• Anonym (ensam)

    Hur får man en vän?

    Hej, jag är en tjej som är 21 år gammal. Under hela livet har jag haft problem med det sociala, har liksom aldrig ''passat in'', uppenbarligen, för har aldrig fått vara med heller. Redan på dagis var den en som skulle försöka ''trycka till'' mig, sedan har jag alltid varit i den rollen trots olika skolor och så. Såndär tyst mobbning, utfrysning, som är väldigt svårt att hantera. 

    Nu känner jag mig ensammare än någonsin, vet inte alls hur jag ska komma ur detta. Har liksom gått i social isolation sedan gymnasiet slutade för två år sedan. Jag har verkligen 0 vänner, inga som ens kan kallas ''bekanta'', ingen ''där utanför'' vet om att jag existerar, är bara en helt anonym person. Min kontaktlista på mobilen är helt tom, förutom familjemedlemmarna. 

    Jag har ju familjen, alltså mina föräldrar och syskon, men de har ju sina liv liksom. Jag bor hemma men för det mesta är jag ensam i lägenheten och mina föräldrar är separerade så någon ''riktig'' familj är vi ju inte direkt. Jag har liksom ingen fast social punkt, eller vad man ska säga. Ingen släkt heller. Mina föräldrar visste inte om hur jag hade det i skolan, för jag vågade aldrig säga något utan gick alltid dit som vanligt och ''bet ihop''. Nu ser de ju hur ensam jag är men det känns som att de inte förstår för ingen av de har själva varit i min situation. Det är också så jobbigt det här att jag inte kan ha ett eget liv, jag är helt socialt beroende av familjen likt ett småbarn och känner mig så otroligt dum när jag t ex frågar mamma om vi kan göra något och så ska hon träffa nån vän så hon kan inte. Alltså jag skäms verkligen för detta, det ska ju vara tvärtom snarare. 

    Jag börjar känna mig så tom, och få lite panik över framtiden, kommer det alltid att vara såhär? Hur gör man i min ålder när man inte redan har ett socialt nätverk att stå på? Jag har gjort lite olika grejer, gått en kurs, är med i två intresseföreningar. Men i dessa föreningar sticker jag ut som den enda under 55, typ. Inte för att man inte kan umgås med äldre men det blir ju ändå någon sorts ''distans'' där. Och i övrigt är föreningarna inte så aktiva heller.

    Jag har alltså några intressen som jag finner meningsfulla i alla fall, men man har ju ett socialt behov också, och det behöver ju inte vara kopplat till dessa. Men det känns nu som att jag missat allt, att jag inte kan relatera till jämnåriga eller folk öht. Allt känns så främmande och jag har aldrig fått lära mig hur man gör på ett naturligt sätt. Och rent praktiskt, hur skulle det gå till? Jag kan ju inte bara gå ut på gatan och säga ''hej, kan vi bli vänner'' till någon? Jag får alltid tankarna ''varför skulle någon vilja umgås med mig när det finns en massa andra alternativ?''. Så har det ju alltid varit, har alltid i ''bästa'' fall varit sistahandsalternativ för vissa under uppväxten.  

     

  • Svar på tråden Hur får man en vän?
  • Shoegal81

    Har du möjlighet att börja studera på universitetet? Om du flyttar till en annan ort och bor i korridor så träffar du många i samma sits. Kram till dig.

  • Anonym (Gerd)

    Börja någon gruppverksamhet som du är intresserad av. Jag gick exempel på buggkurs helt ensam. Kyrkan har café verksamhet och andra saker för alla. Om du går i skolan så försök att bli vän med någon. Våga prata.

  • Anonym (Vän)

    Hej!

    En mycket bra fråga som jag känner igen.

    Svårt... Det är inte bara att knacka på och säga

    "hej vad heter du, det heter jag med ska vi leka" längre.

    Hade man gjort det så hade man antagligen blivigt inlåst på hispan..

    Du verkar vara en härlig person som är lätt att tycka om??

    Kanske svaret är just här.

    Forum på internet kan absolut leda till "vanlig" kompis relation.

    Tack för att du lyste upp frågan!

  • Anonym (Moja)

    Finns en app som heter typ GoFriendly som finns för just dessa syften

  • Anonym (Annika)

    Vad bra att du skriver! Det är lätt att hamna i en ond cirkel, där man tappar tron på att någon vill umgås med en, och därför omedvetet isolerar sig.

    Vad gör du på dagarna? Du skriver ingenting om något jobb? Att ha en daglig aktivitet, som jobb eller studier, är det viktigaste. Då träffar man ju folk hela tiden.

    Annars kan du fundera över om det finns fler aktiviteter/föreningar etc. du kan engagera dig i, men tänk då på att det ska vara saker där unga är. Salsa, crawl, skrivarkurs, osv kanske.

