• Anonym (L)
    Wed 11 Dec 2019 22:21
    167 visningar
    2 svar
    2
    167

    Bli gravid efter 35?

    Har varit tillsammans med min sambo i ca 1,5 år nu , jag är 33 och han är 34. Vi båda har varsitt barn sen tidigare och vi vill gärna ha ett barn tillsammans också. Grejen är att jag pluggar just nu och det är två år kvar tills jag är klar. Jag vill verkligen gå klart utbildningen innan vi börjar försöka egentligen men hur mycket svårare brukar det egentligen bli efter 35? Har hört och läst så olika. Min egen mamma blev oplanerat gravid när hon var 35 och sen när hon var 40 men sånt är ju så olika.

    När jag fick mitt barn från mitt tidigare förhållande var jag 27, det tog ca ett år (och ett missfall) innan jag blev gravid med sonen. Så har väl antagligen inte superlätt att bli gravid om det inte berodde på pappan. Och sånt kan ju vara olika såklart.

    Ni som har blivit gravida /försökt bli gravida eller känner någon som har det efter 35, ni får gärna berätta om era erfarenheter :)

  • Svar på tråden Bli gravid efter 35?
  • Anonym (35 nu)
    Thu 12 Dec 2019 01:23
    #1

    Jag har inga egna erfarenheter av att försöka efter 35, men däremot är jag 35 nu och har en fyraåring. Den gången blev jag gravid på första försöket men det var ju drygt fyra år sedan. Det passar tyvärr inte oss att försöka med syskon nu utan det blir i så fall efter sommaren och då är jag 36,5. Så det är ju inga garantier alls att det kommer gå bara för att det gick lätt förra gången.

    Tänker mycket på ifall vi borde ha försökt ändå den här hösten men våra liv är väldigt osäkra med jobb i dagsläget så det känns inte bra att försöka bli gravid för jag är en sådan som skulle oroa mig för hur det blir med jobb och ekonomi. Samtidigt kanske man ångrar sig om båda har jobb nästa år men det inte går att bli gravid. Känner igen mig i dina funderingar. Min man tyckte vi skulle köra nu men han oroar sig aldrig för någonting. Men jag har inte extrem barnlängtan för jag tycker mitt liv är rätt stressigt ändå, så ett barn kanske räcker för mig egentligen och därför tänkte jag försöka se hur det blir med jobb och sedan försöka bli gravid om det känns rätt och blir det så blir jag glad men annars hoppas jag kunna glädjas åt det enda barn vi har och se fördelarna med det.

  • sextio­talist
    Thu 12 Dec 2019 06:29
    #2

    De flesta jag känner har minst ett barn som de fött efter 35, utan hjälp. Nästan alla fick sitt första efter 30

    Jag blev oplanerat gravid efter 35 med mitt första och enda barn.

    Men det är väldigt individuellt och i viss mån ärftligt hur länge man kan bli gravid

Svar på tråden Bli gravid efter 35?