• Anonym (asd)

    PSP i skolan?

    Mitt barns skola har förbud mot att hålla på med skärmar på rasterna, men mitt barn behöver verkligen få koppla bort omgivningen mellan lektionerna för att orka. Förbudet gäller egentligen telefoner, ipads och datorer, jag funderar på att skicka med hens psp, men de lär väl räkna in den under förbudet också.

    Någon i liknande sits? Hur mycket kan man kräva i form av anpassningar?

  • Svar på tråden PSP i skolan?
  • Anonym (mamma mu)

    Vad är problemet? Har ditt barn någon diagnos?

    Vad jag vet blir hjärnan inte utvilad av skärmaktivitet.

  • Elin P

    Min son med Asperger har anpassning på rasterna så han får sätta sig i biblioteket för att läsa eller rita/pyssla istället för att vara ute. Kanske något sådant skulle funka för ditt barn? Har samma här att han behöver koppla av. Han uppskattar också skärmar men jag tycker detta funkar väldigt bra i skolan.

  • AndreaBD

    Jag har själv barn med NPF, men jag tycker att det är så pass viktigt att dagens barn och ungdomar kommer ifrån skärmarna och rör på sig också. 

    Visst, det kan vara så att ditt barn inte mår bra av att bara tvingas vara med alla andra på en stor skolgård. Men man kan säkert hitta något annat, lugnare - utan dator eller mobil. Man kan koppla av på annat sätt också. Och just ungdomar med Asperger blir så ofta hemmasittare som blir helt beroende av sin dator. Det är bra att motarbeta den tendensen tidigt.

  • Anonym (asd)

    Mitt barn har inget skärmberoende och är aktiv inom sin idrott.

    Vi har haft det så att hen får sitta och teckna, men det hjälper inte. Hen kan inte koppla bort tillräckligt med det.

  • AndreaBD
    Anonym (asd) skrev 2019-12-11 10:52:14 följande:

    Mitt barn har inget skärmberoende och är aktiv inom sin idrott.

    Vi har haft det så att hen får sitta och teckna, men det hjälper inte. Hen kan inte koppla bort tillräckligt med det.


    Men man kan inte anpassa reglerna i hela skolan efter ett barn. Då får ni också kompromissa lite. 
  • Anonym (asd)
    AndreaBD skrev 2019-12-11 11:02:12 följande:

    Men man kan inte anpassa reglerna i hela skolan efter ett barn. Då får ni också kompromissa lite. 


    Det skulle givetvis inte gälla alla.

    Hela skolgången är en enda kompromiss sen de fick en ny rektor som plötsligt ändrat massor.
  • AndreaBD
    Anonym (asd) skrev 2019-12-11 11:04:25 följande:
    Det skulle givetvis inte gälla alla.

    Hela skolgången är en enda kompromiss sen de fick en ny rektor som plötsligt ändrat massor.
    Jaha, det är dock orimligt om bara ditt barn får använda dator/mobil. Visserligen kan barn med särskilda behov få mycket anpassat så att det fungerar för dem. Men det här är inte rimligt, inte rättvist mot andra barn. Där måste man köra med förbud för alla. Sedan kan de ju hitta på något jättebra åt ditt barn, som fungerar för hen - men just UTAN dator och mobil. Det är ju hela poängen. 
  • Anonym (mamma mu)

    Hur tycker lärarna att hen orkar med skolan? Har barnet några anpassningar? Vad tycker lärarna om psp som lösning?

  • Limajo
    Anonym (asd) skrev 2019-12-10 21:41:35 följande:

    Mitt barns skola har förbud mot att hålla på med skärmar på rasterna, men mitt barn behöver verkligen få koppla bort omgivningen mellan lektionerna för att orka. Förbudet gäller egentligen telefoner, ipads och datorer, jag funderar på att skicka med hens psp, men de lär väl räkna in den under förbudet också.

    Någon i liknande sits? Hur mycket kan man kräva i form av anpassningar?


    Det är nog ingen bra idé att skicka med en psp utan att få ok först. Men om ni pratar med personalen och de håller med om att barnet behöver få sådana pauser borde de kunna ställa upp med att låta hen sitta med en skoldator eller padda på rasten i stället för att teckna.
  • hammarhajen

    Vore det inte bättre att du visade din son att man ibland behöver följa regler även om man inte gillar dem? Och hur man kan påverka regler på ett ansvarfullt och vuxet sätt?

    Boka in ett möte med skolan och prata lugnt och trevligt om hur ni kan samarbeta för att få till anpassningar som fungerar. Inse att en skola inte kan anpassa efter en enda elev och att vissa saker helt enkelt inte fungerar i en stor grupp och skola. Kanske landar ni att en skärm är ok, men kör inte över skolans regler innan ni är överrens. Barn med svårigheter inom autismspektum behöver ju ÄNNU tydligare än andra barn träna på att regler följer man, 

    Sedan låter det som att ni hemma har ett stort ansvar att öva sonen i att koppla av på andra sätt än med skärm. Finns ju många varianter - rita, bygga, läsa, lyssna på inläst bok, sudoko, ta en promenad... 

Svar på tråden PSP i skolan?