• Anonym (Majsan)

    Hur lägga upp sparande bäst, ej gemensam ekonomi?

    Jag lever tillsammans med min sambo.

    Vi har ett gemensamt barn och varsitt sedan tidigare.

    Han äger huset.

    Jag har fått ett nytt jobb som kommer att ge mig betydligt bättre betalt mot innan.

    Hushållets totala nettoinkomst kommer då att ligga på omkring 40 000 kr. Nuvarande totala inkomst är 25000-30000.

    Jag känner att vi behöver styra upp ekonomin så att det blir mer förutsägbart.

    Vi vet att julen kommer samma tid varje år, att barnen fyller år, att de behöver nya kläder inför varje säsong, att vi vill åka på semester med husvagnen, att bilarna behöver service, att skatten ska betalas mm och tidigare har vi tagit det lite dag för dag vilket har gett mig en stark ångest för när det blir någon större utgift har vi tagit direkt från lön eller det enda buffertkontot vi haft.

    Jag skulle vilja kategorisera sparandet för att få en överblick och för att det plötsligt inte ska saknas pengar till julklappar om bilen råkar behöva nya däck. Eller att semesterkassan ryker för att vi inte haft utrymme att spara inför köp av barnens vinterkläder. Har bilen gått sönder så har han lagat själv men ändå behövt köpa in någon lite dyrare reservdel och finns inte sparpengar så har han köpt på avbetalning där räntan är hög och om man planerar bättre kan vi ju slippa betala den där räntan och istället öka på någon sparpost.

    Därför vill jag gärna få lite tips av er som har tydliga separata kategorier för sparmål.

    Det underlättar väl om ni har liknande inkomster som oss men tipsa även om ni inte har det. Hur mycket sparar ni varje månad till de olika sakerna?

  • Svar på tråden Hur lägga upp sparande bäst, ej gemensam ekonomi?
  • Anonym (tips)

    Era inkomster stiger med 15 000. Ett enkelt sätt att hantera problemet är att ni varje månad för över 10 000 (eller 20 000) till ett sparkonto därifrån ni sedan kan ta ut pengar för julklappar, bilreparationer, semester etc. Det som är kvar efter ett år kan ni göra över till ett långsiktigt sparande.

  • Anonym (Majsan)
    Anonym (tips) skrev 2019-12-10 09:58:36 följande:

    Era inkomster stiger med 15 000. Ett enkelt sätt att hantera problemet är att ni varje månad för över 10 000 (eller 20 000) till ett sparkonto därifrån ni sedan kan ta ut pengar för julklappar, bilreparationer, semester etc. Det som är kvar efter ett år kan ni göra över till ett långsiktigt sparande.


    Jag känner att det inte håller i längden. Jag äger inte huset eller något annat av direkt värde. Uppäten mat och utslitna kläder är det som mina småpengar gått åt till utöver mina egna räkningar. Jag vill heller inte äga det här huset då jag är medveten om vilka brister som finns som även är till nackdel vid eventuell försäljning.

    Jag vill bygga upp en hållbar situation. Stoppas alla sparpengar i en gemensam buffert är det stor risk att de går till renovering, hans trasiga bil eller något nytt hobbyprojekt som jag inte vill ha att göra med och då saknas det ändå pengar till det avgörande.
  • Anonym (tips)

    Det låter som ni har delad ekonomi.

    Gör din egen budget och skaffa dig ett buffertspar. Ha en automatisk överföring till ett sparkonto varje månad. Säg 5000. Därifrån kan du ta pengar från vid behov.

  • MsM84

    Ni har inte gemensam ekonomi, men hur gör ni? Delar ni 50/50 eller vad är tanken?

