• Anonym (Osäker)

    Distansförhållande, besök och mens - är det rimligt att det spelar roll för honom?

    Jag har ett distansförhållande med en man, som ibland kommer och hälsar på. Av praktiska skäl funkar det mycket bättre att han reser än att jag gör det. Jag brukar alltid informera honom om när jag förväntar mig att ha mens och inte, eftersom mens begränsar sexlivet litegrann och jag vill att han ska veta vad han kan vänta sig.

    Nu funderar han på att komma hit några dagar före jul, och skrev och frågade mig om jag kommer att ha mens då. Jag svarade med sannolikheter, typ, eftersom min cykel är lite ojämn och jag dessutom nyligen har satt in en kopparspiral så jag vet inte riktigt själv vad jag kan vänta mig - kanske är den över till dess, kanske inte.

    Då skickade han en lista med saker som påstås kunna få mensen att starta tidigare. Ingen text, bara länken. Jag vill tro att det var ett skämt men får ändå en obehaglig känsla av det, att det antyder att han tycker det vore rimligt att jag försöker mixtra med min kropp för att mer sannolikt vara sexuellt tillgänglig för honom, och att han inte tycker det är värt att åka hit och träffa mig om jag har mens.

    Jag älskar att ha sex med honom och jag vill såklart att han ska vilja ha mig på det sättet också men inte bara... Och känslan av att han bara åker hit för sex och om sexet är begränsat stannar han hellre hemma känns rätt olustig, oavsett om det faktiskt är så eller inte. Samtidigt fattar jag ju att han måste göra sina prioriteringar också osv.

    Vad tycker ni? Är det rimligt om han prioriterar tid med mig högre när jag är fullt ut tillgänglig för sex, och kanske ställer in ett planerat besök eller låter bli att planera in ett om jag har mens? Överreagerar jag som blir ledsen av att han antyder att det är så? Eller kan man förvänta sig att en kille man har en kärleksrelation med ska tycka att det är värt tid och pengar att träffa en utan att det självklart innebär sex, eller iaf bete sig som att han tycker det för att undvika att tjejen känner sig som någon som bara duger för sex?

  • Svar på tråden Distansförhållande, besök och mens - är det rimligt att det spelar roll för honom?
  • Anonym (Blä)

    Av det du skriver verkar det som du har ett förhållande med en ego mansbebis. Min kärlek hade stendött om min kille hade gjort så, är det bara sexet som är anledningen till att ses eller? Usch och blä!

  • Illusion

    Nej, jag tycker inte att det är rimligt. Så jag utgår från samma referensram gällande detta som du. Jag tycker däremot att du ska känna tillit till hur du känner. Det är ändå du som ska leva i förhållandet, och trivas i det, och därför blir dina känslor legitima. Har du tidigare erfarenheter kring detta eftersom du på något sätt utgår från att du ska vara sexuellt tillgänglig. Jag menar, varför måste ni ens resonera kring din eventuella mens?

  • Anonym (V)

    Det beror ju på en massa andra saker också, men jag hade nog tolkat det som att han ser mig mest som en kk. Brukar ni göra någonting annat när ni väl ses eller är det bara ligga i soffan och kolla på film typ? Tror ni i så fall behöver aktivera er mer. Behöver inte vara något speciellt, men ut och gå en långpromenad kanske eller träffa varandras vänner. Viktigt att man ser sin partner i en annan situation också för det är först då som man egentligen märker hur mycket den andra faktiskt satsar på er relation.

  • Anonym (Osäker)
    Illusion skrev 2019-12-10 20:08:53 följande:

    Nej, jag tycker inte att det är rimligt. Så jag utgår från samma referensram gällande detta som du. Jag tycker däremot att du ska känna tillit till hur du känner. Det är ändå du som ska leva i förhållandet, och trivas i det, och därför blir dina känslor legitima. Har du tidigare erfarenheter kring detta eftersom du på något sätt utgår från att du ska vara sexuellt tillgänglig. Jag menar, varför måste ni ens resonera kring din eventuella mens?


