• Anonym (Lite trött)

    Legalt att särbehandla?

    Jag jobbar på ett ganska litet företag, med kanske 30 anställda. Jag gillar egentligen chefen, han är väldigt snäll. Ställer upp, är förstående för om man måste gå tidigare, om man har sjuka barn osv. Väldigt snäll och bryr sig om sina anställda. Någon man kan gå till med sina problem. Även personliga. Han lyssnar, ger råd, osv. Någon jag egentligen uppskattar väldigt mycket så att säga. 

    Alla har trivts till för ett par månader sedan, men nu är folk ganska sura. Det är så att han och en anställd (lite yngre) tjej har blivit ett par.

    Chefen är ju snäll mot alla egentligen, men mot henne är han verkligen extra snäll. Hon kan komma och gå som hon vill. När vi andra gör heltid, så kan hon komma in vid lunch, äta ihop med chefen (ute) jobba en kvart och sen gå till gymmet. Detta för heltidslön. varje dag är inte så extrem, men från kanske 40h i veckan kan jag hävda att hon gör kanske 15h nu. Varav en del av dem spenderas med chefen vad de nu gör. Hon har inte en position där hon ens behöver prata med chefen under arbetet, men ändå är hon hos honom en del av hennes "arbets"dagar. Utöver det umgås de på fritiden, men det verkar inte räcka heller.

    Han är så tydligt helt galen i henne och hon utnyttjar det till max. Har honom lindad runt fingret. Han skjutsar henne, hon får göra precis som hon vill (Vilket är att prata med honom, äta lunch och gå till gymmet på arbetstid)  och antagligen bjuder han henne på lunch varenda dag med.

    Det är svårt att bli riktigt sur eftersom han är en väldigt sjysst chef, jag har fått massa tjänster, ledigt osv. själv och även hjälp av honom med en ganska allvarlig privatsak.... men liksom inte i den omfattningen som hon får.

    Är det ens lagligt att göra så?

  • Svar på tråden Legalt att särbehandla?
  • Cheescake

    Ja, finns inget olagligt i det. Moraliskt fel av dem båda dock.

  • Anonym (.)

    Jobbat ni inom ett privat företag och ägarna godkänner det hela är det nog svårt att hindra det hela från att fortgå.

    Extremfallet, som nog inte är helt ovanligt, är egenföretagare som "anställer" frun (eller motsvarande) men att frun jobbar lite eller inte alls i företaget. Mer eller mindre ett upplägg för att minska marginalskatt. Det är inte lagligt, då lönen inte blir marknadsmässig.

  • Drottningen1970

    Rent krasst, så skulle ni säkert kunna sätta stopp för orättvisan genom att ta upp saken med honom eller över, men vad skulle det innebära för resten av er? Skulle chefen fortsätta att vara onödigt bussig mot resten av er eller skulle er schyssta situation måhända drastistk förändras efter en sådan vända?

    Den som egentligen verkligen borde vara sur är faktiskt den yngre tjejen, som genom ett olämpligt beteende från chefen ( att han inlett en relation med henne)nu har hamnat i en oerhört utsatt situation där hon på alla sätt befinner sig i underläge och i beroendesituation till sin chef.

  • Anonym (Lite trött)
    Drottningen1970 skrev 2019-12-13 05:56:27 följande:

    Rent krasst, så skulle ni säkert kunna sätta stopp för orättvisan genom att ta upp saken med honom eller över, men vad skulle det innebära för resten av er? Skulle chefen fortsätta att vara onödigt bussig mot resten av er eller skulle er schyssta situation måhända drastistk förändras efter en sådan vända?

    Den som egentligen verkligen borde vara sur är faktiskt den yngre tjejen, som genom ett olämpligt beteende från chefen ( att han inlett en relation med henne)nu har hamnat i en oerhört utsatt situation där hon på alla sätt befinner sig i underläge och i beroendesituation till sin chef.


    Jag vet inte om det där sista stämmer faktiskt. Jag tror det är mer så att det är hon som inlett en relation med honom och tar alla fördelar hon kan av det. Han var nog ganska svag för henne redan innan men nu verkar han vara helt såld. Jag ser inte underläget riktigt? 
  • Barbro45
    Anonym (Lite trött) skrev 2019-12-13 06:59:48 följande:

    Jag vet inte om det där sista stämmer faktiskt. Jag tror det är mer så att det är hon som inlett en relation med honom och tar alla fördelar hon kan av det. Han var nog ganska svag för henne redan innan men nu verkar han vara helt såld. Jag ser inte underläget riktigt? 


