• Anonym (Vikarie)

    Orimliga föräldrar på förskolan

    Jag jobbar som vikarie på en förskola. Det finns en mamma till ett barn som vill att barnet ska ha så orimligt mycket kläder på sig i förhållande till vad det är för temperatur ute. Barnet blir helt svettigt när det är ute och leker och om föräldern hämtar ute och barnet inte har alla de kläder hen "ska" blir föräldern sur och påpekar detta. Hur gör man, man måste väl lyssna på barnet? Men föräldern vill verkligen inte ta in hur barnet känner utan hon menar på att hon vet vad som är bäst för hennes barn.

  • Svar på tråden Orimliga föräldrar på förskolan
  • Anonym (Väder)

    På förskolan bestämmer pedagogerna inte föräldrarna. Om man som förälder har sån bristande tillit till personalens kompetens bör man antingen byta förskola eller sluta arbeta och ha sina barn hemma.

  • Anonym (..)

    Säg till mamman att barnet är svettigt och att barnet uttrycker att det är för varmt.

  • Anonym (Stackare)

    En sån där som sätter på typ skoteroverall med fleecetröja under när det är +10 kan jag tänka mig... Eftersom ni är där för barnens skull och inte för föräldrarna så ska ni självklart sätta barnets ve och väl främst. Går det inte in går ni vidare.

  • lövet2

    Oj, jag känner igen det där! Jag jobbar också som vikarie, och vi har liknande problem. Här är det ingen gemensam policy, utan varje personal löser det på olika sätt. Vanligaste problemet är att föräldrarna kräver massor av kläder inomhus, eller obekväma opraktiska kläder. Då plockar man av kläderna under dagen och tar på dem strax innan barnet ska hämtas.

  • Anonym (Lärarinnan)

    Det kommer tyvärr inte vara sista gången. Arga föräldrar kommer du tyvärr att behöva handskas med om du fortsätter att jobba inom barnomsorgen. Du får vänligt och bestämt förklara för henne, varje dag om det behövs, att när hennes barn springer och leker på gården behövs inte lika mycket kläder som när hen sitter i vagnen.