• Anonym (D)

    Bebisberoende eller äkta barnlängtan?

    Jag är så pass lyckligt lottad att jag har två underbara barn och en fantastisk man. Vi har det jättebra och jag borde vara nöjd så. Men varje dag, flera gånger om dagen (eller egentligen typ hela tiden), tänker jag på att jag vill ha fler barn. Eller vill jag det? Det är det jag tycker är så svårt att veta. När jag tänker på fler barn är det främst graviditet, förlossning, gissa kön på ultraljudsbilder, välja namn, hur fler barn skulle bli (Flicka/pojke? Utseende? Personlighet?), bebisgos, babysim osv. jag tänker på. Visst tänker jag även på ett barn till, ett syskon till de barn jag redan har, ett till vuxet barn, en till på jul och andra högtider, kanske fler barnbarn, se ett till barn utvecklas och växa upp, osv. Men det är allt det där andra som ligger i fokus. Betyder det att jag är bebisberoende då och inte bör skaffa fler? Hur blir man i så fall av med längtan? Eller vill jag faktiskt på riktigt ha fler barn och bör försöka få det? Hur vet man?

    Jag som alltid tänkt mig två och egentligen tycker det är galenskap att skaffa fler än så... Svårt. Någon som känner igen sig? Hur gjorde ni? Hur vet man om man är bebisberoende eller har äkta barnlängtan?

    Min man är nöjd med 2 barn men säger att han inte på något sätt är stängd för fler så att om jag vill att vi försöker är han med på det. Det är alltså upp till mig.

  • Svar på tråden Bebisberoende eller äkta barnlängtan?
  • uska81

    Jag har tre barn. Och tycker första 3 åren är jobbigast. För lite sömn, sjukdomar, skrik och gap, passande osv osv. Tycker äldre barn ger mera. Jag har aldrig förstått detta med bebislängtan. Vad är det roliga liksom? Känner du inte att det är massa jobb med barn också?

  • Anonym (D)
    uska81 skrev 2019-12-12 19:21:25 följande:

    Jag har tre barn. Och tycker första 3 åren är jobbigast. För lite sömn, sjukdomar, skrik och gap, passande osv osv. Tycker äldre barn ger mera. Jag har aldrig förstått detta med bebislängtan. Vad är det roliga liksom? Känner du inte att det är massa jobb med barn också?


    Nej, man tycker så klart olika. Självklart är det en massa jobb med barn men jag tycker det är roligt och mysigt också, och att det positiva väger mer än det jobbiga.
  • LittleSunshine84

    Haha! Håller med dig TS, hur vet man? :)

    Jag skulle bara ha ett barn. Sen blev det ett syskon. Den lilla är 9 månader och jag tänker några gånger om dagen att jag kan tänka mig ett tredje! Men vet inte om det är hela den här förväntningsgrejen som är det jag saknar eller om det är ett barn till!

    Hur gamla är dina barn? :)

  • Anonym (D)
    LittleSunshine84 skrev 2019-12-12 19:41:26 följande:

    Haha! Håller med dig TS, hur vet man? :)

    Jag skulle bara ha ett barn. Sen blev det ett syskon. Den lilla är 9 månader och jag tänker några gånger om dagen att jag kan tänka mig ett tredje! Men vet inte om det är hela den här förväntningsgrejen som är det jag saknar eller om det är ett barn till!

    Hur gamla är dina barn? :)


    Nej, visst är det svårt att veta ibland! Mina är 5 och 1,5. Hur gammal är din stora?
  • Anonym (Mamman)

    Du kanske passar till att ha 3 barn?Vad är problemet .

  • Anonym (Jaaaaaaaaaaaa!)

    Har 2 stora och nu kom den tredje efterlängtade och vi är heeeeelt galna i flickan! Har nog aldrig varit så redo för barn känns d som, lr att jag blivit lite mognare o orkar mer, vet ej men d här är såå härligt o så mycket värd den skitiga jobbiga graviditeten! hon är 5 månader nu o jag typ väntar hela tiden på nästa steg i hennes utvecklig för d är så spännande o glädjegivande!. Hade också sagt stopp efter min första 2 men åren gick ocj vi började längta efter bebis och gos och så kom hon o livet blev helt plötsligt mkt roligare. Så jag säger KÖÖÖÖÖÖÖÖR!

  • LittleSunshine84
    Anonym (D) skrev 2019-12-12 20:38:13 följande:

    Nej, visst är det svårt att veta ibland! Mina är 5 och 1,5. Hur gammal är din stora?


    Han är 3 år ganska exakt :) så dom är ännu små.
  • Anonym (Kira)
    Anonym (D) skrev 2019-12-12 19:12:36 följande:

    Jag är så pass lyckligt lottad att jag har två underbara barn och en fantastisk man. Vi har det jättebra och jag borde vara nöjd så. Men varje dag, flera gånger om dagen (eller egentligen typ hela tiden), tänker jag på att jag vill ha fler barn. Eller vill jag det? Det är det jag tycker är så svårt att veta. När jag tänker på fler barn är det främst graviditet, förlossning, gissa kön på ultraljudsbilder, välja namn, hur fler barn skulle bli (Flicka/pojke? Utseende? Personlighet?), bebisgos, babysim osv. jag tänker på. Visst tänker jag även på ett barn till, ett syskon till de barn jag redan har, ett till vuxet barn, en till på jul och andra högtider, kanske fler barnbarn, se ett till barn utvecklas och växa upp, osv. Men det är allt det där andra som ligger i fokus. Betyder det att jag är bebisberoende då och inte bör skaffa fler? Hur blir man i så fall av med längtan? Eller vill jag faktiskt på riktigt ha fler barn och bör försöka få det? Hur vet man?

    Jag som alltid tänkt mig två och egentligen tycker det är galenskap att skaffa fler än så... Svårt. Någon som känner igen sig? Hur gjorde ni? Hur vet man om man är bebisberoende eller har äkta barnlängtan?

    Min man är nöjd med 2 barn men säger att han inte på något sätt är stängd för fler så att om jag vill att vi försöker är han med på det. Det är alltså upp till mig.


    Det är inte lätt att veta... Jag har också två barn, ganska tätt och dom är fortfarande små. Känner också att jag kan längta och bli lite svartsjuk på folk som är gravida och har just det där som. Du nämner framför sig. Ultraljud, funderingarna kring vem det är därinne, spänningen och mysiga bebisbubblan. Men jag vet i alla fall att jag inte vill ha fler barn. Så för min del så är det mest en liten saknad av det där mysiga i graviditet ocj spänningen. Men vill inte uppleva det igen :)
Svar på tråden Bebisberoende eller äkta barnlängtan?