• Anonym (Hjälp)

    Håller jag på att gå in i ett för tidigt klimakterium? Hjälp! :(

    Min mens ändrades plötsligt för några år sedan, blödde mycket mindre än tidigare så gjorde ett blodprov för att kolla om det kunde ge svar på varför mensen var så. Provet var normalt men hade ett AMH som låg något lågt för min ålder, 3.8 i AMH och jag var då 23 år gammal.

    Nu 2 år senare gjorde jag ett nytt prov för att följa upp, nu har jag bara 2.9 i AMH och jag har läst på några sidor att detta AMH-värde är normalt när man är typ 33 år? Känns som värdet förändrats jättefort, är det verkligen normalt att det sjunker så snabbt, kan det tyda på att jag håller på att gå in i ett tidigt klimakterium?

    Är jätte tacksam för svar för mår jättedåligt över detta :(

  • Svar på tråden Håller jag på att gå in i ett för tidigt klimakterium? Hjälp! :(
  • Anonym (X)
    Läkaren du besökte som tog provet, hade denne inget att säga om ditt värde?
    Boka en tid hos din gyn och ta med dig provsvaren och be om en analys.
  • Anonym (X)
    Tillägger, be om att få frysa dina ägg om du är så pass ung med sjunkande värde.
    Jag visste om risken för förtida klimakterie för min del men min gyn var gammaldags och fnös bara när jag frågade om äggfrysning. Fick ett barn och sen var det kört. Då var jag 32.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (X) skrev 2019-12-09 11:07:15 följande:
    Läkaren du besökte som tog provet, hade denne inget att säga om ditt värde?

    Boka en tid hos din gyn och ta med dig provsvaren och be om en analys.
    Det var en allmän läkare, han visste inte så mycket om detta.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (X) skrev 2019-12-09 11:13:57 följande:
    Tillägger, be om att få frysa dina ägg om du är så pass ung med sjunkande värde.

    Jag visste om risken för förtida klimakterie för min del men min gyn var gammaldags och fnös bara när jag frågade om äggfrysning. Fick ett barn och sen var det kört. Då var jag 32.
    Tror du mina prov är tecken på det? Vad låg ditt värde på när du blev gravid?
  • Anonym (X)
    Min gyn brydde sig inte om mina frågor om klimot så jag visste ingenting om mina värden. Blev så gravid och sen kom svettningarna ett år efter hon fötts och efter ännu längre tid sökte jag hjälp. Som du fått erfara kan inte alla gyn någonting om ämnet så efter lite försök hittade jag en påläst en som skickade mig på blodprov och då var jag redan långt gången in i klimakteriet.

    Därav råder jag dig att söka dig till en gyn nu och fråga innan om denne kan nåt i ämnet så du får hjälp med vad som ev kan göras för mig.
    Om det är klimakteriet.
  • Anonym (X)
    Min gyn brydde sig inte om mina frågor om klimot så jag visste ingenting om mina värden. Blev så gravid och sen kom svettningarna ett år efter hon fötts och efter ännu längre tid sökte jag hjälp. Som du fått erfara kan inte alla gyn någonting om ämnet så efter lite försök hittade jag en påläst en som skickade mig på blodprov och då var jag redan långt gången in i klimakteriet.

    Därav råder jag dig att söka dig till en gyn nu och fråga innan om denne kan nåt i ämnet så du får hjälp med vad som ev kan göras för mig.
    Om det är klimakteriet.
  • Anonym (S)

    Att din mens har ändrat sig kan bero på något annat. Jag har lägre AMH än du och mens är lika regelbunden sen innan. Man får oxå lägre AMH vid lågt d vitamin. Ett sånt blodprov som de tar mäter bara hur många ägg som ligger och gror just då i den cykeln. Inte hur många ägg du har kvar för alltid. Plus den säger ingenting om kvalitén. Det kan vara ett varningstecken om mensen ändrar sig men kan som sagt lika gärna ha med ngt annat att göra. Se över ditt leverne. Stress? Hormonobalans? Rökning? Etc etc.

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (X) skrev 2019-12-09 11:28:08 följande:
    Min gyn brydde sig inte om mina frågor om klimot så jag visste ingenting om mina värden. Blev så gravid och sen kom svettningarna ett år efter hon fötts och efter ännu längre tid sökte jag hjälp. Som du fått erfara kan inte alla gyn någonting om ämnet så efter lite försök hittade jag en påläst en som skickade mig på blodprov och då var jag redan långt gången in i klimakteriet.

