• Anonym (??)
    Mon 9 Dec 2019 12:42
    959 visningar
    7 svar
    7
    959

    Hur säkra är egentligen ägglossningstester?

    Tagit äl-test i flera månader vid den tiden jag har beräknad ägglossning och de har varit positiva varje gång men blodprov på dag 3 visar att jag har ett LH-värde under det normala för den tidpunkten av menscykeln. Kan äl-testen visa falskt positivt av någon anledning eller är det blodprovet som visar fel?

  • Svar på tråden Hur säkra är egentligen ägglossningstester?
  • Anonym (??) Trådstartaren
    Mon 9 Dec 2019 13:59
    #2
    Anonym (Dag 21) skrev 2019-12-09 13:49:14 följande:

    Men du måste väl tagit progesteronprov också? Då får du ju klart besked om du haft äl eller inte. Får du mens 15 dagar ( eller vilken lutealfas du nu har) efter positivt äl-test så skulle jag utgå från att du har äl. I 35 år kunde jag förutspå min mens utifrån äl-flytningar och det stämde alltid med äl-test också.


    Är prolaktin samma? Det låg också under det normala på dag 3.
  • Anonym (??) Trådstartaren
    Mon 9 Dec 2019 14:11
    #5
    Anonym (W) skrev 2019-12-09 14:06:52 följande:

    Ägglossningstester visar när du har hög nivå av lh, det är det hormonet som skickar signalen till äggstocken att ägglossa. Men det visar ju inte säkert att ägglossning skett utan bara att ägglossningssignalen skickats.

    Sen förstår jag inte vad du menar med resten.

    Mätte du lh på Dag 3? Alltså tredje dagen på mensen?

    Har du mens och ägglossning samtidigt? Det kan man ju ha förvisso, men äl stickor kan också ge utslag vid mens av andra hormoner som finns i kroppen då som liknar lh men som inte är Lh.


    Jag mätte det på dag 3 för att det ingick i andra tester som ska tas på dag 3 och då låg LH under referensintervallet för vad det ska ligga på på dag 3.
Svar på tråden Hur säkra är egentligen ägglossningstester?