• Thu 12 Dec 2019 07:24
    198 visningar
    1 svar
    1
    198

    Rädd för cancer osv

    Hej!

    Senaste 7 dagarna har jag haft stel nacke och huvudvärk ibland får jag en Hosta som håller i sig i 10 minuter. Har ont i kroppen typ armhålorna och bröstet och i muskler. Var på vårdcentralen och de tog ett blodprov för att se om jag har en virusinfektion cpr prov eller nåt. Jag hade 5 cpr sa dem. De sa inte så mycket mer men nu när jag kollar i journalen står det att jag har diagnos virusinfektion. Googlade om cpr då stog det om cpr ligger mellan 3 och 10 kan det vara nåt med cancer. Sedan stog det om man får ett sår utan anledning kan det vara cancer.. Har fått ett sår på fingret från ingenstans. Självklart finns det en möjlighet att jag har skadat mig på nåt osv. Men fyfan va rädd jag blev. Vad tror ni? Förlåt om det låter löjligt men har så mycket ångest nu så jag var tvungen att skriva. Är 22 år och allmänt frisk.

  • Svar på tråden Rädd för cancer osv
  • Thu 12 Dec 2019 07:34
    #1
    +1

    CRP påvisar inte cancer. Du kan ha vilket CRP som helst utan att man kan säga något om du har cancer.
    Ditt CRP är normalt, vilket talar emot att du har en bakterieinfektion. Det är mest det man kollar med CRP. Sjukdomar som orsakas av virus kan ge förhöjt CRP men behöver inte göra det. En virusinfektion kan vara en vanlig förkylning, eller tex en influensa (men då borde du ha feber).

    Inget av dina symtom tyder på cancer. Ge det någon vecka till så går det säkert över. Skulle du däremot försämras med kraftigare huvudvärk, kräkningar, feber eller bli riktigt dålig på annat vis kan du såklart söka vård på nytt, för en ny bedömning. De som tittade på dig på vårdcentralen bedömde dig just då, och vet inte hur du mår imorgon.

Svar på tråden Rädd för cancer osv