    Kolla på tex. Facebook om det finns någon kompisgrupp där du bor, sök på tex. "Nya tjejkompisar i X-stad" Där kan man skriva ett inlägg och kolla om någon vill gå på bio, ha spelkväll, osv.

    Börja träna på gym. Gå på olika pass. Då blir du van att småprata och vara med olika människor.

    Tvinga dig själv att vara lite mer utåtriktad än du egentligen är, så kommer det att bli mer naturligt för dig att ta kontakt. Bestäm att du ska prata med minst tre personer på bodypump-passet, tex. Skit samma om vad - vädret, att det är varmt i lokalen, skönt att det är fredag, svårt att välja vikter, el. dyl. Le mot människor du möter.

    En liten varning - säg/skriv inte att du inte har några vänner eller att du söker en bästis som ska ställa upp i vått och torrt, typ. Det gör att folk inte vågar träffa dig, för de är rädda att du ska ha för stora förhoppningar, de vill inte bli uppbundna.

  • Anonym (Fhsk)

    Kanske kan ett år på folkhögskola hjälpa dig? Det finns utbildningar inom allt möjligt: journalistik, friluftsliv, konst, foto, hantverk, internationellt samarbete mm mm. Välj i så fall en där man bor på skolan.

    Det finns så klart aldrig någon garanti att få en vän, men det är en miljö där man träffar samma människor mycket varje dag och man tränar sig på så vis i att umgås. Efter att ha varit mycket ensam kan man ju behöva lite övning i det, för det känns ovant.

    Man kan ta studielån för att gå på folkhögskola och de utbildningar jag gått på har varit jättebra.

  • Anonym (A)
    Anonym (Fhsk) skrev 2019-12-08 09:56:04 följande:
    Kanske kan ett år på folkhögskola hjälpa dig? Det finns utbildningar inom allt möjligt: journalistik, friluftsliv, konst, foto, hantverk, internationellt samarbete mm mm. Välj i så fall en där man bor på skolan.
    Det finns så klart aldrig någon garanti att få en vän, men det är en miljö där man träffar samma människor mycket varje dag och man tränar sig på så vis i att umgås. Efter att ha varit mycket ensam kan man ju behöva lite övning i det, för det känns ovant.
    Man kan ta studielån för att gå på folkhögskola och de utbildningar jag gått på har varit jättebra.
    Håller med
  • Anonym (Jenny)

    Jag hörde att man ska tänka på ensamhet på samma sätt som man tänker på törst eller trötthet. Alltså kroppens helt normala sätt att signalera att vi behöver något.

    Sänk ambitionsnivån. Folk har så höga förväntningar på vänskap och kriterier för vad som räknas och inte räknas. All kontakt är en möjlighet och något värdefullt fint.  

    Ett sätt är att hjälp andra så kommer du att hjälpa dig själv samtidigt. Bli volontär för något som du känner är viktigt. Det kan handla om saker som är direkt sociala, som att konversera med nybörjare på svenska eller besöka ensamma gamlingar, men även om det inte gäller något sådant så blir det en gemenskap och ett nätverk bland dem runtom. 

  • ShyVic

    Jag är i en liknande situation, så det hade varit kul att komma i kontakt med dig. Släng gärna iväg ett meddelande om du vill.

  • Mannenmytenlegenden

    Jag förstår dig.. Det är svårt, jag lär gärna känna dig!

    Pm mig för mer om mig.

    /Jussi

  • sofoll

    Vet hur jobbigt det är att vara utan vänner :(. Har också ont om vänner och mår dåligt över det. Kontakta mig gärna.

  • bogsjo

    Hej, jag är en kille på 27 och det låter mer eller mindre som att du beskriver min tidslinje, delvis min historia och problematik Förvånad

    Eftersom att du inte har några vänner i dagens läge, betyder det ju att det är något hos dig som inte fungerar på "rätt" sätt. Alltså du fungerar inte likadant som dom flesta (det är därför din familj inte riktigt förstår dig i din situation heller). Om du inte på något sätt kan hitta vänner på den onaturliga vägen; hitta likasinnade med samma behov så går det nog egentligen inte att få vänner , enligt min åsikt och min kunskap.

    Genom att fokusera på andra saker i livet, så som en hobby som du verkligen brinner för kan du få bort fokus från ditt behov av att umgås och behovet kommer att avta med tiden. Jag menar inte typ sitta och leka med frimärken, utan jag menar något som verkligen gör dig upptagen och exalterad, exempelvis en sport. Det är inte lätt att hitta den rätta hobbyn, det är en lek med trial and error. Se det från den ljusa sidan, du har gott om tid på dig om du börjar nu.

    Man får helt enkelt acceptera att man får vara ensam, eftersom det är så det fungerar. Någon sorts social samvaro får du ju om du har/skaffar en pojkvän/flickvän, det borde räcka som social samvaro om du följer ovanstående råd med en ordentlig hobby. Var dock inte för klängig på din partner om den är normal och social.

Svar på tråden Hur får man en vän?