• Anonym (Maktlös)

    Ni med Aspergers

    Jag har nu varit involverad med en man med Aspergers syndrom i över ett år.

    Riktar frågan till er med samma diagnos.

    Han har nu varit väldigt deprimerad ganska så länge.

    Han har många insatser från vården i form av boendestöd och psyk.

    Nu känns det som att han har gett upp helt.

    Han känner alla känslor så väldigt starkt, efter att jag lärt känna honom så vet jag nu att han har ett enormt självhat, världens största hjärta och han gör allt för att skydda mig.

    Jag är den enda personen han har släppt in någonsin och han har flertalet gånger stött bort mig för att han anser att jag mår alldeles för dåligt av att se honom må dåligt.

    Han har inget förtroende för vården alls längre och under hösten har det hänt mycket i hans närhet som gör att han mår ännu sämre..

    Vi har varit ifrån varandra ett par perioder men hittar alltid tillbaka till varann på något sätt.

    Vårat förhållande har mest präglats av en enorm förståelse för varandra som gör att det känns som att vi känt varandra i hela livet.

    Kan förstå att många tycker att jag borde släppa honom och gå vidare, men jag har försökt och det går bara inte.

    Han tänker väldigt logiskt i alla sammanhang och tror att jag får det bättre med någon annan, men ingen av oss släpper varandra.

    Jag vet helt ärligt inte hur jag ska få honom att förstå att det är jag själv som väljer att vara med honom och det är ett val jag själv tagit.

    Innan jag träffade honom hade jag ingen stor insikt i hur en person med as tänker, och jag har nu förstått att det skiljer sig väldigt från person till person.

    Men jag skulle ändå vilja veta från andra personer med samma diagnos hur jag ska vara?

    Då menar jag inte att jag ska foga mig efter honom men eftersom att jag har valt att vara med honom så inser jag att jag måste få mera förståelse.

    Sen förstår jag också att depressionen han befinner sig i gör att allt blir svårare.

  • Svar på tråden Ni med Aspergers
  • Anonym (kp)

    Det låter som att det enbart är depressionen som sätter käppar i hjulet. Jag tror inte att du kan göra så mycket annorlunda än vad du skulle göra om partnern inte hade autism. Han måste vilja själv att det ska bli bättre och du kan bara finnas där&stötta.

  • Anonym (Maktlös)
    Anonym (kp) skrev 2019-12-08 17:58:23 följande:

    Det låter som att det enbart är depressionen som sätter käppar i hjulet. Jag tror inte att du kan göra så mycket annorlunda än vad du skulle göra om partnern inte hade autism. Han måste vilja själv att det ska bli bättre och du kan bara finnas där&stötta.


    Jo jag förstår ju att det är det största problemet just nu.

    Det jobbiga är att jag är den enda personen han litar på och jag vet inte längre vad jag ska ta mig till.

    Han anförtror sig inte till någon annan.

    Han har också en riktigt jobbig separationsångest och när han vet att vi inte kan ses på ett par eller några dagar så får han ångest över det och stöter då bort mig igen.

    Han har liksom en ständig stress och verkar ibland inte kunna förstå att jag finns där ändå även att jag inte är där fysiskt.

    Vet att han förstår det egentligen men hans hjärna funkar inte när det kommer till det.
  • Anonym (Johan)

    Vad tycker du är det största problemet som är i relationen? Om du kunde ändra på något? Vad hade du i första hand velat förändra?

    Du nämner depression och det kan vara tufft både med aspberger eller inte. Är det framförallt att du önskar att han skulle må bättre? Finns det andra problem?

  • Anonym (Sök grupp)
    Anonym (Maktlös) skrev 2019-12-08 18:09:06 följande:

    Jo jag förstår ju att det är det största problemet just nu.

    Det jobbiga är att jag är den enda personen han litar på och jag vet inte längre vad jag ska ta mig till.

    Han anförtror sig inte till någon annan.

    Han har också en riktigt jobbig separationsångest och när han vet att vi inte kan ses på ett par eller några dagar så får han ångest över det och stöter då bort mig igen.

    Han har liksom en ständig stress och verkar ibland inte kunna förstå att jag finns där ändå även att jag inte är där fysiskt.

    Vet att han förstår det egentligen men hans hjärna funkar inte när det kommer till det.


    Sök efter anhöriggrupper till dem med Aspbergers.

