• Anonym (Mia)

    Ni som jobbar på lyxhotell, ser mi vilka som låtsas vara rika?

    Som frågan lyder. Märker ni det?

    Har en vän reser ett par gånger om året med sin fru och bor på lyxhotell över en långweekend. Där går mannen all in. Alltid dom finaste och dyraste hotellen där gräddan av gräddan bor. Stoltserar med sin rolexklocka gjord i Thaiwan, sina skjortor sydda i Thailand och sina dåliga kopior av Louis Vuitton väskor. Råkar alltid nämna sina ? märkesprylar och vill visa dom för personalen.

    Han tror på riktigt att han och hans fru tillhör dom dom som ?får special treatment? av personalen och skryter om det som fan. Anledningen är att dom efter att ha bott på samma hotell 5 gånger blev uppgraderade till ett bättre rum ( har själv blivit det varenda gång jag bott på samma hotell mer än två gånger). Jag å min sida tror att personalen skrattar åt såna som han lite i smyg, som kommer dit och låtsas tillhöra det övre skiktet. Jag tror att dom som jobbar där och är vana vid kungligheter och andra snorrika gäster direkt ser att han inte hör dit och att enda anledningen till att dom uppträdet trevligt mot honom och verkar intresserade när han skryter för dom är för att det ingår i deras Jobb.

    Hur är det ni som jobbar eller har jobbat på lyxhotell.

    Har jag helt fel? Ser ni skillnad på dom som är fake och den riktiga överklassen?

  • Svar på tråden Ni som jobbar på lyxhotell, ser mi vilka som låtsas vara rika?
  • Anonym (Mia)

    Prisklass de dyraste hotellen i Europa. 5-stjärniga. Svenska kungen bor på dessa hotell när han besöker städerna.

  • Anonym (Mia)

    Prisklass de dyraste hotellen i Europa. 5-stjärniga. Svenska kungen bor på dessa hotell när han besöker städerna.

  • Anonym (absolut)

    Hans beteende är typiskt för sådana som antingen är precis nyrika eller fejkar. De besökare som vi har som faktiskt är rika eller kommer från gamla pengar som det kallas är inte de som viftar med juvelerna så att säga. De bär dem bara lika självklart som jag bär mina halsband som jag köpt för 700 kr på guldfynd. 

  • Anonym (Skenet bedrar)

    För att kunna bo på lyxhotell måste man vara rik! Inte snorrik som kungen eller Zlatan, men rikare än de allra flesta. Så att låstas vara rik och bo där är ju en omöjlighet. Jag googlade ett finare hotell jag känner till- en natt där kostar ca 3000 mer än jag får ut per månad. Jag tror du blandar ihop rik med att tillhöra gräddan/se ut som man tillhör gräddan. Vi har en bekant som är gode rik, vi pratar åtminstone ett antal miljoner. Han reser utomlands flera gånger per år. Men skulle du se honom skulle du anta att han vore rätt fattig.

  • Anonym (skräddare)

    Jag tycker skor och fötter avslöjar mycket.
    Jag jobbar inte på hotell men mina yrkesskadade ögon fastnar på fallet i kläderna ser dåliga sömmar och felaktiga märken på märkeskopior.
    Men vill folk leka överklass på semestern så spelar det inte mig någon roll.

  • PH76
    Anonym (Skenet bedrar) skrev 2019-12-08 21:19:23 följande:

    För att kunna bo på lyxhotell måste man vara rik! Inte snorrik som kungen eller Zlatan, men rikare än de allra flesta. Så att låstas vara rik och bo där är ju en omöjlighet. Jag googlade ett finare hotell jag känner till- en natt där kostar ca 3000 mer än jag får ut per månad. Jag tror du blandar ihop rik med att tillhöra gräddan/se ut som man tillhör gräddan. Vi har en bekant som är gode rik, vi pratar åtminstone ett antal miljoner. Han reser utomlands flera gånger per år. Men skulle du se honom skulle du anta att han vore rätt fattig.


