• Anonym (Cissi)

    Syskon som bara bråkar

    Hej! Önskar lite råd o h tips. Har två barn, en lite drygt ettåring och en snart treåring. Allt är kaos hemma då dom bara bråkar och bråkar hela tiden. Slåss, bits och skriker. Dom leker jättebra ensamma när den andra inte är hemma. Men om båda är hemma så är det bara bråk. Om en sysselsätter sig med någonting kommer den andra och stör. Den lilla är väldigt svartsjuk om den stora är med mig. Jag får spunk vissa dagar. Längtar knappt till helgen för jag ORKAR inte att inte kunna göra någonting tillsammans utan att dom ska bråka och slåss. Har någon tips? Vad gör man? Hur hanterar man detta?

  • Svar på tråden Syskon som bara bråkar
  • Anonym (ace)

    Håll ut! Om ca 15-20 år så kommer det bli bra. Kanske. Jag och min syster (ett års skillnad) kan fortfarande inte umgås mer än någon timme i taget utan att det blir bråk, och vi är båda över 40.

  • Elin P

    Barnen är ju jättesmå så du behöver vara med hela tiden, de förstår inte att det är fel utan att en vuxen finns där. Sen förstår jag att det är tufft och jobbigt om du är ensam mycket med dem. Du får försöka förbereda mat och annat så du inte har så mycket sysslor att göra då du är ensam. Det är OK att bara värma mat eller köpa färdigt i perioder. Har inte 3-åringen förskola? Kanske bra annars att skaffa en sån plats så de inte är inpå varandra hela tiden?

  • Anonym (A)
    Elin P skrev 2019-12-11 10:57:45 följande:
    Barnen är ju jättesmå så du behöver vara med hela tiden, de förstår inte att det är fel utan att en vuxen finns där. Sen förstår jag att det är tufft och jobbigt om du är ensam mycket med dem. Du får försöka förbereda mat och annat så du inte har så mycket sysslor att göra då du är ensam. Det är OK att bara värma mat eller köpa färdigt i perioder. Har inte 3-åringen förskola? Kanske bra annars att skaffa en sån plats så de inte är inpå varandra hela tiden?
    Håller med
Svar på tråden Syskon som bara bråkar