• Anonym (Vikarie)

    Orimliga föräldrar på förskolan

    Jag jobbar som vikarie på en förskola. Det finns en mamma till ett barn som vill att barnet ska ha så orimligt mycket kläder på sig i förhållande till vad det är för temperatur ute. Barnet blir helt svettigt när det är ute och leker och om föräldern hämtar ute och barnet inte har alla de kläder hen "ska" blir föräldern sur och påpekar detta. Hur gör man, man måste väl lyssna på barnet? Men föräldern vill verkligen inte ta in hur barnet känner utan hon menar på att hon vet vad som är bäst för hennes barn.

  • Svar på tråden Orimliga föräldrar på förskolan
  • Anonym (Väder)

    På förskolan bestämmer pedagogerna inte föräldrarna. Om man som förälder har sån bristande tillit till personalens kompetens bör man antingen byta förskola eller sluta arbeta och ha sina barn hemma.

  • Anonym (..)

    Säg till mamman att barnet är svettigt och att barnet uttrycker att det är för varmt.

  • Anonym (Stackare)

    En sån där som sätter på typ skoteroverall med fleecetröja under när det är +10 kan jag tänka mig... Eftersom ni är där för barnens skull och inte för föräldrarna så ska ni självklart sätta barnets ve och väl främst. Går det inte in går ni vidare.

  • lövet2

    Oj, jag känner igen det där! Jag jobbar också som vikarie, och vi har liknande problem. Här är det ingen gemensam policy, utan varje personal löser det på olika sätt. Vanligaste problemet är att föräldrarna kräver massor av kläder inomhus, eller obekväma opraktiska kläder. Då plockar man av kläderna under dagen och tar på dem strax innan barnet ska hämtas.

  • Anonym (Lärarinnan)

    Det kommer tyvärr inte vara sista gången. Arga föräldrar kommer du tyvärr att behöva handskas med om du fortsätter att jobba inom barnomsorgen. Du får vänligt och bestämt förklara för henne, varje dag om det behövs, att när hennes barn springer och leker på gården behövs inte lika mycket kläder som när hen sitter i vagnen.

    Jag arbetar i skola nu och det är snäppet värre. Jag har dessutom svaga elever där föräldrarna ?kräver? en mer avancerad mattebok, svenskabok osv...

  • Anonym (Vikarie)
    lövet2 skrev 2019-12-10 22:15:39 följande:

    Oj, jag känner igen det där! Jag jobbar också som vikarie, och vi har liknande problem. Här är det ingen gemensam policy, utan varje personal löser det på olika sätt. Vanligaste problemet är att föräldrarna kräver massor av kläder inomhus, eller obekväma opraktiska kläder. Då plockar man av kläderna under dagen och tar på dem strax innan barnet ska hämtas.


    Lite den lösningen har dom här med. När vi är ute på förmiddagen klär vi på barnet efter väder. Går vi ut på eftermiddagen och vet att barnet kommer bli hämtat av förälder när vi är ute är det alla kläder på som gäller. Men jag tycker det känns så fel och det borde förvirra barnet. Barnet vill inte ha alla dessa kläder men "måste" för att undvika konflikt.
  • Anonym (Lärarinnan)
    Anonym (Sara) skrev 2019-12-10 21:53:18 följande:

    Orosanmälan? Det hade jag gjort.


    Det räknas inte som försummelse att vara otrevlig mot pedagoger. Dessutom gör sällan en vikarie en orosanmälan, de brukar göras av rektorn. Socialtjänsten är överbelastade redan som det är. Att de ska behöva lägga tid på onödiga orosanmälningar från folk som blivit irriterade på någon annan är inte rimligt.
  • Anonym (Lärarinnan)
    lövet2 skrev 2019-12-10 22:15:39 följande:

    Oj, jag känner igen det där! Jag jobbar också som vikarie, och vi har liknande problem. Här är det ingen gemensam policy, utan varje personal löser det på olika sätt. Vanligaste problemet är att föräldrarna kräver massor av kläder inomhus, eller obekväma opraktiska kläder. Då plockar man av kläderna under dagen och tar på dem strax innan barnet ska hämtas.


    Ja, det är ju också ett sätt att lösa det...

    Barnet blir svettigt och förvirrat, föräldern blir förd bakom ljuset och pedagogerna lite extra stressade.

    Alla förlorar men man slipper ta konflikten!
  • Anonym (Vl)

    Det låter som att ordinarie personal borde hålla ett samtal med henne så att de kan få samsyn på det hela. Det är uppenbarligen en fråga som oroar föräldern och er.

  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Lärarinnan) skrev 2019-12-10 22:21:56 följande:

    Det räknas inte som försummelse att vara otrevlig mot pedagoger. Dessutom gör sällan en vikarie en orosanmälan, de brukar göras av rektorn. Socialtjänsten är överbelastade redan som det är. Att de ska behöva lägga tid på onödiga orosanmälningar från folk som blivit irriterade på någon annan är inte rimligt.


