• Anonym (??)

    Virus i telefonen?

    Klickade på en länk, där stod det att min telefon blivit infekterad av virus och att omedelbara åtgärder krävs.. min fråga är, vad kan hända om man får virus i telefonen ? Kan någon hacka telefonen eller vad?

  • Svar på tråden Virus i telefonen?
  • Anonym (Spy)

    Ja du kan få virus i telefonen.. Ofta kommer det in via appar, sen kan de enkelt komma in i hela din telefon och snoka och leka, de kan tex starta din kamera och filma dig utan att du märker det, "kidnappa" och kopiera dina bilder och annat känsligt för att sedan utpressa dig att köpa tillbaka dem. Kör ett äkta antivirus program, finns på elgiganten eller amdra kedjor. Kostar ca 1000 kronor men det är det värt!!

  • Anonym (??)
    Anonym (Spy) skrev 2019-12-20 05:28:48 följande:

    Ja du kan få virus i telefonen.. Ofta kommer det in via appar, sen kan de enkelt komma in i hela din telefon och snoka och leka, de kan tex starta din kamera och filma dig utan att du märker det, "kidnappa" och kopiera dina bilder och annat känsligt för att sedan utpressa dig att köpa tillbaka dem. Kör ett äkta antivirus program, finns på elgiganten eller amdra kedjor. Kostar ca 1000 kronor men det är det värt!!


    Fy så obehagligt!! Men nu är skadan redan skedd. Finns det något jag kan göra för att stoppa detta nu förutom att slänga telefonen och köpa en ny?
  • Anonym (??)
    Anonym (Spy) skrev 2019-12-20 05:28:48 följande:

    Ja du kan få virus i telefonen.. Ofta kommer det in via appar, sen kan de enkelt komma in i hela din telefon och snoka och leka, de kan tex starta din kamera och filma dig utan att du märker det, "kidnappa" och kopiera dina bilder och annat känsligt för att sedan utpressa dig att köpa tillbaka dem. Kör ett äkta antivirus program, finns på elgiganten eller amdra kedjor. Kostar ca 1000 kronor men det är det värt!!


    Fy så obehagligt!! Men nu är skadan redan skedd. Finns det något jag kan göra för att stoppa detta nu förutom att slänga telefonen och köpa en ny?
  • Anonym (Spy)

    Det går tyvärr inte i alla fall att helt 100% få bort de skadliga filerna men du kan göra en återställning av telefonen återställ den till fabrik inst.. Det är en bra början, lägg sen in antivirus programmet och kör på.

  • Anonym (??)
    Anonym (Spy) skrev 2019-12-20 08:24:55 följande:

    Det går tyvärr inte i alla fall att helt 100% få bort de skadliga filerna men du kan göra en återställning av telefonen återställ den till fabrik inst.. Det är en bra början, lägg sen in antivirus programmet och kör på.


    Har massa bilder i telefonen som jag inte vill ska försvinna:( är det vanliga privatpersoner som kan spionera på en? Jag öppnade en länk som en person skickade och fick då virus.
  • Anonym (Spy)

    Lägg över dem på datorn via usb inte något annat tex Bluetooth. Sätt telefonen på flugplansläge så snabbt du bara kan, det är i regel privatpersoner med för lite liv och för mycket fritid som håller på med spionage. Det kan vara någon du känner absolut men det brukar vara någon som försöker att tjäna pengar på dina svagheter, bilder etc. Sen måste du tänka på att själva bilderna kan vara infekterade och då skickas viruset bara runt. Du kan lämna in dem för kopiering och sedan radering. Då är man 100 på att trojanerna försvinner. Tejpa för kamerorna och gå in och kolla på appar-appbehörighet och se vilka appat som kan styra kameror och mikrofon.