    Därav råder jag dig att söka dig till en gyn nu och fråga innan om denne kan nåt i ämnet så du får hjälp med vad som ev kan göras för mig.

    Om det är klimakteriet.
    Tack för tipset!
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (S) skrev 2019-12-09 11:54:47 följande:

    Att din mens har ändrat sig kan bero på något annat. Jag har lägre AMH än du och mens är lika regelbunden sen innan. Man får oxå lägre AMH vid lågt d vitamin. Ett sånt blodprov som de tar mäter bara hur många ägg som ligger och gror just då i den cykeln. Inte hur många ägg du har kvar för alltid. Plus den säger ingenting om kvalitén. Det kan vara ett varningstecken om mensen ändrar sig men kan som sagt lika gärna ha med ngt annat att göra. Se över ditt leverne. Stress? Hormonobalans? Rökning? Etc etc.


    Tog prover för vitaminer och andra hormoner också, har inte brist på något. Båda proverna var tagna på dag 3 i cykeln, är du säker på att AMH bara visar äggen i just den cykeln för jag har hört att det visar alla ägg man har kvar, dvs äggreserven.
  • Anonym (S)
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-12-09 12:01:19 följande:

    Tog prover för vitaminer och andra hormoner också, har inte brist på något. Båda proverna var tagna på dag 3 i cykeln, är du säker på att AMH bara visar äggen i just den cykeln för jag har hört att det visar alla ägg man har kvar, dvs äggreserven.


    100 % säker att det inte är alla ägg! Vad menas med bra? Bra som en medel Svensson (vilket inte är så bra) el väldigt bra? Du kan inte mäta progesteron dag 3 i cykeln. Om du ska va helt korrekt ska den mätas en vecka efter ÄL. Men bra om alla prover va bra! Hur är det med undervikt, övervikt, för mkt träning, deppig, vegan? Det finns mkt som kan spela in när det gäller cykeln. Jag tror inte att du behöver va orolig för klimakteriet baserat bara på det du skrivit. Men hör med gyn om klimakterietest. Ring och säg att du är orolig! El följ vulverine på instagram/Facebook! Lycka till!
  • Anonym (Bettan)

    ja det kan betyda klimakteriet men även hormonstru. Men då borde du ha haft några symptom också. 

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Bettan) skrev 2019-12-09 15:32:06 följande:

    ja det kan betyda klimakteriet men även hormonstru. Men då borde du ha haft några symptom också. 


    Menar du att det betyder att jag är i klimakteriet just nu??
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (X) skrev 2019-12-09 14:02:53 följande:
    En snabb googling så kunde jag läsa detta om AMH-värden ts. Vet inte om det gör dig klokare dock.

    werlabs.se/halsokontroll/hormoner/amh
    Vet redan det där, det ger inte svar på frågan dock.
  • Anonym (X)
    Nej, självklart inget svar på din första fråga Ts utan tänkte mer på det som skrevs senare om vad lågt värde kunde innebära.

    Hur som, jag vidhåller att du ska ta kontakt med en gyn som kan ämnet och tar dina funderingar på allvar. Bara där kan du få svar.
  • Anonym (Bettan)
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-12-09 15:33:00 följande:
    Menar du att det betyder att jag är i klimakteriet just nu??
    Nej, det behöver det inte betyda men om du vill veta säkert så måste en gyn utreda dig. Detta är inget någon här kan veta. 
  • Anonym (Ina)

    Krånglande mens kan vara tecken på klimakteriet men också andra saker. Har du regelbunden mens? Kollat sköldkörteln?

    Jag hade mens hela tiden. Alltså oregelbundna cyklar på varierande dagar. 20, 25, 15, sedan blev det 30, 35, 40 dagars. Och blödde som en gris. Blödningar som inte slutade. Sedan kom vallningar. Var till gyn frågade om klimakteriet men näää inte var jag i klimakteriet. Typ 1-2 år senare jo jag var i klimakteriet. Massa tid av dåligt mående när man kunnat få hjälp. Men har du bara mindre blödningar men stabil cykel och inga andra symtom så är det nog lugnt.

  • Anonym (finns du kvar här?)

    Hej, undrar hur det gått för dig TS? Är i liknande situation.

Svar på tråden Håller jag på att gå in i ett för tidigt klimakterium? Hjälp! :(