    Orosanmälan skulle väl inte handla om irritation utan om oro gällande en förälder som inte kan se barnets behov.
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (Vikarie) skrev 2019-12-10 21:49:13 följande:

    Jag jobbar som vikarie på en förskola. Det finns en mamma till ett barn som vill att barnet ska ha så orimligt mycket kläder på sig i förhållande till vad det är för temperatur ute. Barnet blir helt svettigt när det är ute och leker och om föräldern hämtar ute och barnet inte har alla de kläder hen "ska" blir föräldern sur och påpekar detta. Hur gör man, man måste väl lyssna på barnet? Men föräldern vill verkligen inte ta in hur barnet känner utan hon menar på att hon vet vad som är bäst för hennes barn.


    Hänvisa till följande länk och info på den:

    https://www.1177.se/barn--gravid/att-ta-hand-om-barn/praktiska-rad-i-vardagen/att-kla-barnet-for-att-vara-ute/

    D
    et är mycket vanligare att man klär på barn för mycket än för lite. Om det är för lite fryser barnet - om det är för mycket kan det vara direkt farligt.

    Prata gärna med din chef också Glad
  • Elin P

    Förklara vänligt att barnet blir så svettigt och inte kan leka med så mycket kläder på. Att ni vill barnet väl genom att klä på "lagom". Om föräldern inte nöjer sig med det svaret så tycker jag ni ska be föräldern att kontakta rektorn istället.

    En enkel lösning är ju också som det föreslås ovan att man sätter på barnet de extra kläderna en stund innan man vet att föräldern kommer.

  • Anonym (A)
    Anonym (Väder) skrev 2019-12-10 21:54:45 följande:
    På förskolan bestämmer pedagogerna inte föräldrarna. Om man som förälder har sån bristande tillit till personalens kompetens bör man antingen byta förskola eller sluta arbeta och ha sina barn hemma.
    Håller med
  • Anonym (Håller med)
    Elin P skrev 2019-12-11 10:49:56 följande:

    Förklara vänligt att barnet blir så svettigt och inte kan leka med så mycket kläder på. Att ni vill barnet väl genom att klä på "lagom". Om föräldern inte nöjer sig med det svaret så tycker jag ni ska be föräldern att kontakta rektorn istället.

    En enkel lösning är ju också som det föreslås ovan att man sätter på barnet de extra kläderna en stund innan man vet att föräldern kommer.


    Nu tycker du säkert att jag är apjobbig, men jag ser lite problem med den lösningen:
    Dels att planer kan ändras och förälder dyka upp tidigare, och då blir det liv. Dels att barnet talar om det hela för förälder, och då blir det liv. Dels att barnet blir förvirrat över vad som gäller, och kanske också får intryck av att ögontjäneri är OK.

    Jag tror nog mer på det första alternativet, rak kommunikation och ärlighet - jag tror att det blir bäst i längden.
  • Anonym (1 barn)

    Det klagas mycket över förskolan tycker jag. Jag har ett barn som går på förskolan och bor i en liten by så känner många föräldrar som har barn på samma förskola. Hör väldigt mycket klagande på förskolan om kläder aktiviteter osv osv men har aldrig hört någon säga något om hur barnen mår?

    Visst kan det vara lite slarvigt ibland när dom inte vet vart mössan tagit vägen osv, men jag vet inte heller det alltid hemma? Därimot så stortrivs mitt barn på förskolan! Är alltid glad över att gå dit och är alltid glad och nöjd när jag hämtar. Är inte det de allra viktigaste i slutändan?

  • Anonym (Håller med)
    Anonym (1 barn) skrev 2019-12-11 20:27:03 följande:

    Det klagas mycket över förskolan tycker jag. Jag har ett barn som går på förskolan och bor i en liten by så känner många föräldrar som har barn på samma förskola. Hör väldigt mycket klagande på förskolan om kläder aktiviteter osv osv men har aldrig hört någon säga något om hur barnen mår?

    Visst kan det vara lite slarvigt ibland när dom inte vet vart mössan tagit vägen osv, men jag vet inte heller det alltid hemma? Därimot så stortrivs mitt barn på förskolan! Är alltid glad över att gå dit och är alltid glad och nöjd när jag hämtar. Är inte det de allra viktigaste i slutändan?


    Jo absolut, men det är ju inte det som är problemet - problemet är en förälder som vill lassa på sitt barn alldeles för mycket kläder.
    Och visst, det är en förskolevikarie som tycker det, men förskolan ser ju massor med ungar och har därmed ganska gott hum om hur friska, normala barn funkar (med friska och normala menas barn utan åkommor, det finns givetvis barn med sjukdomar och annat som man får tänka till extra runt).

    Grattis till bra förskola förresten! Glad
Svar på tråden Orimliga föräldrar på förskolan