• Anonym (Hanhundsägare)

    Kräva ersättning?

    Jag är ägare till en hanhund. Han går oftast ute i trädgården (inhägnad) mellan rastningar då han vantrivs inne när det blir kallt och golvvärmen går igång. Grannarna har en tik som sitter i hundgård när de arbetar. Vi bor på landet och det är några gärden och kohagar emellan, ca 3 km fågelvägen. För någon månad sedan fann jag deras hund på vår gård. Har alltid koll genom fönstret på min hund och även om jag bytte blöja eller liknande är det inte tillräckligt lång tid för att missa en parning med hängning. Med andra ord finns vissa tvivel angående min hunds inblandning. Jag ringde dem men de var på jobbet så vi kom överens om att jag skulle gå över med henne och sätta tillbaka henne i hundgården. Antagligen har hon klättrat över då det inte fanns några tecken som tydde på att hon grävt eller tagit sig ut på annat vis.

    Nu har det visat sig att tiken är dräktig. Hon hade troligen ett tyst löp då de inte sett några tecken och när hon har löpt tidigare har de aldrig lämnat henne i hundgården utan istället ordnat tillsyn hos hundvakt.

    Vi är båda medlemmar i SKK och tävlar aktivt med våra hundar. Min hane är en Schäfer och deras tik är en Labrador. Båda hundarna är meriterade och hälsotestade U.A. Behöver jag meddela SKK om min hanes eventuella inblandning i kullen? Jag vill inte bli utesluten och det är inte så att jag aktivt medverkat till blandrasavel samt att jag är tveksam till om min hane verkligen kan vara fadern.

    En annan sak är att tikägaren vill att tiken bor här from 2 v innan valpning fram tills alla valpar är levererade. De kan inte ta ledigt från sina jobb och jag är föräldraledig. De har heller ingen erfarenhet av valpning och valpkullar, men det har jag då jag under 3 år arbetade på kennel i Tyskland.

    Att ta sig an en tik med valpkull samtidigt som jag är föräldraledig känns övermäktigt. Jag vet hur mycket arbete som krävs. Jag vet också hur mycket slitage det blir på inredning mm. Jag erbjöd mig istället att hjälpa dem med tillsyn dagtid i deras hem mot ersättning. De vill inte betala någon ersättning då de anser att jag bär lika stort ansvar. Det var inte min hund som rymde och det var inte jag som vägrade abortspruta. Det är inte jag som inte har ordnade förhållanden och inte kan lösa en sådan här uppkommen situation med arbete osv. Att de betalar mig en blygsam ersättning motsvarande priset av en valp tycker jag inte är fel alls. Vad anser ni?

  • Svar på tråden Kräva ersättning?
  • AnnaSthlm

    Varför skulle du bli utesluten? Det låter som att de försöker att lägga över sitt ägaransvar på dig. Deras tik tog sig in på DIN gård, det är deras ansvar. Aldrig att jag skulle gå med på att sköta valpningen. Det är deras problem att lösa.

  • Johanna1986

    Men vänta nu! Deras hund rymmer och parar sig med din hund och DU blir ansvarig för valpningen. Nääää de e inte rättvist. Du har gjort ditt jobb om att hålla din hund under uppsikt. De e deras ansvar att se till att deras tik inte rymmer å framför allt inte blir ofrivilligt dräktig. De hade jag nog tryckt på. De måste de väll ändå förstå. Du e föräldraledig för att ta han om ditt barn. Inte valparna till visserligen era hundar. Men de e fortfarande pga deras bristande tillsyn av tiken.

  • Dexter dot com

    Det är deras ansvar att ha uppsikt över sin löpande tik och det finns ju inget som säger att tiken inte parades på vägen hem till er. Dom kan inte ställa några krav alls på dig.

  • viseversa

    Haha nej du har rätt här ts. Deras hund rymde inte din. Dom valde behålla kullen den är deras ansvar. Klart slut.

  • viseversa

    Men kommer bli fina valpar dock. Blandras eller inte jag föredrar blandras. Så sälja dom lät inte bli svårt. Men som sagt deras ansvar. Och ska du ta ansvar för allt ska du också ha pengarna för valparna när dom sälja. För du gör ju allt jobb kring dom. Säg det till dom. Tror inte dom är så sugna på det då. Dom vill ha pengarna för valparna men inte behöva lyfta ett finger för allt jobb och slitage kring detta.

  • Anonym (Någon)

    Du blir inte utesluten ur SKK för att din hane tjuvparat, däremot måste du söka dispens för blandras om du tar valpkullen hos dig.

    Hur länge sen var parningen, abortsprutor går att ge rätt långt fram. Det vore ju det bästa.

    Även om föräldradjuren är testade och uppfyller hälsokrav är det betydligt svårare att hitta bra hem till blandrasvalpar, ffa om det dessutom är bruksschäfer och jaktlabbe det handlar om. Det är ju inte heller riktigt kompatibla raser. Är det showlinjer går det kanske något lättare.

    Finns oavsett ingen som helst anledning för dig att ta hand om kullen, är ju grannen som brustit och inte du.

  • Anonym (!)

    Jag har många många års erfarenhet av hundar och hunduppfödning.
    Som hundägare har man strikt ansvar, det vill säga att som hundägare blir man ansvarig för i princip allt hunden ställer till med. Du har inget ansvar eller skyldighet i detta och du är inte skyldig tikägaren någonting! (Och bör inte gå med på något heller!)
    Och du ska definitivt inte gå med på att ta hand om valpning, kullen och sälja valparna. Det om något kan få dig utesluten ur SKK då det är förbjudet att agera ombud och sälja annans valpar. 
    För att veta helt säkert om din hane är pappa till valparna krävs DNA-test som tas efter födsel. Kan nog tycka att det är onödigt med en, troligtvis, blandraskull. Även om din hane är pappa är du ändå inte skyldig tikägaren något.
    Det har hänt att att det skett parning med en hund i hundgård, men det är ovanligt. Det är däremot inte ovanligt att det inte blir en hängning och ändå slutar med valpar.
    Den som borde oroa sig för uteslutning, om SKK får kännedom om kullen, är tikägaren då man som uppfödare i SKK förbinder sig att inte föda upp blandraskullar. Hon borde alltså ha gett abortspruta istället för att behålla valparna.
    Sitt du lugnt i båten, ta inte ansvar för något och ta definitivt inte hand om någon kull! Behöver du stöd kan du ringa juridiska avdelningen på SKK!

  • Anonym (A)
    Dexter dot com skrev 2019-12-11 09:46:49 följande:
    Det är deras ansvar att ha uppsikt över sin löpande tik och det finns ju inget som säger att tiken inte parades på vägen hem till er. Dom kan inte ställa några krav alls på dig.
    Ja, det är deras ansvar.
  • FuckGoggleAskMe
    Drottningen1970 skrev 2019-12-11 09:38:28 följande:
    Skulle inte ha brytt mig, inte tagit något ansvar och inte ens hållit några diskussioner med personerna.

    Låter som ett vettigt förhållningssätt. Ditt enda ansvar i detta är att du skaffat en fertil hanhund med normala drifter. Kan inget om SKK men kan inte tänka mig annat än att tikägaren kan få med dom att göra på något sätt, absolut inte du, eftersom ditt ansvar är noll.
Svar på tråden Kräva ersättning?