• Anonym (mirakelmedicin)

    Skulle du läsa en blogg om en aspergares vardag?

    Jag får ofta höra att jag borde skriva en blogg. Men skulle någon läsa den? Jag är en helt vanlig människa som råkar ha en aspergerdiagnos, liksom. Skulle du läsa en sån blogg? Vad skulle jag ens blogga om?

  • Svar på tråden Skulle du läsa en blogg om en aspergares vardag?
  • Anonym (Q)

    Det beror helt på om du har något att skriva, om du kan koppla ihop&resonera kring vardag och diagnoser :) Klart att det kan vara vanliga inlägg om vardagen också men det känns som att bloggar är lite på väg bort. I förmån för snabbare medie såsom instagram och snapchat. Men brukar finnas ett intresse för att läsa om folks vardagar med diagnos. Jag skulle inte orka koppla ihop allt eller följa en röd tråd så därav blir det nog ingen specifik autismblogg från mig haha :)


     

  • lövet2

    Kanske. Jag har väldigt svårt ibland att hänga med i min dotters tankar och idéer, så jag skulle vara intresserad av att läsa något från en som var äldre och kanske kunde uttrycka sig på ett annat sätt.

  • Cheescake

    Jag personligen hade inte läst en blogg om en Aspergers vardag men det är för att det inte intresserar mig.

    Men det finns absolut folk som skulle läsa eftersom de då har ett intresse av att läsa.

  • Anonym (mirakelmedicin)
    Anonym (Q) skrev 2019-12-08 23:25:15 följande:

    Det beror helt på om du har något att skriva, om du kan koppla ihop&resonera kring vardag och diagnoser :) Klart att det kan vara vanliga inlägg om vardagen också men det känns som att bloggar är lite på väg bort. I förmån för snabbare medie såsom instagram och snapchat. Men brukar finnas ett intresse för att läsa om folks vardagar med diagnos. Jag skulle inte orka koppla ihop allt eller följa en röd tråd så därav blir det nog ingen specifik autismblogg från mig haha :)


     


    Jag anser inte att jag har något att skriva men de som tjatar om att jag borde skriva en blogg måste ju anse det. Jag förstår mig inte på instagram och snapchat. Jag har aldrig fattat vitsen med att ta bilder på allt på hela jordkotet.
  • Anonym (mirakelmedicin)
    Glinda från Oz skrev 2019-12-09 00:18:51 följande:

    Nej, men alla tycker inte som jag. Det finns en tjej med Asperger som heter Paula Tilli som bloggar om Asperger och har skrivit böcker hon är rätt känd. Du kanske kan läsa vad hon skrivit och få inspiration. 


    https://blogg.aspiration.nu/att-starta-en-blogg-om-asperger-eller-autism/


    Fast jag vill inte ha inspiration, jag vill att ett antal personer i min närhet ska sluta tjata. Den här tråden är till för att bevisa att folk inte är intresserade av att läsa.
  • Anonym (Q)
    Anonym (mirakelmedicin) skrev 2019-12-09 00:30:38 följande:
    Fast jag vill inte ha inspiration, jag vill att ett antal personer i min närhet ska sluta tjata. Den här tråden är till för att bevisa att folk inte är intresserade av att läsa.
    Skriver du bra och intressant så vill folk läsa. Skriver du tråkigt utan innehåll så inte. Folk läser bloggar... säg ifrån om du inte vill men uppenbarligen ser de något hos dig som kanske skulle göra dig till en bra bloggare.
  • annabellelee

    Om du inte vill skriva en blogg och bara vill att de ska sluta tjata är det bara att säga det : sluta tjata, för jag vill inte. Det måste ni respektera.

  • Tow2Mater

    Läser folk bloggar..? Vet folk skriver dem, men hur intressant är det att läsa om andras vardag? Har nog aldrig läst en blogg i mitt liv, om det inte råkat dyka upp nån på en googling av ett specifikt ämne jag soker om....

  • Anonym (Sjukisen)

    Alltså random kändisbloggar el mammablogg är överlag är dötrist och skulle aldrig läsa.

    Men när man skriver om något utifrån sin sjukdom eller diagnos el något liknande då kan det vara guld värt att läsa för andra i liknande situation.

    Nu vill ju inte du själv ts och då ska du inte göra det för att någon annan tjatar tycker jag.

    Främst i början när man blivit sjuk el kanske en anhörig blivit det, är det väldigt intressant att läsa hur andra har det och tar det.

  • Anonym (Agnes)

    Jag skulle personligen inte göra det, men jag tror absolut att det finns dom som tycker att det är intressant (såklart beroende på hur du skriver etc). Inte riktigt samma sak, men ser man t.ex. på YouTube finns det ju oändligt många videos med folk som pratar om hur det är för dem att exempelvis leva med schitzofreni, som amputerad, som blind, transsexuell, att vara gift som 18-åring, hur det är att sitta i fängelse eller vad som helst. Och andra tittar och kommenterar. 

  • Glinda från Oz
    Anonym (mirakelmedicin) skrev 2019-12-09 00:30:38 följande:
    Fast jag vill inte ha inspiration, jag vill att ett antal personer i min närhet ska sluta tjata. Den här tråden är till för att bevisa att folk inte är intresserade av att läsa.
    I dina inlägg låter det som att du vill ha inspiration och tips, låter du likadan i verkligheten så förstår jag att det blir problem. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Nej) skrev 2019-12-12 00:27:40 följande:

    Nej, inte


    Oj råkade visst posta. Nej. Ämnet asperger intresserar mig inte. Så är det enda temat för bloggen - nej. Har du en i övrigt intressant och inspirerande vardag - ja. Men diagnosen intresserar mig inte alls.
Svar på tråden Skulle du läsa en blogg om en aspergares vardag?