• Anonym (Johan­na)
    Mon 9 Dec 2019 23:54
    391 visningar
    22 svar
    22
    391

    Hjälp mig i mitt dilemma..

    Är en nybliven mamma på 27 år som har många vänner som senaste året fått barn/har bebis på väg.

    En av mina bästa vänner är singel och tillsammans med henne och 6 andra tjejer har vi sedan flera år tillbaka ett gäng som festar ihop och varje gång någon fyller år samlar alla ihop pengar och köper en gemensam present. Ingen i det gänget har barn eller umgås förutom på festliga sammanhang.

    Nu känner jag att när det nya året kommer vill jag inte fortsätta lägga pengar på födelsedagspresenter. Dels för att jag inte vill vara med på festerna när jag har barn och dels för att jag har typ femtielva babyshowers/dop/kalas osv hos mina andra (närmare) vänner.

    Kan jag skriva till tjejgänget att jag kommer sluta betala in pengar eller låter jag snål då? Vill ej att de ska ta illa upp, tror ni dom kommer göra det?

  • Svar på tråden Hjälp mig i mitt dilemma..
  • Anonym (Tjejk­ompise­n)
    Mon 9 Dec 2019 23:57
    #1
    +1

    Men har du inte tänkt träffa dem mer alltså? I så fall är det väl en sak men vill du ha kvar dem som vänner låter det lite snålt att inte vara med på presenterna. Eller gäller det stora summor? Det kanske isf är lättare att säga att ni har begränsad ekonomi nu pga barnet så därför kan du bara bidra med X kr istället för Y kr och hoppas att de förstår. Låter som att du bryr dig mer då iaf. 

  • Anonym (Jhg)
    Tue 10 Dec 2019 00:06
    #2
    +1

    Du kommer bara förstöra för dig genom att göra det. Du kommer inte vara i bebisbubblan för evigt och då kommer du sakna att du inte längre bjuds med på roligheter.

  • Anonym (Johan­na) Trådstartaren
    Tue 10 Dec 2019 00:27
    #3

    [quote=80089280][quote-nick]Anonym (Tjejkompisen) skrev 2019-12-09 23:57:29 följande:[/quote-nick]Men har du inte tänkt träffa dem mer alltså? I så fall är det väl en sak men vill du ha kvar dem som vänner låter det lite snålt att inte vara med på presenterna. Eller gäller det stora summor? Det kanske isf är lättare att säga att ni har begränsad ekonomi nu pga barnet så därför kan du bara bidra med X kr istället för Y kr och hoppas att de förstår. Låter som att du bryr dig mer då iaf. 

    Alltså nu förtiden träffar jag aldrig de tjejerna, två stycken har flyttat till annan ord, några stöter jag på på gymmet ibland och så följer vi varandra på sociala medier, thats it. Det är inga stora summer (150kr) men känner bara att jag hellre går ut med mina närmaste vänner lite mer sällan än att vara med på deras fester när de fyller år bara för att det var så förr..

  • Anonym (E)
    Tue 10 Dec 2019 00:47
    #4

    Var rädd om dina vänner, i framtiden kommer du vara glad att du har kvar dem.

  • Miss Skywal­ker
    Tue 10 Dec 2019 00:55
    #5
    +1

    Varför blir kvinnor som fått barn så jävla tråkiga..?

  • Tue 10 Dec 2019 06:32
    #6
    +1

    Vill du behålla dessa tjejer som vänner är det ju inget smart drag.

    Hade jag varit en av dem så hade du inte fått någon present heller samt att jag slutat bjuda in dig till festligheter.

  • Tue 10 Dec 2019 06:36
    #7
    +1

    Visst kan du göra så, men du får vara beredd på att de ser det som ett avståndstagande, som att du säger upp vänskapen.

  • Anonym (Kvinn­a 39)
    Tue 10 Dec 2019 07:20
    #8
    +1

    Håller med de andra. Du väljer själv att ställa dig utanför gemenskapen om du slutar delta i era traditionella aktiviteter, som att bidra till födelsedagspresenter, samt att det ger en tydlig signal att du inte anser dig tillhöra det gänget längre.

    Gör som du vill men goda vänner växer inte på trän.

  • Anonym (Johan­na) Trådstartaren
    Tue 10 Dec 2019 08:47
    #9

    Tror att jag var otydlig, dessa tjejer träffar varandra ENDAST när det är fest, har ingen kontakt med dom förövrigt. Känner inte att jag har så mycket gemensamt med dom heller. Har många fler vänner som jag står närmare och som jag hellre går ut och festar med de gånger man väl gör det. Jag kommer dessutom inte bjuda ?festgänget? till min födelsedag då jag bara vill fira med familjen.

  • Anonym (Johan­na) Trådstartaren
    Tue 10 Dec 2019 08:48
    #10
    Anonym (Jhg) skrev 2019-12-10 00:06:08 följande:

    Du kommer bara förstöra för dig genom att göra det. Du kommer inte vara i bebisbubblan för evigt och då kommer du sakna att du inte längre bjuds med på roligheter.


    Har en hel del andra vänner som jag är närmare och kan göra roligheter ihop med :)
Svar på tråden Hjälp mig i mitt dilemma..