    Tja... Alltså... Han reser ändå ganska långt osv och jag både vill att han ska ha möjlighet att fatta beslut utifrån fullständig information, och att han ska välja att komma hit (när du hans schema tillåter osv) oavsett...


    Att jag frågar om andras syn på det är nog mest för att jag inte vill gå på orimligt hårt när jag pratar med honom om hur jag känner kring att han säger sådant.

  • Illusion
    Anonym (Osäker) skrev 2019-12-10 20:12:58 följande:

    Tja... Alltså... Han reser ändå ganska långt osv och jag både vill att han ska ha möjlighet att fatta beslut utifrån fullständig information, och att han ska välja att komma hit (när du hans schema tillåter osv) oavsett...


    Att jag frågar om andras syn på det är nog mest för att jag inte vill gå på orimligt hårt när jag pratar med honom om hur jag känner kring att han säger sådant.


    Vad är viktigt för dig i denna relation? För mig är det t.ex. väldigt viktigt att sex inte är något som förutsätts utan att umgänget istället är det viktiga. Inte sagt att det sexuella inte får önskans vara en del av umgänget, men får inte bli premissen för umgänget så att säga. 
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (V) skrev 2019-12-10 20:09:13 följande:

    Det beror ju på en massa andra saker också, men jag hade nog tolkat det som att han ser mig mest som en kk. Brukar ni göra någonting annat när ni väl ses eller är det bara ligga i soffan och kolla på film typ? Tror ni i så fall behöver aktivera er mer. Behöver inte vara något speciellt, men ut och gå en långpromenad kanske eller träffa varandras vänner. Viktigt att man ser sin partner i en annan situation också för det är först då som man egentligen märker hur mycket den andra faktiskt satsar på er relation.


    Nä, alltså, vi brukar gå till gymmet tillsammans, segla på sommaren, under vinterhalvåret har han hjälpt mig med båtjobb ibland, osv osv... Promenader med hunden såklart, laga mat ihop och så, även om det såklart blir rätt många timmar per dag av att bara vara nära varandra medan vi kan.

    När han inte är här chattar vi varje dag, spelar datorspel tillsammans, ringer ibland och så, och jag tror honom när han säger att den biten, att det finns någon där som alltid vill honom väl och som han trivs att umgås och prata med, är det viktigaste för honom i vår relation. Det är bara när han funderar på om han vill åka hit eller om han hellre stannar hemma som han nu ger intrycket av att det spelar roll om jag har mens eller inte.
  • Anonym (Usch)

    Låter inte som ett förhållande utan mer som kk

  • Anonym (Osäker)
    Illusion skrev 2019-12-10 20:21:15 följande:
    Vad är viktigt för dig i denna relation? För mig är det t.ex. väldigt viktigt att sex inte är något som förutsätts utan att umgänget istället är det viktiga. Inte sagt att det sexuella inte får önskans vara en del av umgänget, men får inte bli premissen för umgänget så att säga. 
    Jag tycker du formulerade det väldigt bra, och det är väl lite det jag känner också, att det blir rätt olustigt... Jag tror att jag själv har nedvärderat mig själv lite och varit väldigt mån om att vara till lags, väldigt mån om att han ska ha det bra när han är här och vilja komma tillbaka och så, och tänkt för mig själv att det är bättre om det blir mycket sex. Men det är en sak att jag själv tänker så, en annan att han matar de tankarna... Inte minst gör det mig betydligt mindre sugen på att ligga med honom, och det är rätt tråkigt bara det, för jag är oerhört attraherad av honom annars och vi har bra sex.
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Usch) skrev 2019-12-10 20:23:45 följande:

    Låter inte som ett förhållande utan mer som kk


    Vad är skillnaden?
Svar på tråden Distansförhållande, besök och mens - är det rimligt att det spelar roll för honom?