• Anonym (.)
    Sun 8 Dec 2019 22:38
    309 visningar
    10 svar
    10
    309

    Jag har aldrig förstått varför man tycker om mig och vill vara kompis

    Hej!


    Jag blir nästan alltid fundersam varför människor tycker om mig och vill umgås med mig. Jag känner mig inte unik. Ibland kan jag känna mig omtyckt och jag bryr mig inte och tycker bara om personen tillbaks. Men det är inte alls ovanligt att jag frågar mig själv varför människan tycker om mig.

    För inte så länge sedan sa en ny kvinnlig bekant till mig att det är jättetrevligt att ha mig i deras sällskap. Vi befann hos i en klubb. Tiden vara ganska sen och jag hade inte tänkt stanna kvar särskilt länge. Men jag blev bjuden på ett par glas. När vi väl kom fram så snackade vi lite i gänget och så sa en den nya kvinnliga bekantskapen som jag enbart har träffat hittills två gånger. Hon sa: ''Det är trevligt att ha dig här''. Hennes ord kom in i mig dagen efter när jag vaknade. Därefter började jag frågesätta mig själv varför människor överhuvudtaget tycker om mig.

    Jag vet, det kanske låter som om jag har en taskig självkänsla eller är folkrädd o.s.v. Men jag är i självaverket långt ifrån blyg. Men jag har aldrig begripit varför människor skulle tycka om mig överhuvudtaget. KAN man ta reda på detta på något vis? Jag kan ju självklart inte fråga till människor varför de tycker om mig. Kan man ta reda på ens personlighet och varför folk tycke rom en utan att det blir genant och jobbigt. Som om man söker bekräftelse och energi ifrån andra?

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Jag har aldrig förstått varför man tycker om mig och vill vara kompis
  • Sun 8 Dec 2019 22:42
    #1

    Du är väl trevlig, social, empatisk, rolig och allmänt hygglig att umgås med.
    Det räcker för de flesta Glad

  • Sun 8 Dec 2019 22:53
    #2

    Du var väl inte odräglig eller konstig, det räcker ofta.

  • Sun 8 Dec 2019 22:58
    #3

    Jag fattar aldrig varför folk gillar mig. Inte IRL och absolut inte på detta forum.

    Det enda man kan göra för att få veta är dock att fråga, så vill du ha ett svar så måste frågan ställas.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Emma)
    Mon 9 Dec 2019 06:53
    #4

    Lite kan man ju lista ut vad dem gillar hos en. Skrattar folk åt en skämt så tycke dem ju att man är rolig. Vill dem prata med en så tycker dem att man är trevlig. Anförtror dem sig till dig så tycker dem att du är pålitlig och har bra råd.

    Många tycker om en person för att den personen får en att må bra. Det kan vara att personen ställer frågor och är intresserad eller är generös med komplimanger.

    Finns många anledningar till varför folk gillar en. Jag vet inte exakt vad mina vänner gillar hos mig, men det spelar ju ingen roll.

  • Anonym (A)
    Mon 9 Dec 2019 12:53
    #5
    Disa35 skrev 2019-12-08 22:42:02 följande:
    Du är väl trevlig, social, empatisk, rolig och allmänt hygglig att umgås med.
    Det räcker för de flesta Glad
    Det tror jag med
  • Mon 9 Dec 2019 16:51
    #6

    Du kanske är smart och har insiktsfulla åsikter som gör att det meningsfullt för andra att prata med dig?


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Mon 9 Dec 2019 22:25
    #7
    Disa35 skrev 2019-12-08 22:42:02 följande:

    Du är väl trevlig, social, empatisk, rolig och allmänt hygglig att umgås med.
    Det räcker för de flesta Glad


    Tack för ditt trevliga inlägg. Ja, om det räcker så. Kanske man kan förstå en smula. Jag förstår bara inte själva unikheten med det hela. Finns ju hur många trevliga människor som helst. jag ser inte mig själv att jag skulle ha några speciella kvalifikationer, hehe. Men det var trevligt när den nya kvinnliga bekante sa att det var trevligt att ha mig där. Kändes också lite förvånade. Kom lite spontant, tycker jag.
    Physalis skrev 2019-12-09 16:51:31 följande:

    Du kanske är smart och har insiktsfulla åsikter som gör att det meningsfullt för andra att prata med dig?


    Klok vet jag inte. Men det hade varit kul om man fick veta vad och varför man är omtyckt. :p

  • Mon 9 Dec 2019 22:39
    #8

    Personer som lyssnar och som visar en genuin nyfikenhet av andra människor har en tendens till att bli väldigt omtyckta av sin omgivning. Så du får suga i dig den komplimangen helt enkelt.

  • Mon 9 Dec 2019 23:21
    #9
    Anonym (.) skrev 2019-12-09 22:25:12 följande:

    Tack för ditt trevliga inlägg. Ja, om det räcker så. Kanske man kan förstå en smula. Jag förstår bara inte själva unikheten med det hela. Finns ju hur många trevliga människor som helst. jag ser inte mig själv att jag skulle ha några speciella kvalifikationer, hehe. Men det var trevligt när den nya kvinnliga bekante sa att det var trevligt att ha mig där. Kändes också lite förvånade. Kom lite spontant, tycker jag.Klok vet jag inte. Men det hade varit kul om man fick veta vad och varför man är omtyckt. :p


    Visst är det. Jag har märkt att det är rätt vanligt att berätta för alla andra än den faktiska personen om hur fantastisk denne är. Jag själv försöker bli bättre på att berätta för mina nära och kära om hur mycket och varför jag tycker om de.

    Jag minns en arbetsplats jag jobbade på i 7 år. När jag slutade hade de samlat pengar till mig för min nya lägenhet, köpt in catering och tårta. Alla hade något fint att säga. Först då fick jag veta att de tyckte om mig och att jag gjorde ett riktigt bra jobb. Har tänkt mycket på den "chocken" och känt att jag gärna bytt den uppvaktningen mot att ha fått veta att jag var omtyckt under alla de där 7 åren istället.

    Du är säkerligen en fin person med många bra förmågor. Man måste inte vara extremt unik för att vara omtyckt, det räcker att vara unik bara genom att vara sig själv.
    Korrekturläser som en kratta
  • Tue 10 Dec 2019 07:30
    #10
    Anonym (.) skrev 2019-12-09 22:25:12 följande:
    Tack för ditt trevliga inlägg. Ja, om det räcker så. Kanske man kan förstå en smula. Jag förstår bara inte själva unikheten med det hela. Finns ju hur många trevliga människor som helst. jag ser inte mig själv att jag skulle ha några speciella kvalifikationer, hehe. Men det var trevligt när den nya kvinnliga bekante sa att det var trevligt att ha mig där. Kändes också lite förvånade. Kom lite spontant, tycker jag.
    Physalis skrev 2019-12-09 16:51:31 följande:

    Du kanske är smart och har insiktsfulla åsikter som gör att det meningsfullt för andra att prata med dig?


    Klok vet jag inte. Men det hade varit kul om man fick veta vad och varför man är omtyckt. :p

    Varsågod Glad
Svar på tråden Jag har aldrig förstått varför man tycker om mig och vill vara kompis