• Anonym (fobimannen)

    Jag hatar julbord

    Hej
    Jag hatar verkligen julbord på större tillställningar, finns inget värre än att hålla på plocka i mat där hundratals personer har tagit i samma bestick.
    Nu måste jag iväg på ett sådant julbord och har redan panikångest.
    Förr tänkte man aldrig på sådant men jag lider lite av bacillskräck sista åren framförallt inför främmande människor som man inte vet om dom har torkat händerna efter sista toabesöket!

    Jag tycker helt enkelt det är jättevidrigt med julbord.

    Kanske man ska plocka med sig en servett och ta maten med ?
    Samt ha med sig handsprit ?
    Grejen är att jag har lyckats bli sjuk ett par gånger efter julbord.

    Alternativet är ju att ställa in resan.
    Lider också av ett hjärtproblem och jag blir riktigt dålig när jag blir sjuk!


     


     


     

  • Svar på tråden Jag hatar julbord
  • LoveRain

    Varför ska du ta maten med servett? Det brukar ju finnas bestick att ta med. Rätt äckligt om du pullar med fingrarna i maten ju :)

    Vill du undvika magsjuka ska du hålla koll på hur maten hålls varm och hålls kall på julbordet samt undvika riskprodukter, främst sallader med färdigsköljd sallad, lax och skaldjur som förbereds och serveras kall. Ät av sådant som det är stor åtgång på, då vet du att maten inte står framme för länge. Gäller både varm och kall mat.

    Det är större risk att du blir sjuk för att någon som arbetat med typiska kallskänkeuppgifter i köket är sjuk än att du blir det för att någon annan gäst inte tvättat händerna. Är ännu större risk att du får en förkylning för att någon annan bland gästerna är förkyld än att du blir matförgiftad av maten.

    Tvätta händerna noga och ta inte dig själv i ansiktet. Enbart handsprit är rätt onödigt. Tvätta händerna är mer effektivt.

    Är du överdrivet nojig så ät endast kuvertbröd med smör från sånna små förpackningar. Hårda kakor med mycket socker i är också något du kan äta.

  • Anonym (A)
    LoveRain skrev 2019-12-12 21:03:04 följande:
    Varför ska du ta maten med servett? Det brukar ju finnas bestick att ta med. Rätt äckligt om du pullar med fingrarna i maten ju :)

    Vill du undvika magsjuka ska du hålla koll på hur maten hålls varm och hålls kall på julbordet samt undvika riskprodukter, främst sallader med färdigsköljd sallad, lax och skaldjur som förbereds och serveras kall. Ät av sådant som det är stor åtgång på, då vet du att maten inte står framme för länge. Gäller både varm och kall mat.

    Det är större risk att du blir sjuk för att någon som arbetat med typiska kallskänkeuppgifter i köket är sjuk än att du blir det för att någon annan gäst inte tvättat händerna. Är ännu större risk att du får en förkylning för att någon annan bland gästerna är förkyld än att du blir matförgiftad av maten.

    Tvätta händerna noga och ta inte dig själv i ansiktet. Enbart handsprit är rätt onödigt. Tvätta händerna är mer effektivt.

    Är du överdrivet nojig så ät endast kuvertbröd med smör från sånna små förpackningar. Hårda kakor med mycket socker i är också något du kan äta.
    Håller med
  • Anonym (L))

    Du kan låta bli att gå dit, ingen tvingar dig. Men du är  kanske en sådan som gillar att gnälla, men gör aldrig något åt det?

  • Anonym (op)

    Handsprit fanns på mitt senaste julbord, annars ta med.

    Hade kunnat ställa fram själv, tycker också det är lite småäckligt. Alternativt kom tidigt, helst först.

  • Anonym (Anonym)

    Jag förstår din oro, julmat och öht liknande upplägg är stora bakteriehärdar i många fall. Strunta i handspriten, det är inte problemet utan snarare matens upplägg.

    Om maten stått i flera timmar så avstå, ät något innan. Men om maten serveras färsk just för detta tillfälle så är det ingen fara att äta.

  • Frontline

    Ett julbord är som att resa och ha all inklusive
    I Sverige ett gäng fulla vuxna och utomlands fulla vuxna med barn..
    Man skaffar sig plåtmage då kan man äta allt och resa överallt..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (?)

    Vem är det som tvingar dig att gå dit? Säg nej bara.

  • Sasu

    Många ställen har nu handsprit eftersom det är vinterkräksjuke och influensa tider. men skulle ju ta med mig en liten flaska ifall att, och tvätta händerna med tvål och vatten efteråt!

  • Anonym (Gladiator)

    Undrar hur du bär dig åt på toalettbesök utanför hemmet...?

  • Anonym (D)

    Vill du inte ta i de bestick som ligger framme att ta maten med, ta med ditt eget bestick du ska äts med. Varför blanda in servetter?

  • Anonym (fobimannen)

    Hela familjen insjuknade i antingen magsjuka eller influensa efter julhelgen. Jag fick dålig mage och 39 graders feber i 4 dagar, familjen mest bara magsjuka i 2 dagar.

Svar på tråden Jag hatar julbord