    Ja jag håller med dig, när jag tänker lyxhotel så nänker jag i alla fall Ritz Paris och där startar rummen på ca 15k per natt, jag har svårt att se att någon utan faktsika pengar skulle ta en vecka där.
  • PH76
    Anonym (Mia) skrev 2019-12-08 20:55:10 följande:

    Prisklass de dyraste hotellen i Europa. 5-stjärniga. Svenska kungen bor på dessa hotell när han besöker städerna.


    Jag har faktsikt inte bott på något riktigt lyxhotell men har sett personen du pratar om på ok hotel runt i världen, men där prisklassen endast är runt 1500-2500 per natt.
  • Cheescake
    PH76 skrev 2019-12-08 21:40:53 följande:

    Ja jag håller med dig, när jag tänker lyxhotel så nänker jag i alla fall Ritz Paris och där startar rummen på ca 15k per natt, jag har svårt att se att någon utan faktsika pengar skulle ta en vecka där.


    Sparar man pengar något/några år innan (beror på inkomst) så kan man absolut ha råd utan att vara rik.
  • Cheescake

    Att ha råd med lyxhotell någon gång då och då handlar om hur man prioriterar sin ekonomi, vad man har för utgifter respektive inkomster och sparande/buffert. Man behöver nödvöndigvis inte vara rik för att ha råd med lyxhotell. Och inte behöver man låsas var rik heller.

  • Anonym (Skenet bedrar)
    Cheescake skrev 2019-12-08 21:50:53 följande:
    Att ha råd med lyxhotell någon gång då och då handlar om hur man prioriterar sin ekonomi, vad man har för utgifter respektive inkomster och sparande/buffert. Man behöver nödvöndigvis inte vara rik för att ha råd med lyxhotell. Och inte behöver man låsas var rik heller.
    Nej, det handlar om vad man faktiskt tjänar. Folk som inte har råd med tandläkare åker inte på lyxhotell utomlands. För flera år sen hade jag vänner som tillsammans fick ut 14000 i månaden. Hon hade 4 barn som bodde där varannan vecka. Var fanns det plats för sparande för utlandssemester tror du?! Dom är långtifrån nåt extremt exempel heller.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Skenet bedrar) skrev 2019-12-08 21:19:23 följande:

    För att kunna bo på lyxhotell måste man vara rik! Inte snorrik som kungen eller Zlatan, men rikare än de allra flesta. Så att låstas vara rik och bo där är ju en omöjlighet. Jag googlade ett finare hotell jag känner till- en natt där kostar ca 3000 mer än jag får ut per månad. Jag tror du blandar ihop rik med att tillhöra gräddan/se ut som man tillhör gräddan. Vi har en bekant som är gode rik, vi pratar åtminstone ett antal miljoner. Han reser utomlands flera gånger per år. Men skulle du se honom skulle du anta att han vore rätt fattig.


    Nej man behöver inte vara så rik för att bo på lyxhotell. Han och frun bor i en billig etta med dusch i källaren. Alla pengar lägger dom på såna här resor. Vet inte exakt vad hotellrummen kostar men någonstans fr 12 000 per natt och uppåt. Tre nätter går väl på ca från ca 35 000. Till och från åker dom budgetflyg. Hemma unnar dom sej aldrig någonting. Dom lever för dom här lyxresorna. Sista resan dom var på nu i höstas hade beställt limousine från flygplatsen. Tror dom gav 10 000 för en resa på 20 minuter.
  • Cheescake
    Anonym (Skenet bedrar) skrev 2019-12-08 21:56:05 följande:

    Nej, det handlar om vad man faktiskt tjänar. Folk som inte har råd med tandläkare åker inte på lyxhotell utomlands. För flera år sen hade jag vänner som tillsammans fick ut 14000 i månaden. Hon hade 4 barn som bodde där varannan vecka. Var fanns det plats för sparande för utlandssemester tror du?! Dom är långtifrån nåt extremt exempel heller.


    Ja, självklart handlar det om inkomst. Men också utgifter och hur man prioriterar sin ekonomi. Långt ifrån alla prioriterar tyvärr tandläkare.