  • Anonym (Tips från coachen)

    Först behöver ni titta bakåt på ekonomin så ni vet vad det faktiskt kostar. Därefter kan ni öppna ett flertal olika sparkonton på vardera persons bank som ni döper till vettiga saker, t ex "Bil", "Barn" osv. Prata med era arbetsgivare om att betala in lite mer till Skv så bör ni slippa bakskatten, det kanske räcker med någon procent, eller så drar ni själva några hundra i månaden till ett konto för det också. När ni iaf ser hur mycket pengar som ungefär går åt på ett år uppskattningsvis så avsätter ni så pass mycket per månad på autoöverföring direkt vid löning, det kan bli ett par hundra per konto ungefär. Se till att ha ett extra konto som buffert, dit kan ni gott också lägga ett par hundra i månaden. Oavsett vad ni har pengarna till eller om ni har ett enda per person så se till att lägga undan en tusenlapp i månaden, det borde räcka en bra bit iaf.

    Köp julklappar, födelsedagspresenter osv under året när tillfälle ges, inte bara veckorna innan. Kläder kanske kan ärvas inom familjen, man kan köpa second hand eller helt enkelt åka någonstans där det är billigare att handla, naturligtvis. Gör en lista av vad barnen måste ha som basgarderob, byt ut när det behövs och köp inget extra, det gäller än mer för er vuxna.

    Se över er livssituation. Måste ni absolut ha två bilar? Kan man åka kollektivtrafik? Hur ser matkontot ut? Lunchlådor hemifrån istället för äta ute? Var öht kan ni sluta upp med onödiga utgifter? Vad som helst som hjälper är bra.

    En husvagnssemester kanske kan gå till Ullared? Där köper ni billiga kläder, leksaker och allt möjligt annat. Tips är dock att åka sent på hösten om ni vill ha tag i vinterkläder.

  • Anonym (.)

    Du kan alltid lägga upp en budget där du lägger in semestern däck osv för att se hur du tror kostnaderna kommer komma och följa det under året för att se om

    Ni ligger över eller under budget.

    men rimligtvis borde ni börja med var sitt sparkonto, och ett gemensamt konto. Finns ingen anledning att ha flera olika konton för t.ex. bilreservdelar, hur tänkte du hantera en stor oväntad bilkostnad när bilkontot är tomt? Du får ju i alla fall flytta pengar från husvagnskontot i sådana fall?

    Sen får du ju själv fundera på när utfall avviker från budget hur du ska finansiera det, om det är de nya däcken som ryker eller husvagnsemenstern som får stryka på foten.

    Däremot är det ju lurigt hur ni fördelar kostnader för huset. Räntor amortering reparationer, driftskostnader osv. Delvis är det ju levnadskostnader som du borde vara med och betala och delvis så blir det ju kostnader som leder till ökad försäljningspris där du inte tar del av ev. Vinst. Det borde ni tänka igenom.

  • Anonym (Tips från coachen)

    OBS! För att vara supertydlig, ni ska ha separata konton på vardera persons bank, det är inte nödvändigt med ett gemensamt sparande på så sätt. Gemensamma utgifter delar ni upp så som ni brukar, annars får han stå för sina utgifter och du för dina.

  • Anonym (Gubben 56)
    Anonym (Majsan) skrev 2019-12-10 10:04:48 följande:
    Jag känner att det inte håller i längden. Jag äger inte huset eller något annat av direkt värde. Uppäten mat och utslitna kläder är det som mina småpengar gått åt till utöver mina egna räkningar. Jag vill heller inte äga det här huset då jag är medveten om vilka brister som finns som även är till nackdel vid eventuell försäljning.

    Jag vill bygga upp en hållbar situation. Stoppas alla sparpengar i en gemensam buffert är det stor risk att de går till renovering, hans trasiga bil eller något nytt hobbyprojekt som jag inte vill ha att göra med och då saknas det ändå pengar till det avgörande.
    Så du är ju på ett sätt redan med och betalar alla hans utgifter, eller hur.
    Det är ju inte bara hans pengar som går åt egentligen.
    Ska man spara så måste man göra det på något annat som man måste avstå ifrån. Personligen anser jag att både hus och bil är riktiga pengaslukare och något jag undviker. Att du inte äger huset gör inte att du inte betalar på det. Du kanske inte gör det direkt men, när hans pengar är slut så gör du det.
    Men, om ni sätter av varsin lika stor summa som inte får gå till att "rädda" något och komma överens om vad pengarna ska gå till, så är det ett sätt.
  • Anonym (Q)

    Du behöver spara till dig själv. Betala dig själv och lägg undan en summa som du sparar eller investerar varje månad just för att du inte har del i huset. Tänk också till ett extra varv om det är något du vill göra (hobby eller intresse tex) och lägg lite pengar på det.

