• Anonym (Mamma)

    Man i flickornas omklädningsrum

    Min dotter är 10 år och har alltid stark ångest inför de dagar klassen har idrott. En av eleverna har en assistent med sig i skolan pga funktionshinder. Han är inte anställd av skolan. Inför och efter varje idrottslektion är han med i omklädningsrummet och det gillar inte min dotter. Hon tycker att det är obehagligt. Så hon maskar och väntar alltid tills de andra är klara innan hon klär av sig vilket gör att hon alltid kommer för sent till idrotten. Vi hade en dialog med skolan i samband med skolstart angående det men de vill inte lösa problemet. Det är nödvändigt att eleven har sin assistent med sig och det förstår vi naturligtvis. Men de ville inte gå med på att låta min dotter byta om och duscha i ett angränsande rum (domarrum med dusch) då de menar att eleverna behöver övervakas hela tiden för att inte missköta sig. De ville inte heller låta henne slippa dusch även om idrotten på tisdagar och torsdagar är sista lektionen och hon går hem direkt efter. De tycker att min dotter är larvig för det är ju bara ?småtjejer med konstiga idéer?.

    Igår kväll kom gråten och ångesten efter att återigen ha blivit tvungen att visa sig avklädd och naken för assistenten och assistenten hade blockerat toalettdörren när hon ville gå in där och byta om till idrotten. Hon kräktes till och med för att hon mår så dåligt över det och hon är naturligtvis hemma idag pga kräkning. Hon vill absolut inte gå till skolan i morgon. Är det rimligt att det inte ska gå att lösa det här? Idrottsläraren har sagt ok till att hon får använda domarrummet men rektorn säger nej med motiveringen att då vill samtliga elever ha tillgång till privat utrymme vid ombyte och dusch.

  • Svar på tråden Man i flickornas omklädningsrum
  • CitronTulo

    Låter som att skolan gör problemet större än vad det behöver vara! Om din dotter vill byta om inne på toaletten, varför hindra henne?

    Skulle det vara okej om assistenten och den eleven byter om i domarrummet istället?

    Förstår ju att den eleven behöver sin assistent, men din dotter (och säkert hennes klasskompisar) börjar komma upp i en känslig ålder när det börjar hända saker med kroppen som gör att man kanske inte gärna vill att det är en vuxen man i omklädningsrummet/duschrumet. Det borde skolan kunna förstå och ta hänsyn till tycker jag!

  • Ooops

    Nej fy var upprörd jag blir!!! En man ska INTE vara i flickornas omklädningsrum, tycker att det är konstigt att han ens ska vara med sin elev efter gympan. Jag har själv jobbat som elevassistent, till en kille som behövde stöd efter idrotten. Men han fick vara i personalens omklädningsrum och jag stod utanför som stöd. Aldrig någonsin att jag skulle vara inne hos de andra killarna eller inne hos honom.

    Sen att mannen höll för dörren!!?!? Va i helvete! Usch va arg jag blir

    Din flicka har all rätt att vägra byta om när han är där. Stå på er, ställ till en scen om så behövs, kontakta högre instanser. Acceptera absolut inte Läget som det är nu!!

  • Sasu

    Om assistenten blockerar dörren till toaletten så är ju någonting fel. Låter ju som han hånar din dotter och på det sättet tvingar henne till att klä av sig naken inför denna man. Pedofilvarning!

    Är idrottsläraren kvinna eller man? Ifall det är en kvinna tycker jag att hon ska vara med i omklädningsrummet och hålla koll på denna mannen. Man ska känna sig trygg i omklädningsrummet.

  • Sasu

    Sen kan jag tillägga att om idrottslektionen är sist på dagen så har inte skolan rätt att kräva att hon duschar då duschen då är efter skoltid. Hon får gå hem och duscha om hon vill.

  • Praktisk58

    Vad ger assistenten rätt att blockera toadörren ?

    Där tycker jag gränsen för sexuella trakaserier går !

    Jag antar att detta är ett problem som fler tjejer har.

    Och behovet av att övervaka tjejerna. Vem ska övervaka ? Inte han I alla fall. Han jobbar ju inte ens för skolan.

    .

    Om du anmäller honom för sexuella trakaserier, blockera toadörren och sedan ngn annan sprider på skolan att han är polisanmäld (låter bra) för att titta på tjejer I duschen .....

  • Haskel

    Du som förälder måste markera för dottern att ångesten INTE är befogad. Arbeta på att få bort ångesten. Just nu, genom att försöka förändra skolan, ger ni enbart fog för ångesten.

  • viseversa

    Omg jag hade anmält detta. Denna man har INTE i deras omklädningsrum att göra. Och barnen ska känna sig trygga i skolan. Vad är det för jävla rektor? Fan vad arg jag blir. Ställ till ett jävla liv. Din dotter är inte det minsta larvig och har sin fulla rätt att vägra byta om inför en vuxen man.

  • Drottningen1970
    Haskel skrev 2019-12-11 08:13:30 följande:

    Du som förälder måste markera för dottern att ångesten INTE är befogad. Arbeta på att få bort ångesten. Just nu, genom att försöka förändra skolan, ger ni enbart fog för ångesten.


    Fast ångesten är uppenbarligen helt befogad. Självklart är det nåt allvarligt skevt med en vuxen man som i egenskap av assistent till en annan elev fysiskt hindrar en tös från att byta om inne på toa.

    Alla människor, även barn har rätt att själv sätta gränser för sin egen integritet.

    Föräldrarna ska bekräfta flickans rätt till sin egen upplevelse. Så otroligt fel att råda föräldrarna att förminska flickans upplevelse.
  • viseversa
    Haskel skrev 2019-12-11 08:13:30 följande:

    Du som förälder måste markera för dottern att ångesten INTE är befogad. Arbeta på att få bort ångesten. Just nu, genom att försöka förändra skolan, ger ni enbart fog för ångesten.


    Så du tycker inte 10 åriga flickor ska ha en egen vilja om vem som ser dom nakna? Gäller samma för pojkar då? Dom ska inte ha något att säga till om? Hon har all jävla rätt att säga ifrån. Denna assistens har inte där att göra samt blockera dörren. Vad fan är det för fel på människan?
Svar på tråden Man i flickornas omklädningsrum