• Anonym (Linne­a)
    Wed 11 Dec 2019 00:27
    863 visningar
    35 svar
    35
    863

    Han pressar mig till abort

    Har inga barn sedan tidigare, men alltid velat ha barn. Jag har gjort en abort för ca tio år sedan, för min sambos skull, trots att jag egentligen ville behålla. Det tog mig mycket hårt. Men jag ville inte svika honom genom att behålla ett barn mot hans vilja. Han lovade och svor på att jag aldrig skulle behöva göra abort igen.

    Nu 10 år senare är jag gravid i v.11-12, och sambon pressar mig så mycket till abort. Jag vill egentligen behålla, men tvekar pga skuldkänslor mot honom.

    Han har lovat mig barn i över tio år men alltid skjutit fram det med tusen ursäkter, och nu när det väl hände av misstag får jag reda på att han inte alls velat ha barn överhuvudtaget. Han har bara sagt så. Jag har låtit honom veta att jag absolut vill ha iallafall ett barn, men jag har aldrig tjatat eller varit på, tvärtom har jag tryckt undan min barnlängtan för att inte pressa honom.

    Han har ett snart vuxet barn sedan tidigare. Jag har inga barn. Jag är dessutom i en ålder (Närmre 40) där det inte längre är varken självklart eller enkelt att kunna bli gravid.

    Men jag vill inte förstöra hans liv och hans släkts liv, som han säger att jag kommer göra om jag behåller. Han bryr sig inte så mycket om hur jag känner i detta.

    Trodde jag kände honom efter alla år men nu känns han som en främling. Jag får noll stöd, bara förklaringar där han beskriver hur idiotisk jag är om jag vill behålla mot hans vilja, varvat med att han vill dö om jag inte gör abort, och att jag måste förstå hur otroligt dåligt han mår och hur förstört hans liv blir.

    Jag vill inte vara den där tjejen som behåller ett barn mot pappans vilja. Men jag vill heller inte gå tillbaks till depression och sorg som det nog blir om jag gör abort. Jag kommer dessutom inte kunna fortsätta vara tillsammans med honom om jag gör en abort till mot min vilja. Han väljer ändå abort framför mig och barn.

    Hur hade ni resonerat och tänkt? Jag är så himla ledsen, besviken och rädd.

    Jag har ett mycket bra stöd i föräldrar och syskon, som stöttar oavsett vad jag vill och väljer. Men jag hade ju önskat att pappan till barnet, han som jag trott är min stora kärlek, var vid min sida. Jag vet inte om jag ska behålla eller göra abort. Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Han pressar mig till abort
  • Anonym (X)
    Wed 11 Dec 2019 00:44
    #1

    Hur är han som förälder till det vuxna barnet?

  • Wed 11 Dec 2019 00:44
    #2
    +3

    Förstår att du inte vill vara en person som behåller ett barn mot den andras vilja. Har varit i en liknande situation.

    Han har påstått att han vill ha barn men dig och låtit dig leva i den tron länge. Nu när du är gravid så kommer det fram att han har ljugit. Han har dessutom lovat att han aldrig mer ska övertala dig till abort. Dessa saker gör att du inte har någon anledning att ha skuldkänslor för hur han mår. Han har ljugit för dig i åratal och nu försöker han få dig att få så dåligt samvete att du gör ännu en abort.

    Du har nog inte så många fler chanser att få barn och är det vad du verkligen vill så kör! Dumpa honom och ställ in dig på att vara själv. Troligen kommer han vilja vara en del av barnets liv på något sätt, om han inte är en total idiot i allmänhet, och det är ju det viktigaste. Han pratar om att hans släkts liv blir förstört om han får ett barn till. Det tror jag inte på, snarare att de kommer ifrågasätta varför han inte vill ha ert barn. Att han vill dö, kanske känner han så just nu men det är nog inget du behöver oroa dig för om han inte mår mycket dåligt i allmänhet redan innan.

    Ta stöd i din familj att ta tag i de praktiska och juridiska bitarna kring att lämna honom och satsa på din nya lilla familj istället.

  • Wed 11 Dec 2019 00:49
    #3

    Din kropp, ditt val.
    Vad vill du med en idiot som försöker tvinga dig till en abort? Har du inte mer självkänsla än så?

  • Anonym (A@)
    Wed 11 Dec 2019 01:00
    #4

    Känns som du redan svarat på din egen fråga men för tydlighetens skull tolkar jag det som självklart att behålla barnet, pga hur du beskriver dina känslor, förväntningar, ålder och livssituation. Kommer han inte över det och blir schysst mot dig hade jag lämnat för ett mer kärleksfullt och jämställt förhållande längre fram, som fungerar bättre för dig och ditt förhoppningsvis kommande barn.

  • Anonym (...)
    Wed 11 Dec 2019 01:38
    #5
    +2

    Vill du behålla så behåll, vill inte han så dumpa honom..

    Oavsett om du behåller eller ej så bör du dumpa ändå.

  • Wed 11 Dec 2019 05:30
    #6
    +3

    Alltså, det känns ju som att ert förhållande är över oavsett om du behåller eller inte. Om du inte behåller gör du slut, och om du behåller så gör han slut.

    Och helt ärligt, vill du ens fortsätta med en man som pressar dig till aborter? Som ljugit för dig i 10 år och som inte bryr sig ett dugg om ditt mående?

    Behåll barnet och dumpa idioten. Var lycklig!


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Anonym (Y)
    Wed 11 Dec 2019 06:09
    #7
    +1

    Han är en idiot!! Han skulle ha knipsat sig för längesen om han inte ville ha barn. Det är HANS fel att han gjort dig gravid, nu får han stå sitt kast. Min man har varit i exakt samma situation, han hanterade det helt annorlunda.

    Aldrig i livet att jag gjort abort om jag vore du. Du kommer ångra dig resten av livet!

  • Anonym (S)
    Wed 11 Dec 2019 06:32
    #8
    +1

    Jag personligen har väldigt svårt att se varför du inte skulle låta graviditeten gå sin naturliga gång, när du nu redan är gravid om du anser att du kommer bli en bra förälder som kan ge baenet ett normalgott liv.

    Man kan tänka på ett helt annat sätt än som du resonerar kring mannens tankar och känslor. Man kan se det som ett mycket ansvarsfult beslut av dig istället att inte avbryta graviditeten när du inte ser några rimliga skäl för det.

    Saken är ju den att om du inte tar något beslut alls så är den naturliga följden om inget händer att det föds ett barn. Den naturliga följden av en graviditet är inte en abort och du behöver i detta läge inte ta ett aktivt beslut alls för att det ska bli ett barn. Så att det föds ett barn om en viss tid är inte ett aktivt beslut som du tar egentligen. Att avbryta en graviditet däremot kräver ett aktivt beslut. Så kan man också se på saken.

  • Wed 11 Dec 2019 07:30
    #9

    Behåll barnet och dumpa killen! Med stöd från din familj kommer du och barnet klara er fint.
    Varför vill man ens leva med en partner som inte har samma drömmar och tankar om framtiden? Då jobbar man åt olika håll. Han har ju lurat dig tycker jag, invaggat dig i nån falsk framtidstro.
    Nej du kommer klara dig fint med barnet ensam, tufft att gå igenom en graviditet själv men det går.

  • Wed 11 Dec 2019 07:34
    #10

    Bara dumpa den där killen och satsa på dig och barnet. Vill han inte ha barn så behöver han inte vara närvarande. Det är han som ljugit och får stå sitt kast nu.

Svar på tråden Han pressar mig till abort