    Det kan nog vara skönt att få prata med folk som är i en liknsnde sits. Om det är depp och en jobbig intensiv period så tar det all energi. Fick diagnosen som 18 och hatar den!!!

    Har vänner med samma diagnos och jag älskar dem. En del visar av diagnosen än andra.

    Prata med kurator och prata med din kille om att tillsammans komma på saker/ hitta verktyg som gör er vardag lättare.

    Spela in en video som han kan se på om ni inte ses på ett par dagar. Då hjärnan är eländet till hur vi funkar så får vi hitta på strategier som gör att den tänker om.

    Har han funderat på att ansöka om en kontaktperson? Det blir som en kompis dom även blir ett stöd och som han kan prata med.

    Lycka till till er båda.
  • Anonym (Sök grupp)
    Anonym (kp) skrev 2019-12-08 18:26:08 följande:

    Det är aldrig ett b i aspergers people ;)


    Ska vi slå vad??? ;)



  • Anonym (Maktlös)
    Anonym (Johan) skrev 2019-12-08 18:16:03 följande:

    Vad tycker du är det största problemet som är i relationen? Om du kunde ändra på något? Vad hade du i första hand velat förändra?

    Du nämner depression och det kan vara tufft både med aspberger eller inte. Är det framförallt att du önskar att han skulle må bättre? Finns det andra problem?


    Det enda problemet vi har är att han inte förstår att han är tillräckligt.

    Att jag älskar honom som han är, med diagnos eller inte.

    Vi är otroligt lika annars och funkar ihop på alla plan.

    Finns inget jag vill ändra på, förutom hans mående.
  • Anonym (Maktlös)
    Anonym (Sök grupp) skrev 2019-12-08 18:16:49 följande:

    Sök efter anhöriggrupper till dem med Aspbergers.

    Det kan nog vara skönt att få prata med folk som är i en liknsnde sits. Om det är depp och en jobbig intensiv period så tar det all energi. Fick diagnosen som 18 och hatar den!!!

    Har vänner med samma diagnos och jag älskar dem. En del visar av diagnosen än andra.

    Prata med kurator och prata med din kille om att tillsammans komma på saker/ hitta verktyg som gör er vardag lättare.

    Spela in en video som han kan se på om ni inte ses på ett par dagar. Då hjärnan är eländet till hur vi funkar så får vi hitta på strategier som gör att den tänker om.

    Har han funderat på att ansöka om en kontaktperson? Det blir som en kompis dom även blir ett stöd och som han kan prata med.

    Lycka till till er båda.


    Var kan jag hitta en sån grupp?

    Jag har förstått det som att det låser sig i hjärnan och att han fastnar i problemen som är istället för lösningar.

    Känner du igen det?

    Hangar iaf bevisat för mig att personer med asperger visst har empati och känner alla slags känslor fast väldigt mycket starkare.

    Tror att det stora problemet är separationsångesten.

    Han har så svårt att hantera tankarna på att jag måste åka hem och han förbereder sig på det redan dagen innan jag ska åka har jag märkt,

    Känns som att han stänger av på nåt sätt.
  • Anonym (Sök grupp)
    Anonym (Maktlös) skrev 2019-12-08 18:34:35 följande:

    Var kan jag hitta en sån grupp?

    Jag har förstått det som att det låser sig i hjärnan och att han fastnar i problemen som är istället för lösningar.

    Känner du igen det?

    Hangar iaf bevisat för mig att personer med asperger visst har empati och känner alla slags känslor fast väldigt mycket starkare.

    Tror att det stora problemet är separationsångesten.

    Han har så svårt att hantera tankarna på att jag måste åka hem och han förbereder sig på det redan dagen innan jag ska åka har jag märkt,

    Känns som att han stänger av på nåt sätt.


    Det bästa är nog att höra av sig till senaste motagningen din kille var till. De brukar ha info om sådant, annars kan nog facebook vara en bra start. Eller ringa till olika motagningar och höra vart man kan vända sig.

    Har en väldigt väldigt mild grad men jag känner igen mig.

    När jag är depp så går det åt mer energi, kan ligga i soffan en vecka och glo på film. Vänder på dygnet och vill inte veta av folk. Men jag vet det finns gränser så när jag känner att jag tex är rädd för att gå utanför dörren så hör jag av mig till folk och ber dem att dra ut mig på promenad.

