• Anonym (Ts)

    A kassa

    Jag ska ansöka om a kassa. Sa upp mig då jag skulle börja plugga. Frågan är vad som händer om jag skriver att jag inte sa upp mig själv? Kan dom få reda på det? Är verkligen behov av pengar, och har man sagt upp sig själv får man inte pengar på över en månad...

  • Svar på tråden A kassa
  • Anonym (Ts)
    Tow2Mater skrev 2019-12-11 21:33:17 följande:

    Pluggar du ska du ju soka CSN...


    Alltså har pluggat klart nu
  • Pierott
    Anonym (Ts) skrev 2019-12-11 21:35:58 följande:

    Alltså har pluggat klart nu


    Har du pluggat mer än en månad så är det inga problem. Då har karenstiden redan förflutit.
  • Anonym (Ts)
    Pierott skrev 2019-12-11 21:38:11 följande:

    Har du pluggat mer än en månad så är det inga problem. Då har karenstiden redan förflutit.


    Jaha okej vad bra om det är så, trodde alltid man fick ett straff för att man sagt upp sig oavsett om det var över 1 år sedan.
  • Anonym (Värt det?)

    För att bli berättigad A-kassa ska du lämna in ett arbetsgivarintyg där arbetsgivaren bland annat anger skälet till att anställningen upphört. Stämmer de uppgifterna inte med det du själv angivit kan du bli permanent avstängd och/eller utesluten. Så du väljer, 45 dagars avstängning+karens eller riskera att helt stå utan ersättning också senare och förlora ditt medlemskap.

  • Anonym (Värt det?)
    Anonym (Värt det?) skrev 2019-12-11 21:43:07 följande:

    För att bli berättigad A-kassa ska du lämna in ett arbetsgivarintyg där arbetsgivaren bland annat anger skälet till att anställningen upphört. Stämmer de uppgifterna inte med det du själv angivit kan du bli permanent avstängd och/eller utesluten. Så du väljer, 45 dagars avstängning+karens eller riskera att helt stå utan ersättning också senare och förlora ditt medlemskap.


    Om det gått mer än ca 3 månader under studietiden sen du sade upp dig kan du bortse från ovanstående. Har du haft syssesättning utan glapp under studietiden?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Värt det?) skrev 2019-12-11 21:47:26 följande:

    Om det gått mer än ca 3 månader under studietiden sen du sade upp dig kan du bortse från ovanstående. Har du haft syssesättning utan glapp under studietiden?


    Vad menar du? Jag har studerat 100% under typ 1 år. Så tror jag ska ha rätt till a kassa, även om det bara är grundersättning då jag inte varit med i någon a kassa...
Svar på tråden A kassa