• Anonym (Lea)
    Tue 10 Dec 2019 07:22
    1229 visningar
    66 svar
    66
    1229

    Dotterns kompis trotsar

    Min dotter har en kompis som går över gränsen på många olika sätt. En av dem är att hon aldrig tvättar händerna efter toabesök hos oss. Jag säger till henne, påminner. Men hon ljuger sig alltid ur det. Hon säger att hon visst tvättar händerna men hon spolar inget vatten. Hon hävdar att hon visst gjort det när jag ifrågasätter. Det känns inte normalt för en 9-åring att ha så stort motstånd mot att tvätta händerna... Hur ska jag få henne att förstå utan att vli arg. Detta har varit en följetong under ett år nu.

  • Svar på tråden Dotterns kompis trotsar
  • Anonym (Kvinn­a 39)
    Tue 10 Dec 2019 07:25
    #1
    -1 +3

    Ett helt år! Jag skulle aldrig tillåta den nivån av brist på hygien i mitt hem!

    Du får stå fast vid att du vet att hon inte tvättat händerna och att hon isf inte är välkommen att delta i måltider eller kanske till o med inte ens i ert hem tills hon börjar tvätta händerna med tvål och vatten efter toabesök. Du sätter ribban!

    Försök att ha ett lugnt samtal kring detta så det inte blir anklagande eller tillrättavisande, men det är du som sätter ribban i ditt hem. Antingen är det ok att vara så där äcklig eller så är det inte! Om det är ok, sluta tjata. Om det inte är det måste DU sätta stopp.

  • Anonym (Blöää­)
    Tue 10 Dec 2019 07:33
    #2
    +2

    Äckligt som satan. Säg att hon inte kommer ut från badrummet förens hon tvättat sig. Hon går ju runt och tar på saker hos er sen. Bläää minst sagt. Alt säga att hon inte kan komma hem till er eftersom hon inte sköter hygienen och ljuger.

  • Tue 10 Dec 2019 07:33
    #3
    +1

    Vad säger flickans föräldrar om saken?
    Enklaste lösningen är ju att inte tillåta flickan delta i måltider innan hon har tvättat sina händer framför dig.
    Eller att flickan inte ens får komma över och leka, om du vill dra det så långt.
    Går det att göra en fuling och se till att hon använder alkogel (eller hela familjen gör det) innan ni sätter er till bords?

  • Anonym (Lea) Trådstartaren
    Tue 10 Dec 2019 10:46
    #4
    +1
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2019-12-10 07:25:48 följande:

    Ett helt år! Jag skulle aldrig tillåta den nivån av brist på hygien i mitt hem!

    Du får stå fast vid att du vet att hon inte tvättat händerna och att hon isf inte är välkommen att delta i måltider eller kanske till o med inte ens i ert hem tills hon börjar tvätta händerna med tvål och vatten efter toabesök. Du sätter ribban!

    Försök att ha ett lugnt samtal kring detta så det inte blir anklagande eller tillrättavisande, men det är du som sätter ribban i ditt hem. Antingen är det ok att vara så där äcklig eller så är det inte! Om det är ok, sluta tjata. Om det inte är det måste DU sätta stopp.


    Tack för svar! Jag har känt att jag är för petig, att jag inte kan vara så hård mot ett barn, men jag blir stärkt av ditt svar. Jag ska prata allvar med henne.
  • Anonym (Lea) Trådstartaren
    Tue 10 Dec 2019 10:47
    #5
    EmberEyes skrev 2019-12-10 07:33:45 följande:

    Vad säger flickans föräldrar om saken?

    Enklaste lösningen är ju att inte tillåta flickan delta i måltider innan hon har tvättat sina händer framför dig.

    Eller att flickan inte ens får komma över och leka, om du vill dra det så långt.

    Går det att göra en fuling och se till att hon använder alkogel (eller hela familjen gör det) innan ni sätter er till bords?


    Jag har inte sagt nåt till föräldrarna, är rädd att det är jag som ses som petig och att de blir sura...
  • Tue 10 Dec 2019 10:52
    #6
    Anonym (Lea) skrev 2019-12-10 07:22:08 följande:

    Min dotter har en kompis som går över gränsen på många olika sätt. En av dem är att hon aldrig tvättar händerna efter toabesök hos oss. Jag säger till henne, påminner. Men hon ljuger sig alltid ur det. Hon säger att hon visst tvättar händerna men hon spolar inget vatten. Hon hävdar att hon visst gjort det när jag ifrågasätter. Det känns inte normalt för en 9-åring att ha så stort motstånd mot att tvätta händerna... Hur ska jag få henne att förstå utan att vli arg. Detta har varit en följetong under ett år nu.


    Ja, det är äckligt och jag tycker ni ska fortsätta be henne tvätta händerna men fundera också över vad som är det viktiga i detta? I förhållande till den mängd bakterier som man exponeras för dagligen kan ju flickas bristande hygien knappast påverka någon i er familj. (Förutsatt att ni är friska med normalt immunförsvar.) Är det värt att driva detta till den gräns att hon kanske inte vill komma på besök eller att ni blir osams med hennes föräldrar?

    Skicka in båda barnen på badrummet att tvätta händerna innan ni äter men tjata inte och håll inte vakt utanför hennes toabesök för att kontrollera om hon spolar vatten eller inte är mitt råd.
  • Anonym (Olivi­a)
    Tue 10 Dec 2019 10:58
    #7

    Jag skulle nog bara prata med flickans föräldrar om jag var du. Det är bättre att dom tar ett snack med henne om det , än att du gör det. 

  • Anonym (XX)
    Tue 10 Dec 2019 11:01
    #8
    +1
    Anonym (Lea) skrev 2019-12-10 10:47:06 följande:

    Jag har inte sagt nåt till föräldrarna, är rädd att det är jag som ses som petig och att de blir sura...


    Börja med att fråga föräldrarna. Tjejen kan mycket väl ha någon typ av problematik som förklarar fenomenet och som ni inte vill förvärra.

    Jag led av en extrem vattenskräck som liten, på den nivån att jag gjorde på mig av rädsla... Eller har hon kanske någon diagnos? Eller kanske föräldrarna skiter fullständigt i hygienen och då kan en soc-anmälan kanske vara på sin plats istället...

    Poängen är att man självfallet kollar med föräldrarna först innan man börjar uppfostra andras barn inom ett känsligt område (vilket detta uppenbarligen är för flickan).
  • Anonym (Jenni­)
    Tue 10 Dec 2019 12:24
    #9
    -4 +4

    Du är ju helt gränslös människa!

    1, hur kan man stå utanför en toalett o tjuvlyssna på vad en annan människa gör på toa? Alltså det där är privat. Man står inte och lyssna.

    2. Man säger inte till en annan människa att de ska gå in o tvätta sig igen.

    3. Man får inte spelet på det och gå runt o är förbannad.

    Man tar inte upp en sån här grej för som sagt är det grönslöst och även om man vet att ngn INTE tvättat händerna så säger man ju inget. Du låter fullständigt hysterisk. Snart vill nog barnet inte komma hem till er mer. Har du handskar på dig så fort du lämnar hemmet?

  • Anonym (Jenni­)
    Tue 10 Dec 2019 12:25
    #10
    -1
    Anonym (Lea) skrev 2019-12-10 10:47:06 följande:

    Jag har inte sagt nåt till föräldrarna, är rädd att det är jag som ses som petig och att de blir sura...


    Förstår det, för du är petig! En sån sak kan man ju bara inte ta upp med barnets föräldrar. Jössös!!
Svar på tråden Dotterns kompis trotsar