    Ibland kan tröskeln vid dörren kännas flera meter hög och få är det skönt att få hjälp. Men då måste man även vara villig och be om hjälp och ra emot hjälpen när den kommer. Mycket handlar om personlig inställning. Jag som person blir knäpp av att vara hemma för länge.

    Jag har under åren hittat syrategier som hjälpet mig när det är extra tufft. Och ibland tvingar jag mig att göra saker fast huvudet och kroppen skriker. Började med kbt i höstas och känner mig säkrare i mig själv. Jag lär mig nya saker om mig själv och min kropp.

    Har själv mycket empati och kommer jag in i ett rum med dyster stämning så blir jag ledsen och orolig. Kommer jag in i ett rum med skratt så blir hag glad och bubblig.

    Tipset jag kan ge är att ni hittar strategier och vetktyg när det gäller hans seperationsångest. Är man deppig så blir känslorna starkare. Går han på antidepp? Skulle han kunna tänka sig att gå till en psykolog eller kurator och ha en samtalskontakt?

    Ni båda kan inte fixa det själva. Det blir enklare om man kan få hjälp. Kan han gå till kurator via er VC?
  • Anonym (Maktlös)
    Anonym (Sök grupp) skrev 2019-12-08 18:52:30 följande:

    Det bästa är nog att höra av sig till senaste motagningen din kille var till. De brukar ha info om sådant, annars kan nog facebook vara en bra start. Eller ringa till olika motagningar och höra vart man kan vända sig.

    Har en väldigt väldigt mild grad men jag känner igen mig.

    När jag är depp så går det åt mer energi, kan ligga i soffan en vecka och glo på film. Vänder på dygnet och vill inte veta av folk. Men jag vet det finns gränser så när jag känner att jag tex är rädd för att gå utanför dörren så hör jag av mig till folk och ber dem att dra ut mig på promenad.

    Ibland kan tröskeln vid dörren kännas flera meter hög och få är det skönt att få hjälp. Men då måste man även vara villig och be om hjälp och ra emot hjälpen när den kommer. Mycket handlar om personlig inställning. Jag som person blir knäpp av att vara hemma för länge.

    Jag har under åren hittat syrategier som hjälpet mig när det är extra tufft. Och ibland tvingar jag mig att göra saker fast huvudet och kroppen skriker. Började med kbt i höstas och känner mig säkrare i mig själv. Jag lär mig nya saker om mig själv och min kropp.

    Har själv mycket empati och kommer jag in i ett rum med dyster stämning så blir jag ledsen och orolig. Kommer jag in i ett rum med skratt så blir hag glad och bubblig.

    Tipset jag kan ge är att ni hittar strategier och vetktyg när det gäller hans seperationsångest. Är man deppig så blir känslorna starkare. Går han på antidepp? Skulle han kunna tänka sig att gå till en psykolog eller kurator och ha en samtalskontakt?

    Ni båda kan inte fixa det själva. Det blir enklare om man kan få hjälp. Kan han gå till kurator via er VC?


    Så tacksam för svaren.

    Han äter antidepp, har kontaktpersoner och kontakt med psyk.

    Men jag tror inte att dom klickar särskilt bra.

    Det är jätteviktigt för honom.

    Det känns inte som att dom når fram till honom, de vet liksom inte hur han fungerar.

    Jag är väl den enda som gör det,

    Han kan ha ångest och må fruktansvärt dåligt men så räcker det med att jag sitter där en stund så är det som att det bryts.

    Han är jätterädd för att bli för beroende av mig och det är nog ytterligare en anledning till att han stöter bort mig ibland.

    Livrädd för att jag ska lämna honom, men har nog försökt att få honom att förstå minst tusen gånger att jag inte ska nånstans.

    Förstår att vi båda behöver hjälp,

    Och jag är villig att ta den.

    Men jag tror att han är för sjuk just nu för att förstå det.

    Så jag vet inte hur jag ska nå fram?
  • Anonym (kp)

    Hör med psykiatrin eller googla på anhörig-grupper till personer med depression.

  • Anonym (Assburgerman)

    Det borde finnas någon anledning till depressionen? Om det är ett problem som går att lösa så måste man lösa det först och sedan köra "rehab" för att få en bättre attityd.

    Om det är ett problem som inte går att lösa får man leva på detta sätt tills man dör och ångra sitt liv varje dag.

Svar på tråden Ni med Aspergers