    Sedan kan ni gå igenom hur mycket pengar ni vanligen lägger på bilunderhåll, semestrar, kläder, mat och julklappar och presenter per år. Ska ni bidra 50/50 eller ha någon annan fördelning? Bestäm er för det och lägg upp en budget. 

    När det gäller buffert så brukar jag göra en rimlig uppskattning för vad vi kommer att behöva i buffert under kommande halvår och lägga undan de pengarna (om jag förutser större renoveringar i framtiden så kan jag börja spara för det specifikt). De pengar som eventuellt inte används rullas över till nästa buffert, vanligen efter att vi har kollat av om det är något från vår "lyxlista" med mindre nödvändiga saker, som vi kan tycka oss ha råd med. Om flera saker går sönder och behöver åtgärdas akut så pausar jag planerade renoveringar och uppdateringar.

  • Anonym (Klara)

    Sätt er ner och gå igenom er ekonomi. Gör en budget. Sedan delar ni upp hur mycket var och en av er ska lägga till gemensamma kostnader.

    Sedan ser ni över dessa återkommande utgifter, som jul, födelsedagar, service osv. Vem ska betala vad, och hur mkt och hur ofta. Räkna ut vad som behöver sparas i de olika kategorierna. De som ni ska dela på kan ni spara på gemensamt konto om ni vill, annars kan ni spara separat.

  • Håkan på Öland

    Hur mycket du ska spara är väl en sak du själv får ta ställning till. Däremot kan jag tipsa om "vad" du ska investera eller spara dina slantar i.

    Banksparande vet säkert alla att det inte är någon större vits med idag när sparräntan ligger på strax över NOLL PROCENT.

    Bostadsrätt eller fastighet om du har mycket sparat. Priserna på bostäder kommer att stiga rejält på längre sikt.
    Aktier och aktiefonder om du har mindre sparat. Men det gäller att pricka rätt bland alla hundratals aktier och aktiefonder som finns idag.

    Personligen ger jag inga tips på aktier och aktiefonder.

  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Klara) skrev 2019-12-10 13:38:37 följande:
    Sätt er ner och gå igenom er ekonomi. Gör en budget. Sedan delar ni upp hur mycket var och en av er ska lägga till gemensamma kostnader. Sedan ser ni över dessa återkommande utgifter, som jul, födelsedagar, service osv. Vem ska betala vad, och hur mkt och hur ofta. Räkna ut vad som behöver sparas i de olika kategorierna. De som ni ska dela på kan ni spara på gemensamt konto om ni vill, annars kan ni spara separat.

    Detta låter väl enkelt och bra, ha bara ett sparkonto var, och sen kan du göra ett Excel blad med hur mycket du vill och behöver spara till dina kategorier, tex per månad eller kvartal. Till 1 april ska det finnas XX på sparkontot (x för semester, x för vårkläder, x för födelsedagspresenter, x för oförutsedda utgifter), och målet för 1 juli är XXX på kontot (x för semester, x för ....). Jag gör ungefär så. Då slipper du ha en massa olika konton att föra fram och tillbaka mellan, när beräkningen inte stämmer. Sedan kan ni båda länsa era konton på det belopp ni avsatt till tex semester, när det är dags.
  • Anonym (Luttrad)

    Passa dig så du inte sponsrar hans hus utan att äga det. Du behöver ju en egen buffert. Vad händer om ni går isär? Du köper ett nytt, eget boende med vilka pengar?

  • Anonym (Majsan)
    Anonym (Luttrad) skrev 2019-12-10 15:35:29 följande:

    Passa dig så du inte sponsrar hans hus utan att äga det. Du behöver ju en egen buffert. Vad händer om ni går isär? Du köper ett nytt, eget boende med vilka pengar?


