• Anonym (Utvandrare)

    Underhåll i Norge?

    Förlorar man underhållet från pappan som bor i Sverige när man blir skriven i Norge?

  • Svar på tråden Underhåll i Norge?
  • Anonym (T)

    Samma situation här fast tvärtom, här betalas det underhåll från Norge till Sverige.

  • Anonym (....)
    Anonym (Utvandrare) skrev 2019-12-06 21:15:19 följande:

    Förlorar man underhållet från pappan som bor i Sverige när man blir skriven i Norge?


    Nej, det ska du inte göra. Jag fick underhåll från pappan när jag bodde i Norge och Frankrike. Så du borde också få om pappan bor i Sverige.
  • Anonym (Utvandrare)

    Nu fick jag meddelande om att underhåller blir indraget från januari ????

  • Anonym (Utvandrare)

    Ni som säger att det fungerar, hur gjorde ni?

  • Anonym (....)
    Anonym (Utvandrare) skrev 2019-12-14 09:45:26 följande:

    Nu fick jag meddelande om att underhåller blir indraget från januari ????


    Har du fått någon orsak till att det dras in?
  • Anonym (abelbabelkadabel)
    Anonym (Utvandrare) skrev 2019-12-14 09:45:26 följande:

    Nu fick jag meddelande om att underhåller blir indraget från januari ????


    Utgår ifrån att det är underhållsstöd du har eftersom det ryker. Underhållsstödet är egentligen ett bidrag så som bostadsbidrag och socialbidrag och bara för dem som bor i Sverige.

    Har ni avtal om underhållsbidrag så tror jag dockatt det är giltigt i hela världen eftersom det är som vilket avtal som helst. Man kan skriva på juridiskt bindande avtal gällande underhållsbidraget helt gratis hos familjerätten. Ni har ju fortfarande tid om ni båda vill det.

    Internationella konventioner säger att alla familjerättsliga frågor ska avgöras i det land där barnet bor. Så har du inget avtal med pappan innan flytten så behöver du kolla upp hur regelverket ser ut i Norge. Får du ett underhåll fastslaget i Norge så gäller det även i Sverige. Vet inte med säkerhet men tror att beloppen för underhåll är högre i Norge än i Sverige vilket är bra då det är mycket dyrare att bo där.
  • Anonym (Utvandrare)

    Ja det gäller underhållsstöd. Jag har aldrig fått nåt annat ????

  • Anonym (abelbabelkadabel)
    Anonym (Utvandrare) skrev 2019-12-17 17:28:37 följande:

    Ja det gäller underhållsstöd. Jag har aldrig fått nåt annat ????


    Det är skillnad på underhållsbidrag och underhållsstöd. Underhållsbidrag betalas från umgängesföräldern till boföräldern enligt avtal. Underhållsstöd är ett statligt bidrag till de boföräldrar som inte får underhållsbidrag.
Svar på tråden Underhåll i Norge?