• Anonym (Ts)

    Festat ordentligt innan man har plussat?

    En vän till mig fick precis reda på att hon är gravid (inte riktigt planerat men hon vill behålla barnet). Grejen är att hon festade ordentligt nu i fredags (2 dagar innan hon plussade och en dag efter hon skulle fått mens). En annan vän till oss fyllde år och jag var med också , det var inte bara något glas utan väldigt mycket. Nu är hon orolig för att det kan ha skadat barnet eller för att hon ska få missfall.

    Har hört lite olika men visst är det inte så farligt att ha druckit runt den tiden (även om det är mycket)? Isåfall skulle ju jättemånga människor ha alkoholskador.

    När jag själv väntade barn för 4 år sen festade jag också riktigt ordentligt nån dag innan jag skulle haft mens och var lite orolig men min dotter är frisk. Fick höra från en kurator och min barnmorska då också att jag inte behövde oroa mig för det.

    Nån som vet hur det är? Och kanske kan hjälpa mig lugna min kompis?

  • Svar på tråden Festat ordentligt innan man har plussat?
  • Anonym (Gulesäck)

    Om jag inte minns fel får det lilla fostret all näring ifrån gulesäcken den första tiden och det påverkas därför inte av alkohol i det stadiet.

    Googla gärna och berätta injaga minns fel .

  • Anonym (H)
    Anonym (Gulesäck) skrev 2019-12-08 22:39:55 följande:
    Om jag inte minns fel får det lilla fostret all näring ifrån gulesäcken den första tiden och det påverkas därför inte av alkohol i det stadiet.

    Googla gärna och berätta injaga minns fel smile1.gif .
    Ja, så är det.
  • Anonym (Ts)

    Tack så mycket för svaren!

    Minns nu att det var det som kuratorn sa till mig när jag var gravid också.

    Ska säga det till min kompis så blir hon kanske lite lugnare.

Svar på tråden Festat ordentligt innan man har plussat?