    Den dagen relationen upphöra vad har hon då?
  • Anonym (G)
    Anonym (Lite trött) skrev 2019-12-13 06:59:48 följande:

    Jag vet inte om det där sista stämmer faktiskt. Jag tror det är mer så att det är hon som inlett en relation med honom och tar alla fördelar hon kan av det. Han var nog ganska svag för henne redan innan men nu verkar han vara helt såld. Jag ser inte underläget riktigt? 


    Gör de slut tappar hon alla fördelar. Dessutom kan det vara jobbigt att ha sitt ex som chef. Han kanske inte gillar henne så bra när det tagit slut.

    Men den som har störst ansvar i det här är chefen. Att ha relationer med sina underställda är no-no. Är chefen ägare av företaget eller anställd?
  • Anonym (Stina)

    Men TS du kan ju inte veta något om deras relation? Hur kan du veta att hon lindat honom runt fingret och att han är en helt hjälplös äldre man som inte förstår, ser eller anar något? Låter som internaliserat kvinnohat. Chefen är väl inte korkad, han får väl ut minst lika mycket som hon av relationen. Och som andra sagt: hon är ju den sårbara i detta - hela kontoret snackar skit om henne men alla har överseende med chefen för han är så snäll...

  • Anonym (Lite salt)
    Anonym (Lite trött) skrev 2019-12-13 06:59:48 följande:

    Jag vet inte om det där sista stämmer faktiskt. Jag tror det är mer så att det är hon som inlett en relation med honom och tar alla fördelar hon kan av det. Han var nog ganska svag för henne redan innan men nu verkar han vara helt såld. Jag ser inte underläget riktigt? 


    Underläget handlar väl att om hon vill göra slut hamnar i en jobbig situation där hon kanha svårt att jobba kvar och svårt att få referenser från sin chef för att byta jobb. Eller om de fortfarande är ihop men hon vill börja jobba någon annanstans, och han tycker hon ska stanna, och därför inte vill ge henne goda referenser.

    Hon har mer att förlora än han i längden.
  • Anonym (Andreas)
    Anonym (Lite trött) skrev 2019-12-13 06:59:48 följande:

    Jag vet inte om det där sista stämmer faktiskt. Jag tror det är mer så att det är hon som inlett en relation med honom och tar alla fördelar hon kan av det. Han var nog ganska svag för henne redan innan men nu verkar han vara helt såld. Jag ser inte underläget riktigt? 


    Hon kan när som helst förlora jobbet eller bli omplacerad om någon av er anställda tar detta med tex facket eller annat. Chefen sitter säkert. Men inte hon.
  • Anonym (G)
    Anonym (Andreas) skrev 2019-12-13 09:06:09 följande:

    Hon kan när som helst förlora jobbet eller bli omplacerad om någon av er anställda tar detta med tex facket eller annat. Chefen sitter säkert. Men inte hon.


    Menar du att ha en relation med chefen är grund för uppsägning?
  • Anonym (A)
    Anonym (G) skrev 2019-12-13 09:12:02 följande:
    Menar du att ha en relation med chefen är grund för uppsägning?
    Självklart inte. Om chefen är ägaren, så bestämmer han. Finns många företag där man och hustru jobbar tillsammans, eller familjeföretag där även barnen jobbar. Naturligtvis gör dom som de vill, när det gäller både lön och arbetstider.

    Att det sedan inte tas emot väl av de anställda är en annan sak.
  • Anonym (Lite salt)

    Men ts, kan ni inte ta upp det med chefen? Man behöver ju inte låta anklagande och säga "varför får nn gå efter lunch och inte jag?!", utan mer diskutera att det blir en märklig dynamik på en arbetsplats om olika regler gäller för olika anställda osv"

  • Mimosa86

    Fast på vilket sätt blir du personligen lidande av detta? Du säger att du har en bra chef som har förståelse och är snäll. Ni har en bra arbetsmiljö.

    Vad är ohållbart förutom att det är lite orättvist?

    Ja det är omoraliskt fel och oproffsigt! Men så länge ni andra inte lider i era tjänster så tycker jag att det blir en höna av en Fjäder.

