• Anonym (Frånvarande pappa)

    Tonåringen ”spårar” ut, mamman släpper inte in

    Min första gång på FL men jag förstår ju att folk får bra tips här så jag chansar!

    För 14 år sedan hade jag en kort relation med en tjej som var allt som inte jag var. Jag hade vuxit upp som ensambarn, akademikerföräldrar o hårt hållen. Hon har fri, inga regler, rökte, drack sprit, var arbetslös men levde livet! Typ så..

    Hon blev gravid, o vi fortsatte inte vår relation. Hon berättade inte för mig om graviditeten förrän vår son var 4 år, och då hade jag flyttat en timme bort och skaffat ny familj.

    Jag har trots detta en fantastisk relation till min son, han är ofta hos oss o älskar sina syskon osv.

    MEN nu börjar det bli tufft för honom, hans mamma har inte förmåga att få ihop tonårslivet med honom.

    Han kommer ofta sent till skolan, har glömt gympakläder, missat läxor och klarar inte proven. Han är ute sent på kvällarna och ingen vet längre vilka kompisar han umgås med.

    Jag är så orolig för honom, och jag gör allt för att vara delaktig i hans liv. Men nu vill han inte längre komma till oss. Jag är den tråkiga som tjatar om skolan, om att han måste gå till fotbollsträningen, att han måste vara inne en viss tid. Jag är en skittråkig pappa.

    Jag har pratat med soc vid flera tillfällen och har även gjort en orosanmälan för ett par år sedan, men de hävdar typ att det inte är så farligt.

    Och ja, mamman är bra på så många sätt, hon avgudar verkligen sonen men har inte kapacitet att sätta regler.

    Jag känner mig så långt borta (en timme), och om jag inte hade haft två yngre barn här hade jag flyttat.

    Nu har skolan reagerat!

    Jag kan inte heller prata med mamman (jo vi är vänner men jag kan inte ge kritik, eller bra tips), hon orkar ändå inte hålla i dom.

    Ge mig andra tips på vad jag kan göra för min son, vill inte se honom spåra ur ännu mer!

  • Svar på tråden Tonåringen ”spårar” ut, mamman släpper inte in
  • Anonym (...)

    Du gör en ny orosanmälan och försäker få hjälp till sonen. Har ni delad vårdnad så har du rätt till samtal med skolan. Fortsätt kämpa för sonens bästa, visst han kommer hata dig nu men framöver tacka dig för du stod kvar.

  • Anonym (Frånvarande pappa)
    Anonym (...) skrev 2019-12-06 20:10:39 följande:

    Du gör en ny orosanmälan och försäker få hjälp till sonen. Har ni delad vårdnad så har du rätt till samtal med skolan. Fortsätt kämpa för sonens bästa, visst han kommer hata dig nu men framöver tacka dig för du stod kvar.


    Mamman har enskilt vårdnad men jag är alltid med på alla samtal med skolan osv, hon vill att jag ska vara delaktig. Hon upplever liksom inte att det är något problem (hon va ju naturligt lika ?stökig? som barn), så hon tycker skolan överreagerar tex. Hon förstår inte att hennes kapacitet inte räcker!

    Gör gärna en orosanmälan igen (kunde t.o.m. hoppas att skolan gör en också), men vad skulle kunna hända? Min son skulle hata mig för resten av livet om jag var den som tvingade honom att flytta hit o byta skola nu!
  • Anonym (Q)

    Precis som du har identifierat så ligger en stor del av problemet i att du är just frånvarande. Kan du försöka integrera dig mer i hans vardag? En vardagskväll i veckan så åker du till hans stad och gör något kul ihop och läser läxor, typ. Utöver det umgänge som ni redan har då. Kan du FaceTime:a på morgonen? Få lite kontakt och samtidigt se till att han kommer upp och iväg väl förberedd till skolan. Eller på kvällen förstås - det viktiga är att du får in en fot i hans vardag. Många tonåringar är fortfarande beroende av externa saker som kan motivera dem. Kan du införa något belöningssystem som han skulle kunna tänka sig att gå med på angående att tex komma i tid till skolan varje dag en vecka, lämna in alla läxor under veckan eller gå på alla träningarna? Pengar, speltid, gå ut och äta kan vara några saker som en tonåring skulle kunna känna sig motiverad av. 

  • Anonym (Frånvarande pappa)
    Anonym (...) skrev 2019-12-06 20:10:39 följande:

    Du gör en ny orosanmälan och försäker få hjälp till sonen. Har ni delad vårdnad så har du rätt till samtal med skolan. Fortsätt kämpa för sonens bästa, visst han kommer hata dig nu men framöver tacka dig för du stod kvar.