    Har man 14 000kr in i månaden så säger det själv att man inte har råd med lyxhotell utomlands. Eller snarare att det blir svårt att spara till det, svårt att prioritera lyxsemester.
  • Anonym (bartender)

    Jobbar då inte på hotell, men inom krog. Där blandas många typer. Och självklart ser man direkt genom dom som försöker vara något dom inte är.
    Självklart ska det nämnas att man precis shoppat på någon lyxig butik. Eller köpt en ny klocka. Helst ska dom ha med sig en ordenlig bunt med kontanter fritt i fickan. 
    För jag menar, ingen kommer ju märka dina pengar om du bara drar kortet?
    Men jag tycker faktiskt om dessa typer. Otroligt lätta att jobba med. Dom beställer alltid för mycket, alltid mer än dom tänkt från början. Väldigt lätt att lura på den dyraste flaskan skumpa. Och självklart bra driks. Dessutom kan man ha en väldigt öppen dialog, just för att dom är ganska fräcka, och på samma vis kunna poängtera något i stil med : men vadå, lite mer driks har du ju råd med. 
    Ganska hemskt, men funkar varje gång. 
    Så för mig funkar dom!

  • Anonym (mäh)

    Mäh fyfan va patetiskt, kommer aldrig förstå mig på såna de måste ju själva fatta att de alltid kommer vara fejk. Men iof om de har råd så får de väl göra som de vill med sina stålar, hur patetiskt de än må vara. Värre med de som lånar sig till pengarna och sitter sen och grinar på lyxfällan och tror att folk kommer tycka synd om dem.

  • Anonym (K)
    Anonym (Skenet bedrar) skrev 2019-12-08 21:19:23 följande:

    För att kunna bo på lyxhotell måste man vara rik! Inte snorrik som kungen eller Zlatan, men rikare än de allra flesta. Så att låstas vara rik och bo där är ju en omöjlighet. Jag googlade ett finare hotell jag känner till- en natt där kostar ca 3000 mer än jag får ut per månad. Jag tror du blandar ihop rik med att tillhöra gräddan/se ut som man tillhör gräddan. Vi har en bekant som är gode rik, vi pratar åtminstone ett antal miljoner. Han reser utomlands flera gånger per år. Men skulle du se honom skulle du anta att han vore rätt fattig.


    Fast TS frågar väl inte om verkligen fattiga människor som lever på existensminimum, utan folk som låtsas vara överklass / jätterika / som alltid lever i lyx , men i verkligheten behöver spara ihop till lyxresor.

    Och absolut man ser skillnaden. Kommer man från gamla pengar är lyxlivet naturligt , man behöver inte visa upp sina äkta eller fejk klockor och väskor och dra uppmärksamhet på att man har råd med att bo på dyr hotel.
  • Anonym (K)

    Man ser inte alltid skillnad på fejkrik och nyrik , men man brukar se skillnad på gammal pengar och en del nyrika.

    Men just fejk Rolex / fejk LV känner folk som har koll igen.

    Det beror också på hur personen blev rik och hur hen er som individ.

    En välutbildad och /eller intelligent person som blir rik beter sig inte nödvändigtvis på ett klicheaktigt ? nyrik ? sätt ? med massa bling bling och sedelviftande som märks.

  • Physalis

    Det låter nästan som att det här paret rollspelar rika/kända. Varför se ner på det? Andra lägger sina tusenlappar på att rollspela medeltidskaraktärer eller köper en husbil de kan åka med några veckor om året eller köper golfklubbor. Otur för de att deras hobby inte är normativa högstatus eller beundransvärd. Låt de ha roligt och inse att du säkert göra lika meningslösa grejer för dina pengar i någon annans ögon.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (H)

    Om de har råd och betalar för sig så spelar det väl ingen roll? Låt dem leva sitt liv och ha kul när de är på resa. Tycker de att det är speciellt att leka rika och om de känner sig speciella och sedda då så får de väl köra på!

Svar på tråden Ni som jobbar på lyxhotell, ser mi vilka som låtsas vara rika?