• sara078

    Han vill lösa det men inte flytta ihop

    Hej! Skriver här då jag verkligen behöver råd.

    Jag och min kille har varit tillsammans i lite mer än 3 år. Jag är 22 och han 24 och jag flyttade ut för cirka 4 år sedan och har sedan dess bott i olika lägenheter och klarat mig själv. Han bor fortfarande hemma och har inga planer på att flytta ut på ett tag. Jag var klar på att jag i början av förhållandet ville flytta ihop vilket han då inte såg som ett problem. Nu efter mer än 3 år vill han fortfarande mest vara hemma. Han sover hos mig cirka 3 gånger i veckan då han hellre är hemma och spelar än att umgås med mig och vår katt. Han hjälper inte heller till att städa eller laga mat när han väl är här och köper hellre hem mat än laga den tillsammans. Jag har försökt att prata med honom men som det ser ut vill han inte flytta ut och verkar inte ha några planer på att göra det inom cirka 5 år framåt. Då inget har ändrats under dehär tre åren och jag verkligen känner att jag är redo för att börja skapa ett liv med någon vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Känns också som att han är här mindre och mindre men när jag tar upp det säger han att det inte är något och att han älskar mig. Han säger att han absolut inte vill göra slut.
    Är det orimligt att ställa krav på honom att flytta ut när han sagt att han inte känner sig redo. Jag börjar känna mig olycklig av det här och vet inte vart jag ska göra av situationen.

  • Svar på tråden Han vill lösa det men inte flytta ihop
  • Anonym (aj)

    Den killen är sönderdaltad in i absurdum och du bör nog skatta dig lycklig att han inte flyttat in hos dig för då skulle ni bara utveckla en absurd mamma-son relation vid sidan av pojkvän-flickvän relationen. 

  • Anonym (SJIT)

    Herre min j...

    Ska han bo hemma tills han är nästan 30år??!! Och denna mannen vill du ha en framtid med????

    Jag är mållös. Det var nog nått av det värsta jag läst här på länge faktiskt. Jag vet inte vad jag ska skriva, det är så absurt att du ens frågar. SPRING KVINNA, SPRING! Se dig aldrig om igen. Det finns mogna, icke curlade män i din ålder som inte ser kvinnan som en pass-op. Låt mig gissa att han inte tjänar några pengar direkt heller? Eller smäller han det på skit? Är han svensk? Brukar iofs mest vara kvinnor i andra kulturer som inte får flytta förens de gifter sig. Jösses i vilket fall som helst. Jag hoppas att han lämnar dig om du inte klarar att lämna honom. Ni är så fel för varandra! Stackare.

  • LoveRain

    Att han varken tar initiativ till städning eller matlagning är ju inget bra tecken. Flyttar ni ihop så kommer du med största sannolikhet få ta hand om hushållet eller möjligtvis vara en väldigt tydlig arbetsledare. Han är nog väldigt bekväm med att bo hemma och bli omhändertagen.

    Vill du ens bo med någon som inte vill eller kan ta om hand om ett hushåll? Han kommer inte förvandlas till någon annan när ni flyttar ihop.

    Tror du behöver bortse från kärleken och titta objektivt på er relation. Vilka grundläggande önskemål har du på en partner? Matchar han dem? Vilket liv vill du leva? Passar han in i det livet? Om svaret är nej på någon av dessa frågor så är ni troligen inte rätt för varandra och i längden blir ni båda olyckliga om ni håller ihop.

  • Anonym (ik)

    han bör ju flytta till eget boende innan ni flyttar ihop.
    Direkt fån mamsen till sambo är inte att rekommendera

  • EmberEyes

    Du är 22, sluta stressa!

    Ett allmänt råd... Flytta aldrig ihop med någon som inte bott själv i minst ett års tid, och lärt sig att mamma kommer inte och reder ut allt.

    Innan du flyttar ihop med någon så se till att ni har kommit överens (uttalat) om allt praktiskt och ekonomiskt. Det funkar inte att förvänta sig att "vi hjälps åt med disken", utan ha det klart och tydligt definierat "vi diskar varannan dag". Se också till att det finns en uttalad konsekvens till att leva upp till era gemensamma överenskommelser, om jag gör mina grejer så får jag välja film på fredag(t. ex. kan ju gälla utekväll med kompisarna eller ut och fiska eller en fotmassage eller vad som helst ni kan komma på).

  • Anonym (Kenneth)

    Vet han ens hur man tar hand om ett hem?

    Betalar han räkningar? Kan han dammsuga och torka golv? Är han händig och kan hantera spik och hammare? Sortera tvätt och planera mat? Fattar han hur man väljer elbolag och läser elmätare?

Svar på tråden Han vill lösa det men inte flytta ihop