  • Giftskåneman

    Ja för tusan, kolla alltid vilka behörigheter appen kräver sökte ficklampa, vissa vill ha tillgång till telefoner kontakter foto mm

  • Anonym (??)
    Giftskåneman skrev 2019-12-20 08:53:42 följande:

    Ja för tusan, kolla alltid vilka behörigheter appen kräver sökte ficklampa, vissa vill ha tillgång till telefoner kontakter foto mm


    Alla appar är ju såna att man måste acceptera att de får tillgång till kontakter, foton etc för att kunna använda appen. Detta var dock ingen app utan en privatperson som skickade en länk med virus.
  • Giftskåneman
    Anonym (??) skrev 2019-12-20 09:08:19 följande:

    Alla appar är ju såna att man måste acceptera att de får tillgång till kontakter, foton etc för att kunna använda appen. Detta var dock ingen app utan en privatperson som skickade en länk med virus.


    Jo, men man ska alltid kolla kraven innan man hämtar app. Har ett grtisvirusprogram i min, testvinnare, vet ju inte hur bra det är men alla virusprogram kan missa
  • Anonym (Hm)

    Var det ett säkerhetsprogram i telefonen som sa att du fått virus, eller var det på sidan du klickade på som sa att du hade virus? Det är nämligen så att många sidor har "reklam" där det står typ "Du har virus! Klicka här för att åtgärda" och klickar man där så laddar man ner viruset. Man hade inget virus till att börja med. Det är skräpreklam som försöker få en att bli rädd och klicka utan att tänka.
    Har du någon form av säkerhetsprogram på telefonen? Jag har en Samsung och går jag in på "Smart Manager" så har jag en del om säkerhet där där man kan scanna om det finns något på telefonen.

  • Anonym (??)
    Anonym (Hm) skrev 2019-12-20 09:27:40 följande:

    Var det ett säkerhetsprogram i telefonen som sa att du fått virus, eller var det på sidan du klickade på som sa att du hade virus? Det är nämligen så att många sidor har "reklam" där det står typ "Du har virus! Klicka här för att åtgärda" och klickar man där så laddar man ner viruset. Man hade inget virus till att börja med. Det är skräpreklam som försöker få en att bli rädd och klicka utan att tänka.

    Har du någon form av säkerhetsprogram på telefonen? Jag har en Samsung och går jag in på "Smart Manager" så har jag en del om säkerhet där där man kan scanna om det finns något på telefonen.


    Det var på sidan som jag klickade på, var inne på ett annat forum där någon skickade en länk som jag klickade på och då stod det så. Hoppas det bara är fejkvirus
  • Anonym (Hm)
    Anonym (??) skrev 2019-12-20 09:33:19 följande:
    Det var på sidan som jag klickade på, var inne på ett annat forum där någon skickade en länk som jag klickade på och då stod det så. Hoppas det bara är fejkvirus
    Om det bara var på själva sidan det stod så borde du vara säker så länge du inte klickade på rutan om virus. Men det kan vara bra att virusscanna telefonen ändå i fall att.
  • Anonym (??)
    Anonym (Hm) skrev 2019-12-20 10:21:00 följande:

    Om det bara var på själva sidan det stod så borde du vara säker så länge du inte klickade på rutan om virus. Men det kan vara bra att virusscanna telefonen ändå i fall att.


    Stod inte på själva sidan, klickade på länken som var till en annan sida och då stod det att jag fått virus.
  • Anonym (Okunnig)
    Anonym (??) skrev 2019-12-20 08:27:41 följande:

    Har massa bilder i telefonen som jag inte vill ska försvinna:( är det vanliga privatpersoner som kan spionera på en? Jag öppnade en länk som en person skickade och fick då virus.


    Kanske du Kan skicka bilderna till någon bekant innan du börjar rensa?
  • Anonym (H)
    Anonym (Okunnig) skrev 2019-12-20 11:05:13 följande:
    Kanske du Kan skicka bilderna till någon bekant innan du börjar rensa?
    Det skulle jag göra
Svar på tråden Virus i telefonen?