inga kommentarer om detta tack.

    Som nu, min partner har praktik på utbildningen han går på och hans handledare är en kvinna. De spenderar hela arbetsdagen tillsammans i ett trångt utrymme... 

    Kan även vara bara han nämner en kvinna, tom att han tycker att artisten x har så fin sångröst...

    Ni förstår... Skäms så himla mycket samtidigt som jag mår fysiskt dåligt när svartsjukan kommer. Den vrider om hela magen och hjärtat och gör så ont! 

    Han har tidigare gett mig anledning till osäkerhet och att inte kunna lita på honom. Men jag vill göra det igen för jag vet att han älskar mig och det var längesedan och rationellt sätt så vet jag att det inte var som jag trodde. Men känslomässigt är jag fortfarande superrädd för att bli sårad igen.

  • Svar på tråden Hur botar man svartsjuka?
  • TriC

    Om det finns en rationell anledning för dig att vara svartsjuk, t ex att han faktiskt varit otrogen eller på gränsen till otrogen tidigare i ert förhållande så är din svartsjuka inte alls konstig. Otrohet ska man aldrig, enligt mig, försöka förlåta. Otrohet är för mig en absolut anledning att lämna någon.

    Om din svartsjuka däremot inte är rationell så kan kanske samtal med en kurator vara en bra idé, för då är det något som kan rasera ett i övrigt bra förhållande. 

  • Anonym (Sweet)

    Jag har också varit väldigt svartsjuk av mig (obefogat) men har aldrig visat det utan bara känt det inom mig. Jag blev så sjukt less på mig själv och kom till sist fram till att jag måste släppa detta och låta min partner göra vad han vill utan att tänka över alltihop i absurdum. Om han skulle hitta någon annan han gillar bättre, om han skulle vara otrogen, blir kär i någon annan osv- då var det inte tänkt att det skulle bli han och jag. Då är vi inte kompatibla nog och då är det bättre att veta det förr än senare. mår mycket bättre nu, svartsjukan är knappt märkbar alls(liten gnutta svartsjuka kan man få ha vid enstaka tillfällen, så länge det inte går ut över någon). Så försök inse det. Men håller med föregående talare, har han varit otrogen och du inte känner att du kan lita på honom- gör slut.

  • Anonym (självbotad)

    Genom att tänka på att din svartsjuka inte kommer hindra honom att vara med någon annan hur mycket du än vill. Du vill inte heller att han ska välja dig endast av det faktumet att du inte ska vara svartsjuk, utan för att han själv vill vara med dig och ingen annan. 


    Samt att din svartsjuka troligen blir den största anledningen till att han väljer någon annan. Trots att han troligen från början ville vara med dig mest av alla. 

    Du måste våga släppa kontrollen, för ingen kan kontrollera en människa till att vilja vara med en. Du missar även den bästa tiden som du ska nkuta och vara kär med att istället må dåligt och vara kontrollerande. 


    Tänk efter vilket förhållande du vill ha. Kontrollerande och dåligt, där du ständigt mår dåligt eller kärleksfullt där du mår bra även om risken finns att han lämnar dig en dag. Det sistnämnda tenderar hålla längst i vilket fall som helst.

    Min sjukliga svartsjuka försvann av sig själv när jag började tänka mer rationellt, och påminde mig själv varje gång svartsjukan dök upp. Man måste även jobba på sig själv och sin dåliga självkänsla och självförtroende (gör saker som ökar ditt självförtroende).

  • Anonym (sotis)
    Anonym (självbotad) skrev 2019-12-06 13:39:56 följande:

    Genom att tänka på att din svartsjuka inte kommer hindra honom att vara med någon annan hur mycket du än vill. Du vill inte heller att han ska välja dig endast av det faktumet att du inte ska vara svartsjuk, utan för att han själv vill vara med dig och ingen annan. 


    Samt att din svartsjuka troligen blir den största anledningen till att han väljer någon annan. Trots att han troligen från början ville vara med dig mest av alla. 

    Du måste våga släppa kontrollen, för ingen kan kontrollera en människa till att vilja vara med en. Du missar även den bästa tiden som du ska nkuta och vara kär med att istället må dåligt och vara kontrollerande. 


    Tänk efter vilket förhållande du vill ha. Kontrollerande och dåligt, där du ständigt mår dåligt eller kärleksfullt där du mår bra även om risken finns att han lämnar dig en dag. Det sistnämnda tenderar hålla längst i vilket fall som helst.

    Min sjukliga svartsjuka försvann av sig själv när jag började tänka mer rationellt, och påminde mig själv varje gång svartsjukan dök upp. Man måste även jobba på sig själv och sin dåliga självkänsla och självförtroende (gör saker som ökar ditt självförtroende).


    Verkligen superbra tips! Tack snälla. 
  • Anonym (op)

    Tror ofta det finns ett skäl om man är supersvartsjuk som ligger inuti en själv. 

    Eller tror det finns båda, att ibland är det ett tecken på att ens relation inte är rätt eller i balans. 

    Men vanligtvis tror jag att man behöver terapi och stöd, för det är inte så lätt att bota på egen hand.

  • Anonym (A)
    Anonym (op) skrev 2019-12-10 14:57:48 följande:
    Tror ofta det finns ett skäl om man är supersvartsjuk som ligger inuti en själv. 

    Eller tror det finns båda, att ibland är det ett tecken på att ens relation inte är rätt eller i balans. 

    Men vanligtvis tror jag att man behöver terapi och stöd, för det är inte så lätt att bota på egen hand.
    Håller med
Svar på tråden Hur botar man svartsjuka?