    Det är ju precis därför jag startar tråden. Jag vill ha konkreta tips på hur sparandet kan läggas upp och planera min ekonomi för jag vet hur jäkligt det är att sitta på pottan. Som det varit har det inte funnits utrymme till sparande på några år pga sjukdom. Den buffert jag hade gick åt till att överleva och inget utrymme fanns till att fylla på. Nu när jag äntligen kan gå upp på heltid igen och dessutom byter jobb som ger bättre betalt finns marginal för sparande.

    Då vi har gemensamt barn och vissa gemensamma utgifter behöver vi planera för det tillsammans.

    Jag har fått en del bra tips här i tråden som jag kommer att använda mig av.
  • Anonym (ekonomi)

    Jag har lite tidsbrist så jag läste bara TS lite snabbt så jag ber om ursäkt ifall jag svarar som någon annan  

    Du bör betala någon slags hyra iaf, men inga reparationer eller avbetalningar på lån iom att du inte är ägare. 

    Man kan tex ta hälften av kostnaderna för driften och hälften av räntan som din hyra. 
    Mat och andra gemensamma räkningar och saker till barnet/barnen kan ni ha ett gemensamt konto för. 

    Kolla bakåt i tiden vad sånt har kostat, gärna ett helt år om det går. Sen delar ni den summan med 12, då får ni en ungefärlig summa som ni delar på och sätter in på det gemensamma kontot som ni sedan använder till gemensamma utgifter. Ev kan man ha ett särskilt konto för barnen om man inte vill blanda. Sen kan man ha ett separat sparkonto som man sätter in en bestämd summa på var månad, alt att man använder samma konto som till gemensamma kostnader. 

    Din hyra betalar du till hans konto som han använder för huset. 

    Det som blir över på era respektive konton använder ni för eget behov. 

    Om det blir så att en tjänar mycket mer än den andra kan man göra så att man räknar ut i procent vad var och en ska betala, alt att man lever utifrån den som tjänar minst så att denne inte sitter barskrapad var månad. 
    Det är bra om ni kan ha varsitt sparkonto också för egen del. 

  • Anonym (Majsan)
    Anonym (ekonomi) skrev 2019-12-10 17:07:03 följande:

    Jag har lite tidsbrist så jag läste bara TS lite snabbt så jag ber om ursäkt ifall jag svarar som någon annan  

    Du bör betala någon slags hyra iaf, men inga reparationer eller avbetalningar på lån iom att du inte är ägare. 

    Man kan tex ta hälften av kostnaderna för driften och hälften av räntan som din hyra. 

    Mat och andra gemensamma räkningar och saker till barnet/barnen kan ni ha ett gemensamt konto för. 

    Kolla bakåt i tiden vad sånt har kostat, gärna ett helt år om det går. Sen delar ni den summan med 12, då får ni en ungefärlig summa som ni delar på och sätter in på det gemensamma kontot som ni sedan använder till gemensamma utgifter. Ev kan man ha ett särskilt konto för barnen om man inte vill blanda. Sen kan man ha ett separat sparkonto som man sätter in en bestämd summa på var månad, alt att man använder samma konto som till gemensamma kostnader. 

    Din hyra betalar du till hans konto som han använder för huset. 

    Det som blir över på era respektive konton använder ni för eget behov. 

    Om det blir så att en tjänar mycket mer än den andra kan man göra så att man räknar ut i procent vad var och en ska betala, alt att man lever utifrån den som tjänar minst så att denne inte sitter barskrapad var månad. 

    Det är bra om ni kan ha varsitt sparkonto också för egen del. 


    Jag har betalat hälften av räntan, vilket bara är några hundralappar. Mar-okt har vi betalat avfallshantering och el varannan gång och nov-feb har vi delat för då kan elen ligga på 2-3 tusen. Försäkring har vi också delat på.

    Utslaget över året har det kostat 2523 kr i månaden inklusive ränta.

    Maten för samtliga har kostat omkring 6000-8000 kr. Där har uteslutande jag betalat om man inte räknar med att han köpt någon limpa ibland som endast han äter.

