• Anonym (Förskrer verkligen)

    Ger mig dåligt samvete av att göra saker utan honom. Känner mig värdelös.

    Jag har varit sambo i ca 6 månader nu och jag har ett problem som gör mig galen.

    Min sambo har alltid varit med när jag har gjort saker hela tiden varje dag sen vi blev tillsammans. När jag säger att jag vill vara med mina vänner ensamma eller om jag redan bokat något med en vän så blir han tyst, passivt aggressiv och ledsen och jag känner mig hemsk mot honom. Om jag har planer med min syster och den planen ändras från att vara hemma hos oss till att vi ska vara hos henne så blir det tråkig stämning.

    Vi har skaffat en hund. Jag älskar hundar och har kollat efter en i flera månader. Nu har vi en, fick hunden för en vecka sen. Det är även strax jul så jag måste fixa saker som julklappar Jag har två vänner som fyller år, jag måste jobba över. När jag ger honom heads up på vad som jag varit tvungen att boka så blev jag bemött med ett aggressivt beteende och tystnad. Sen sa han att han bara vill ha denna tiden med mig och hunden då det är nytt. Den ska vi tillbringa tillsammans.

    Jobbar dessutom natt så är trött om dagarna. Han påminner mig konstant hur han lever på små tillfällen i våran relation som är bra för det är så han tar sig genom tiden då jag är trött. Jag blir stressad av att jag måste sova när han är på jobbet och om jag inte kan så blir jag stressad av att somna när han är hemma. Vågar inte ens gäspa.

    Jag måste även visa att jag tycker om honom hela tiden annars blir han arg eller ledsen. Jag får knappt kolla på telefonen då han tar det som att jag avfärdar honom. Så jag vågar knappt kolla på den.

    Jag har sån ångest och stress av att inte sova tillräckligt, träffa mina vänner och hela tiden måste visa uppskattning så jag tror jag kommer få ett utbrott snart.

    Vad ska jag göra? Är det fel på mig? Vad händer? Är förvirrad?

  • Svar på tråden Ger mig dåligt samvete av att göra saker utan honom. Känner mig värdelös.
  • MsFry

    Du ska göra slut med honom. Han är en kontrollerande egotrippad skitstövel. Det du upplever nu är första stadiet av våld i nära relation.

  • Anonym (Eva)

    Du behöver lära dig att sätta gränser runt dig själv. Att bli sambo med någon sätter en på prov. Det gäller att inte dras med i din sambos förväntningar på dig och utplåna dig själv. Om han älskar dig så vill han att du ska må bra. Målet är att ni båda ska må bra i relationen om ni ska kunna bo ihop. Sätt dig ner och förklara lugnt och sakligt för honom det du har beskrivit här i tråden. Börja gränsa honom när han surar eller beter sig passivt aggressivt om du inte är med honom hela tiden. Exempel på att gränsa: säg ifrån, skarpt och tydligt. Sluta upp med det där surandet! Säg nej. Nej, jag vill inte ungås med dig ikväll. Utan att ge en förklaring, utan att ha dåligt samvete. Gå ut och roa dig med vänner. Ha kul på ditt jobb. Försök att vara egoistisk och fokusera på ditt eget liv, trots att han beter sig. Förhoppningsvis leder detta till en förändring mellan er och han lär sig dina gränser. Om inte - var inte sambos. Fundera också på vad det är hos dig själv som gör att du utplånar dina gränser (är du rädd för att han ska lämna dig annars? Känns det som om du ska gå under när han är arg på dig? Känns det som om du måste se till att han mår bra jämt? Var kommer det behovet ifrån tror du?). Ge ditt gränsättande några månader och utvärdera. Har inget förbättrats - ta dig en allvarlig funderare på att flytta isär.

  • Anonym (Förskrer verkligen)

    Jag är rädd att han lämnar mig eller är otrogen mot mig. Sen har jag sagt ifrån, Om det är genom skarp röst eller enbart tårar så är det som att han glömmer det nästa dag att jag sagt ifrån.

  • Anonym (Louise)

    Men hjälp, TS! Det han gör är inte ok!

    Han kontrollerar dig. Självklart ska du kunna träffa kompisar, kolla i mobilen eller bara vara trött ibland. Han försöker nu att du enbart ska leva för honom. Det är inte normalt att leva så. Ni är två individer som har även egna liv med vänner och hobbies.

