• Anonym (L)
    Wed 11 Dec 2019 22:21
    167 visningar
    2 svar
    2
    167

    Bli gravid efter 35?

    Har varit tillsammans med min sambo i ca 1,5 år nu , jag är 33 och han är 34. Vi båda har varsitt barn sen tidigare och vi vill gärna ha ett barn tillsammans också. Grejen är att jag pluggar just nu och det är två år kvar tills jag är klar. Jag vill verkligen gå klart utbildningen innan vi börjar försöka egentligen men hur mycket svårare brukar det egentligen bli efter 35? Har hört och läst så olika. Min egen mamma blev oplanerat gravid när hon var 35 och sen när hon var 40 men sånt är ju så olika.

    När jag fick mitt barn från mitt tidigare förhållande var jag 27, det tog ca ett år (och ett missfall) innan jag blev gravid med sonen. Så har väl antagligen inte superlätt att bli gravid om det inte berodde på pappan. Och sånt kan ju vara olika såklart.

    Ni som har blivit gravida /försökt bli gravida eller känner någon som har det efter 35, ni får gärna berätta om era erfarenheter :)

  • Svar på tråden Bli gravid efter 35?
  • Anonym (35 nu)
    Thu 12 Dec 2019 01:23
    #1

    Jag har inga egna erfarenheter av att försöka efter 35, men däremot är jag 35 nu och har en fyraåring. Den gången blev jag gravid på första försöket men det var ju drygt fyra år sedan. Det passar tyvärr inte oss att försöka med syskon nu utan det blir i så fall efter sommaren och då är jag 36,5. Så det är ju inga garantier alls att det kommer gå bara för att det gick lätt förra gången.