    Boendekostnaden kommer inte att bli dyrare, maten ligger på detsamma. Vi diskuterar lite och han tycker att vi lika gärna kan kvitta det. Så istället för att jag betalar för boende betalar jag hans del av matkostnader så att vi inte skickar pengar fram och tillbaka i onödan.

    Barnomsorgsavgift och sparande till vårt gemensamma kommer vi att dela på. Kostnaden för hennes barnförsäkring ingår i kostnad för hemförsäkring då det samlas på samma faktura.

    Kläder har vi också diskuterat. Vi köper nästan aldrig nytt till oss själva. Det senaste jag köpte till mig själv var en ullkappa för 70 kr på second hand. Kommer dock att behöva byta ut min garderob då jag gått ner i vikt. Så mycket pengar på kläder som konsumentverket budgeterar för kläder gör vi aldrig av med, men nästa år är det dags att köpa vinterkläder till de två stora som då är 8 och 10 år. Då vet jag att det kommer att springa iväg för hans barn måste ha märkeskläder av bra kvalitet så det duger inte att köpa på Ullared eller lager157. En bra idé att spara till sådant tycker jag när man vet att kostnaden kommer. Föreslog att vi kunde spara 500 kr i månaden till kläder och betala hälften var på det men han vill hellre ta smällen när den kommer så jag kommer bara att spara till mig, mitt och vårt gemensamma barn.

    Tänker också spara till fritidsaktiviteter. Kläder, väska och utrustning för mitt barns idrott kostar ca 4000 kr om året. Då blir det inte så saftigt när det kommer en faktura.
  • Anonym (Luttrad)
    Anonym (Majsan) skrev 2019-12-11 07:31:41 följande:

    Jag har betalat hälften av räntan, vilket bara är några hundralappar. Mar-okt har vi betalat avfallshantering och el varannan gång och nov-feb har vi delat för då kan elen ligga på 2-3 tusen. Försäkring har vi också delat på.

    Utslaget över året har det kostat 2523 kr i månaden inklusive ränta.

    Maten för samtliga har kostat omkring 6000-8000 kr. Där har uteslutande jag betalat om man inte räknar med att han köpt någon limpa ibland som endast han äter.

    Boendekostnaden kommer inte att bli dyrare, maten ligger på detsamma. Vi diskuterar lite och han tycker att vi lika gärna kan kvitta det. Så istället för att jag betalar för boende betalar jag hans del av matkostnader så att vi inte skickar pengar fram och tillbaka i onödan.

    Barnomsorgsavgift och sparande till vårt gemensamma kommer vi att dela på. Kostnaden för hennes barnförsäkring ingår i kostnad för hemförsäkring då det samlas på samma faktura.

    Kläder har vi också diskuterat. Vi köper nästan aldrig nytt till oss själva. Det senaste jag köpte till mig själv var en ullkappa för 70 kr på second hand. Kommer dock att behöva byta ut min garderob då jag gått ner i vikt. Så mycket pengar på kläder som konsumentverket budgeterar för kläder gör vi aldrig av med, men nästa år är det dags att köpa vinterkläder till de två stora som då är 8 och 10 år. Då vet jag att det kommer att springa iväg för hans barn måste ha märkeskläder av bra kvalitet så det duger inte att köpa på Ullared eller lager157. En bra idé att spara till sådant tycker jag när man vet att kostnaden kommer. Föreslog att vi kunde spara 500 kr i månaden till kläder och betala hälften var på det men han vill hellre ta smällen när den kommer så jag kommer bara att spara till mig, mitt och vårt gemensamma barn.

    Tänker också spara till fritidsaktiviteter. Kläder, väska och utrustning för mitt barns idrott kostar ca 4000 kr om året. Då blir det inte så saftigt när det kommer en faktura.


    Bra att du är medveten TS. Din sambo tänker helt fel. Du ska absolut inte betala all mat för att ?inte skicka pengar fram och tillbaka?. Du ska betala din del av maten. Han ska betala för sitt hus och du ska spara på lämpligt sätt.

