• Anonym (Lina)

    Outbildad kvinna ålder 30-35 lön

    Du som är kvinna i åldern 30-35 och som inte har slutbetyg från gymnasiet. Vad har du i månadslön? Vad arbetar du med? Frågar då jag funderar på att utbilda mig men de utbildningar jag är intresserad av skulle inte ge mig någon ekonomisk vinst i slutändan då lönerna inom området är usla. Jag tjänar okej nu med en månadslön på 26500 plus OB på 8-10000 varje månad. Ligger då på 23-26000 efter skatt. Får löneökning med 3% from 1/3 2020. Jag har funderat på att läsa till förskollärare men de jag känner som är utbildade säger att de sällan får ut mer än 16-20000 efter skatt.

  • Svar på tråden Outbildad kvinna ålder 30-35 lön
  • Anonym (P)

    Nu är jag inte inom målgruppen för dina frågor (fel ålder) men lägg gärna till aspekten att du kan ha 30 år kvar i yrkeslivet. Att utbilda sig öppnar möjligheter. Det kan vara än mer besvärligt att göra ett karriärskifte när du blir ännu äldre. Lön betyder mycket men det finns mer. Sen tror jag inte förskolelärare tjänar så dåligt, titta på officiel lönestatistik.

  • CitronTulo

    De som jag känner som är lågutbildade upplever ofta att de är ganska låsta på den arbetsplats som de är på! De kan tjäna helt okej då de har jobbat länge på samma ställe, men möjligheten att kunna byta arbetsplats utan att då behöva gå ner i lön är små som lågutbildad.

Svar på tråden Outbildad kvinna ålder 30-35 lön