• Anonym (???)

    Måste jag flytta från vårt hus?

    Jag och sambon planerar att bygga/köpa hus. Han har två vuxna barn sedan tidigare. Vad händer med vårat hus om han skulle gå bort? Ärver hans barn halva huset?

  • Svar på tråden Måste jag flytta från vårt hus?
  • Anonym (C)

    Ja, de ärver värdet av halva huset. Teckna en livförsäkring så du har råd att lösa ut dem.

  • Anonym (???)
    Anonym (C) skrev 2019-12-07 17:24:50 följande:

    Ja, de ärver värdet av halva huset. Teckna en livförsäkring så du har råd att lösa ut dem.


    Så om han inte hade haft barn så hade jag inte behövt lösa ut hans del? Kan man kringgå det? Vad händer om vi gifter oss?
  • Anonym (H)

    Gå till en jurist och prata igenom hur ni vill ha det.Juristen kan förklara vilka möjligheter ni har med testamenten etc. Ni kan t ex göra så att ni ärver varandra och begränsar särkullsbarnens arv.

  • Anonym (.)

    Det finns speciella regler kring särkullbarn vid arv. Läs på om detta på t.ex. lawline.se eller tala med en jurist.

    Livförsäkring på ungefär din sambos andel av lånet på huset känns som en bra idé, om du nu tror att det är risk att han avlider. Generellt är livförsäkringar rätt dyra i förhållande till den otroligt låga risken att han skulle avlida.

  • Anonym (jumjum)
    Anonym (.) skrev 2019-12-07 17:40:15 följande:

    Generellt är livförsäkringar rätt dyra i förhållande till den otroligt låga risken att han skulle avlida.


    Är de så dyra? Jag betalar 100 kr/mån och min livförsäkring är på 2 miljoner.
    Jag förstår dock att de blir dyrare med åren, men man kan ju säga upp dem när de inte är nödvändiga längre, tex om man lyckats spara ihop den summa man behöver eller har ekonomi nog att ta ett lån och lösa ut ändå.
    Även om risken är låg, det är ju nästan allting, så har man ju ändå nytta av försäkringen OM något händer.
  • Ignoramus

    Ja, livförsäkring är det klart smidigaste alternativet såna här gånger. Bråka med barn som precis förlorat sin förälder om huset man bor i känns som något av det tråkigaste man kan göra. Länsförsäkringar sänkte sin nå så djävulskt tidigare i år. Tror min ligger på 2.5 och kostar 25 kr/månaden.

  • Anonym (E)
    Anonym (???) skrev 2019-12-07 17:32:45 följande:

    Så om han inte hade haft barn så hade jag inte behövt lösa ut hans del? Kan man kringgå det? Vad händer om vi gifter oss?


    Ja, de ärver hans del. Du hade inte behövt lösa ut hans del om han inte hade barn. Finns inget sätt att kringå det hela, hjälper inte att ni gifter er. Det enda ni kan göra är att din man testamenterar allt till dig, då har barnen fortfarande rätt att ärva men endast hälften av det de anbars skulle ärvt. Oavsett, har du inte råd att köpa ut barnen, antingen via kontanter eller att du tar lån, kommer du behöva flytta och sälja ja. Förutsett att de inte accepterar att få äga en del av fastigheten istället och få det när du går bort.
  • Anonym (Hm)

    Men varför vill du inte att hans barn ska ärva? Tycker du att erat giftermål väger tyngre än deras blodsband? Om det nu skulle vara möjligt att testamentera bort sina barn (vilket det inte är) så skulle ju det innebära att om din man g0r bort först och sen du, ja då ärver din släkt allt. Alltså även din mans halva. Varför skulle din släkting ha rätt till din mans del mer än vad hans egna barn har?

  • Anonym (Hm)

    Men varför vill du inte att hans barn ska ärva? Tycker du att erat giftermål väger tyngre än deras blodsband? Om det nu skulle vara möjligt att testamentera bort sina barn (vilket det inte är) så skulle ju det innebära att om din man g0r bort först och sen du, ja då ärver din släkt allt. Alltså även din mans halva. Varför skulle din släkting ha rätt till din mans del mer än vad hans egna barn har?

  • Anonym (arvslott)
    Anonym (???) skrev 2019-12-07 17:10:20 följande:

    Jag och sambon planerar att bygga/köpa hus. Han har två vuxna barn sedan tidigare. Vad händer med vårat hus om han skulle gå bort? Ärver hans barn halva huset?


    Barnen har rätt till sin arvslott vilket är hälften av din sambos egendom. Andra hälften får han testamentera till vem han vill.
Svar på tråden Måste jag flytta från vårt hus?