    Glömde säga; jag kommer alltid finnas för min högt älskade son! Behöver bara få veta vad det finns för alternativ liksom?!
  • Anonym (Frånvarande pappa)
    Anonym (Q) skrev 2019-12-06 20:14:31 följande:

    Precis som du har identifierat så ligger en stor del av problemet i att du är just frånvarande. Kan du försöka integrera dig mer i hans vardag? En vardagskväll i veckan så åker du till hans stad och gör något kul ihop och läser läxor, typ. Utöver det umgänge som ni redan har då. Kan du FaceTime:a på morgonen? Få lite kontakt och samtidigt se till att han kommer upp och iväg väl förberedd till skolan. Eller på kvällen förstås - det viktiga är att du får in en fot i hans vardag. Många tonåringar är fortfarande beroende av externa saker som kan motivera dem. Kan du införa något belöningssystem som han skulle kunna tänka sig att gå med på angående att tex komma i tid till skolan varje dag en vecka, lämna in alla läxor under veckan eller gå på alla träningarna? Pengar, speltid, gå ut och äta kan vara några saker som en tonåring skulle kunna känna sig motiverad av. 


    Jo det va ju så jag skrev, och jag känner mig ofta frånvarande MEN jag jobbar ofta i hans stad o då träffas vi. Ända sen han var liten så åkte jag hem till honom en kväll i veckan o var med till läggning, det gör jag fortfarande men inte till läggning men fika, bio, just nu skridskor. Dessutom är han här en annan kväll varje vecka då vi bara gör läxor. Vi pratar i telefon varje dag, snapchatar, fejstajmar, sms:ar.

    Så för att vara frånvarande försöker jag ändå vara sjukt närvarande! Jag tror att han känner så i alla fall!

    Jag försöker ringa varje morgon och hjälpa honom men han vaknar inte. Mamman stiger inte upp med honom.

    Har testat att motivera med pengar osv, och han är på allt men i längden funkar det inte.

    När han och jag sitter o pluggar tillsammans behöver han inte mycket hjälp, han har läshuvud, men han har ingen egen startmotor. Man måste sitta med hela tiden, o det tycker mamman är tråkigt!

    Försöker t.o.m. betala för betygen nu; desperat åtgärd men inte ens det verkar fungera! :(
  • Anonym (Q)
    Anonym (Frånvarande pappa) skrev 2019-12-06 20:22:58 följande:
    Jo det va ju så jag skrev, och jag känner mig ofta frånvarande MEN jag jobbar ofta i hans stad o då träffas vi. Ända sen han var liten så åkte jag hem till honom en kväll i veckan o var med till läggning, det gör jag fortfarande men inte till läggning men fika, bio, just nu skridskor. Dessutom är han här en annan kväll varje vecka då vi bara gör läxor. Vi pratar i telefon varje dag, snapchatar, fejstajmar, sms:ar.

    Så för att vara frånvarande försöker jag ändå vara sjukt närvarande! Jag tror att han känner så i alla fall!

    Jag försöker ringa varje morgon och hjälpa honom men han vaknar inte. Mamman stiger inte upp med honom.

    Har testat att motivera med pengar osv, och han är på allt men i längden funkar det inte.

    När han och jag sitter o pluggar tillsammans behöver han inte mycket hjälp, han har läshuvud, men han har ingen egen startmotor. Man måste sitta med hela tiden, o det tycker mamman är tråkigt!

    Försöker t.o.m. betala för betygen nu; desperat åtgärd men inte ens det verkar fungera! :(
    Jag förstår din frustration och det låter som att du gör mycket rätt och kanske så mycket som du kan. Testa igen med belöningar, men gör stegen mindre än bra betyg (som man ju bara får några gånger per läsår). Bättre 1 krona för varje enskild läxa än 500 kronor för ett bra betyg. 

    Be rektorn om hjälp med att komma i tid på morgonen. Jag pratade med rektorn på min sons skola (om något annat) och han sa att han ofta kallade in elever för att ge dem en uppsträckning om just punktlighet. Funkar kanske ibland? Kanske kan du belöna ett tag för varje morgon han kommer i tid för att få in vanan?
  • Anonym (bubba)
    Anonym (Frånvarande pappa) skrev 2019-12-06 20:22:58 följande:

    Jo det va ju så jag skrev, och jag känner mig ofta frånvarande MEN jag jobbar ofta i hans stad o då träffas vi. Ända sen han var liten så åkte jag hem till honom en kväll i veckan o var med till läggning, det gör jag fortfarande men inte till läggning men fika, bio, just nu skridskor. Dessutom är han här en annan kväll varje vecka då vi bara gör läxor. Vi pratar i telefon varje dag, snapchatar, fejstajmar, sms:ar.