    Gå inte på hans spel, när han genom att ge dig dåligt samvete försöker begränsa dig. Det är inte kärlek.

  • Anonym (Eva)
    Anonym (Förskrer verkligen) skrev 2019-12-11 10:28:28 följande:

    Jag är rädd att han lämnar mig eller är otrogen mot mig. Sen har jag sagt ifrån, Om det är genom skarp röst eller enbart tårar så är det som att han glömmer det nästa dag att jag sagt ifrån.


    Hur länge har ni varit ihop? Är det din första sambo? Är ni unga? Att du känner dug värdelös pga hans beteende är en varningsklocka. Kärlek vill väl och gör gott. Kärlek gör en trygg och stark och får en att känna sig älskvärd. Inte värdelös.
  • Anonym (Run)

    Hans beteende är inte ett dugg hälsosamt och det är viktigt att du inte anpassar dig till det för då skadar du både dig och honom. Han ska inte kontrollera eller isolera dig eller psykiskt straffa dig när saker inte går som han vill. Det är rejäla varningstecken för psykisk misshandel du pratar om.

    Personligen låter förhållandet dödsdömt och farligt och jag skulle göra slut direkt. Vill du fortsätta försöka måste du sätta stopp för hans beteende direkt genom att göra vad Eva sa.

    ?Jag har sån ångest och stress av att inte sova tillräckligt, träffa mina vänner och hela tiden måste visa uppskattning så jag tror jag kommer få ett utbrott snart. ?

    Tycker du själv att detta är hur ens partner bör få en att må?

  • Anonym (Louise)
    Anonym (Förskrer verkligen) skrev 2019-12-11 10:28:28 följande:

    Jag är rädd att han lämnar mig eller är otrogen mot mig. Sen har jag sagt ifrån, Om det är genom skarp röst eller enbart tårar så är det som att han glömmer det nästa dag att jag sagt ifrån.


    Om han lämnar dig, eller är otrogen, för att du träffar syskon/vänner, kollar i mobilen, är trött ibland osv så ska du enbart vara GLAD! Han har då gjort dig en stor tjänst. Du blir av med en person som inte är bra för din, eller någons, hälsa.

    Tycker som tidigare skribent, att du ska fundera på varför du accepterar ett sånt här beteende?
  • Anonym (Förskrer verkligen)

    Jag har känslan av att vara värdelös för att jag inte kan ge det han vill ha. Men ska ta och prata med honom så får det bli som det blir. Vi är strax under 30. Detta är min första sambo. Hans andra.

  • AndreaBD
    Anonym (Förskrer verkligen) skrev 2019-12-11 10:54:32 följande:

    Jag har känslan av att vara värdelös för att jag inte kan ge det han vill ha. Men ska ta och prata med honom så får det bli som det blir. Vi är strax under 30. Detta är min första sambo. Hans andra.


    Kanske har han helt omöjliga krav? Jag tycker det låter så. Oavsett det - det gäller att hitta en partner som man TRIVS med, som man känner sig bekväm och avslappnad med. Det här är motsatsen. Det funkar inte, kanske är det ingens fel, kanske är det hans fel. Men det verkar inte vara ditt fel, tycker jag. 

    Avsluta den här plågan och hitta en man istället som du mår bra med. 
  • Akira Öken
    Anonym (Förskrer verkligen) skrev 2019-12-11 10:54:32 följande:

    Jag har känslan av att vara värdelös för att jag inte kan ge det han vill ha. Men ska ta och prata med honom så får det bli som det blir. Vi är strax under 30. Detta är min första sambo. Hans andra.


    Det han vill ha av dig går inte att ge. Det är orimligt att tvinga en människa ett bara vara till för honom.

    Jag instämmer med de som ovan skrivit att detta beteende är varningsklockor för något som snabbt kan urarta till total kontroll av dig och psykisk (ni är redan där) och fysisk misshandel.

    Du måste genast sätta tydliga gränser och sluta köra över dig själv. Om han inte accepterar dina gränser skulle jag rekommendera dig att flytta isär. Du är viktigast i ditt liv. Låt inte honom ta livet ifrån dig.
Svar på tråden Ger mig dåligt samvete av att göra saker utan honom. Känner mig värdelös.