    Och förälskelser brukar svalna efter ett tag, det blir en vardag där med. Och hon har på sky mer att förlora på detta än du

  • Anonym (G)
    Anonym (A) skrev 2019-12-13 09:24:32 följande:

    Självklart inte. Om chefen är ägaren, så bestämmer han. Finns många företag där man och hustru jobbar tillsammans, eller familjeföretag där även barnen jobbar. Naturligtvis gör dom som de vill, när det gäller både lön och arbetstider.

    Att det sedan inte tas emot väl av de anställda är en annan sak.


    Det fattar jag med. Vill gärna ha svar från den som påstod det.
  • Anonym (Ö)

    Fråga henne lite avslappnat om hon gått ner i tid.

  • Anonym (A 2)
    Anonym (Stina) skrev 2019-12-13 07:38:23 följande:
    Men TS du kan ju inte veta något om deras relation? Hur kan du veta att hon lindat honom runt fingret och att han är en helt hjälplös äldre man som inte förstår, ser eller anar något? Låter som internaliserat kvinnohat. Chefen är väl inte korkad, han får väl ut minst lika mycket som hon av relationen. Och som andra sagt: hon är ju den sårbara i detta - hela kontoret snackar skit om henne men alla har överseende med chefen för han är så snäll...
    Håller med
  • Anonym (B)

    Ärligt talat tycker jag inte att det är er sak. Om chefen väljer att låta henne jobba betydligt mindre och på så sätt förlora arbetskraft i proportion till vad hon kostar företaget så är det hans förlust.

    Visst kan jag förstå att det blir lite konstigt och orättvist på arbetsplatsen men hade själv ignorerat det och jobbat på som vanligt. Ni har ju en bra och snäll chef skriver du så kanske uppskatta att han är flexibel och även ställer upp privat för er istället för att gapa efter mer bara för att hon får det. Långtifrån alla chefer som är så medgörliga eller tillgängliga som eran verkar vara.

  • KlantSmurfen
    Anonym (Lite trött) skrev 2019-12-13 00:00:29 följande:

    Jag jobbar på ett ganska litet företag, med kanske 30 anställda. Jag gillar egentligen chefen, han är väldigt snäll. Ställer upp, är förstående för om man måste gå tidigare, om man har sjuka barn osv. Väldigt snäll och bryr sig om sina anställda. Någon man kan gå till med sina problem. Även personliga. Han lyssnar, ger råd, osv. Någon jag egentligen uppskattar väldigt mycket så att säga. 

    Alla har trivts till för ett par månader sedan, men nu är folk ganska sura. Det är så att han och en anställd (lite yngre) tjej har blivit ett par.

    Chefen är ju snäll mot alla egentligen, men mot henne är han verkligen extra snäll. Hon kan komma och gå som hon vill. När vi andra gör heltid, så kan hon komma in vid lunch, äta ihop med chefen (ute) jobba en kvart och sen gå till gymmet. Detta för heltidslön. varje dag är inte så extrem, men från kanske 40h i veckan kan jag hävda att hon gör kanske 15h nu. Varav en del av dem spenderas med chefen vad de nu gör. Hon har inte en position där hon ens behöver prata med chefen under arbetet, men ändå är hon hos honom en del av hennes "arbets"dagar. Utöver det umgås de på fritiden, men det verkar inte räcka heller.

    Han är så tydligt helt galen i henne och hon utnyttjar det till max. Har honom lindad runt fingret. Han skjutsar henne, hon får göra precis som hon vill (Vilket är att prata med honom, äta lunch och gå till gymmet på arbetstid)  och antagligen bjuder han henne på lunch varenda dag med.

    Det är svårt att bli riktigt sur eftersom han är en väldigt sjysst chef, jag har fått massa tjänster, ledigt osv. själv och även hjälp av honom med en ganska allvarlig privatsak.... men liksom inte i den omfattningen som hon får.

    Är det ens lagligt att göra så?


    Är hon snygg?
  • Lindisindis

    Du låter väldigt avis, Blir du så sur för han hällre vill ha henne än dig eller vad är det frågan om?

  • Anonym (Pi)

    Om ni inte tycker att ni kan prata med någon av dem så gå ihop och se vad som händer om någon av er andra hakar på henne till gymmet en dag. Om hon och chefen ifrågasätter har ni en öppning till diskussion. Fråga efter henne när hon inte är på plats etc. Dvs uppmärksamma dem på att ni ser situationen.

Svar på tråden Legalt att särbehandla?