    Så för att vara frånvarande försöker jag ändå vara sjukt närvarande! Jag tror att han känner så i alla fall!

    Jag försöker ringa varje morgon och hjälpa honom men han vaknar inte. Mamman stiger inte upp med honom.

    Har testat att motivera med pengar osv, och han är på allt men i längden funkar det inte.

    När han och jag sitter o pluggar tillsammans behöver han inte mycket hjälp, han har läshuvud, men han har ingen egen startmotor. Man måste sitta med hela tiden, o det tycker mamman är tråkigt!

    Försöker t.o.m. betala för betygen nu; desperat åtgärd men inte ens det verkar fungera! :(


    Du anstränger dig trots att du är en frånvarande far. Verkar tyvärr dock inte räcka. Tror han skulle behöva bo med dig. Låter som om han behöver någon som väcker honom på morgonen, peppar och påminner honom. Han behöver nöta på rutiner om och om igen tills de sitter.

    Inte säkert socanmälan hjälper. Deras ribba för bra föräldraskap är jävligt mycket lägre än vad en vanlig medelsvensson har. Jobbar inte där men de verkar typ nöjda så länge barnen får mat hemma, inte får stryk och inte knarkar.

    Tycker du ska föreslå för mamman att pojken flyttar in hos dig. Han kan ju vara hos mamman på helgerna och loven. Linda in det. Typ att hon är en kärleksfull mamma och kan få älska honom på helgerna men att pojken behöver disciplin som bara en far kan ge under veckorna. Låt henne behålla underhållet så det inte blir ett problem. Det är mitt bästa råd.
  • Anonym (Frånvarande pappa)
    Anonym (Q) skrev 2019-12-06 20:30:15 följande:

    Jag förstår din frustration och det låter som att du gör mycket rätt och kanske så mycket som du kan. Testa igen med belöningar, men gör stegen mindre än bra betyg (som man ju bara får några gånger per läsår). Bättre 1 krona för varje enskild läxa än 500 kronor för ett bra betyg. 

    Be rektorn om hjälp med att komma i tid på morgonen. Jag pratade med rektorn på min sons skola (om något annat) och han sa att han ofta kallade in elever för att ge dem en uppsträckning om just punktlighet. Funkar kanske ibland? Kanske kan du belöna ett tag för varje morgon han kommer i tid för att få in vanan?


    Bra tips med fler men mindre belöningar, det ska jag verkligen anamma! Tack!
  • Anonym (Frånvarande pappa)
    Anonym (bubba) skrev 2019-12-06 20:54:24 följande:

    Du anstränger dig trots att du är en frånvarande far. Verkar tyvärr dock inte räcka. Tror han skulle behöva bo med dig. Låter som om han behöver någon som väcker honom på morgonen, peppar och påminner honom. Han behöver nöta på rutiner om och om igen tills de sitter.

    Inte säkert socanmälan hjälper. Deras ribba för bra föräldraskap är jävligt mycket lägre än vad en vanlig medelsvensson har. Jobbar inte där men de verkar typ nöjda så länge barnen får mat hemma, inte får stryk och inte knarkar.

    Tycker du ska föreslå för mamman att pojken flyttar in hos dig. Han kan ju vara hos mamman på helgerna och loven. Linda in det. Typ att hon är en kärleksfull mamma och kan få älska honom på helgerna men att pojken behöver disciplin som bara en far kan ge under veckorna. Låt henne behålla underhållet så det inte blir ett problem. Det är mitt bästa råd.


    Jag vill verkligen att han bor hos mig, men mamman vill inte. Hon har bara sonen o trots alla brister har de en fantastisk relation o jag förstår att hon inte vill ?släppa? den.

    Men visste behöver han någon som följer honom o startar honom!

    Gällande soc så va det precis sådär förra gången jag socanmälde mamman, han får mat, rena kläder o kläder. Inga droger, ingen misshandel osv så soc va nöjda!

    Annars känns det lite som att du har självupplevt liknande? Ekonomin är naturligtvis en del av detta. Mamman får barnbidrag, underhåll samt att jag betalar allt till sonen! Men det är oviktigt, jag har råd så det kvittar!
  • Anonym (Frånvarande pappa)
    Anonym (Frånvarande pappa) skrev 2019-12-06 21:17:16 följande:

    Bra tips med fler men mindre belöningar, det ska jag verkligen anamma! Tack!


    Men det värsta, o detta skäms jag faktiskt för!

    Jag skäms. Skäms över att ha en strulig son, skäms för fler samtal med skolan osv. Känner mig som en misslyckad förälder!
Svar på tråden Tonåringen ”spårar” ut, mamman släpper inte in