    Bestäm vilken hyra du ska betala. Håll sedan strikt isär er ekonomi. Gemensamt konto för gemensamma barnet. Egna konton för egna barn och eget annat som drar kostnader, som fritidsintressen, egna resor.
  • Anonym (ekonomi)
    Anonym (Majsan) skrev 2019-12-11 07:31:41 följande:
    Jag har betalat hälften av räntan, vilket bara är några hundralappar. Mar-okt har vi betalat avfallshantering och el varannan gång och nov-feb har vi delat för då kan elen ligga på 2-3 tusen. Försäkring har vi också delat på.

    Utslaget över året har det kostat 2523 kr i månaden inklusive ränta.

    Maten för samtliga har kostat omkring 6000-8000 kr. Där har uteslutande jag betalat om man inte räknar med att han köpt någon limpa ibland som endast han äter.

    Boendekostnaden kommer inte att bli dyrare, maten ligger på detsamma. Vi diskuterar lite och han tycker att vi lika gärna kan kvitta det. Så istället för att jag betalar för boende betalar jag hans del av matkostnader så att vi inte skickar pengar fram och tillbaka i onödan.

    Barnomsorgsavgift och sparande till vårt gemensamma kommer vi att dela på. Kostnaden för hennes barnförsäkring ingår i kostnad för hemförsäkring då det samlas på samma faktura.

    Kläder har vi också diskuterat. Vi köper nästan aldrig nytt till oss själva. Det senaste jag köpte till mig själv var en ullkappa för 70 kr på second hand. Kommer dock att behöva byta ut min garderob då jag gått ner i vikt. Så mycket pengar på kläder som konsumentverket budgeterar för kläder gör vi aldrig av med, men nästa år är det dags att köpa vinterkläder till de två stora som då är 8 och 10 år. Då vet jag att det kommer att springa iväg för hans barn måste ha märkeskläder av bra kvalitet så det duger inte att köpa på Ullared eller lager157. En bra idé att spara till sådant tycker jag när man vet att kostnaden kommer. Föreslog att vi kunde spara 500 kr i månaden till kläder och betala hälften var på det men han vill hellre ta smällen när den kommer så jag kommer bara att spara till mig, mitt och vårt gemensamma barn.

    Tänker också spara till fritidsaktiviteter. Kläder, väska och utrustning för mitt barns idrott kostar ca 4000 kr om året. Då blir det inte så saftigt när det kommer en faktura.

    Han ska betala för sina barn så det ska du inte lägga några pengar till! 


    Hans kostnad av maten lär ju överstiga det du betalar för hyran så säg nej till det och säg att du vill ha en fast hyra som du betalar var månad, förslagsvis 2600 kr per månad. (Om det inte var den totala kostnaden för er båda, då betalar du hälften) 

    Skaffa matkort som ni sätter in en summa på varje månad. Du sätter in det du äter för samt hälften för ert barn, han sätter in för sig, sina två tidigare barn och hälften för ert barn. 
    Om även hygienartiklar ska ingå här så får ni räkna på det med om det inte redan är med. 

    Som någon ovan skrev, ett konto för ert gemensamma barn och så får han göra som han vill med sina barn. 
    Ett konto för mat etc och så betalar du in din hyra till honom till det konto han väljer. 


     

  • Anonym (Anna)

    Jag har öppnat olika bankkonton som jag gör över pengar till varje månad. Och de pengarna får inte användas till annat än vad de är till för.

    Ex. Barnkläder 500 varje månad

    Pellets 1800

    Kattkonto 200

    Semester 1500

    Bilreparationer/delar 500

    Absolut nöd 350

    Mitt egna sparande

    Mannens sparande

    Sonens jobbpengar (plocka ur diskmaskin)

    Barnaktiviteter cykel/simträning

    Osv

    Det blir många konton, har länsförsäkrigar och de är jätteöverskådligt.

  • Anonym (A)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2019-12-10 10:19:16 följande:
    OBS! För att vara supertydlig, ni ska ha separata konton på vardera persons bank, det är inte nödvändigt med ett gemensamt sparande på så sätt. Gemensamma utgifter delar ni upp så som ni brukar, annars får han stå för sina utgifter och du för dina.
    Håller med
Svar på tråden Hur lägga upp sparande bäst, ej gemensam ekonomi?