• Anonym (ledse­n)
    Fri 13 Dec 2019 16:51
    1026 visningar
    30 svar
    30
    1026

    Jag märker ord och det förstör mitt förhållande!

    Jag är en gift småbarnsmamma som under vårt 4 åriga förhållande fullkomligt blivigt knäpp. Jag skriver här för att få ert perspektiv på saker och ting för jag vet varken ut eller in längre.

    Den största anledningen till min och min mans gräl är att jag inte litar på honom.
    Under de första 2 åren ljög han om en grej. Första gången sa han halva sanningen och tittade mig i ögonen och sa att det var den absoluta sanningen.
    Sen kommer det fram mer och mer, ju längre tiden går, att hans sk sanning var bara halva sanningen och att han ljugit om mer ang. det ämnet ( som jag inte orkar gå in på här då det är oviktigt).

    Efter sista gången då jag fullkomligt drog ur han sanningen så har han stannat vid det, att det är den absoluta sanningen.

    Saken är den att jag har blivit knäpp...Säger han någonting som tex irriterar mig, gör mig svartsjuk etc. så kan jag inte lita på hans svar, att han säger något bara för att lugna mig, sk. vit lögn.

    Jag tänker att kunde han ljuga så lätt i början så kan han väl ljuga nu med.

    Men min tillit till honom har blivit helt galet...

    Som idag, vi diskuterade en grej, och han sa sin sak, sen så kan jag ifrågasätta, han svarar och sen kan han säga att han inte har sagt det och sen vända på det och säga att han faktiskt sagt det.

    Jag hör ju vad jag hör och antingen menar han en sak, men det kommer ut fumligt från hans mun eller så är jag galen. Jag kan märka orden och säga, ja men du sa ju....Det har jag aldrig sagt kan han säga då och fortsätta med att han trodde jag menade något annat eller att jag hör fel etc.

    Ok, vi kan ta sista biten av grälet idag

    Jag, varför snubblar du på det ordet när du pratar?

    Han, jag snubblar inte på något ord.

    Han senare, ja, jag sa ju så för att jag snubblade på ordet.

    Jag, men det var ju det jag sa förrut!

    Han, nej, det sa du inte.

    Efter det så ifrågasätter jag honom och han blir arg och ignorerar mig.

    Sen när han kommer till jobbet så skriver han ett meddelande att han inte snubblade på orden pga skuldkänslor för detta ämne.

    Och att han trodde att i stundens hetta att jag sa något helt annat, inte ordet snubblade. Och att jag måste sluta med denna skiten nu. 

    Men jag vet ju vad jag hörde och vad jag sa...

    Jag vet inte, kanske jag har någon diagnos, kanske är jag knäpp eller vad vet jag.

    Blev lite konstigt och kanske lite osammanhängande inlägg men fråga gärna så kan jag ge mer information.

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Jag märker ord och det förstör mitt förhållande!
  • Anonym (mmm)
    Fri 13 Dec 2019 17:01
    #1

    Ni får börja spela in era samtal och sedan lyssna på dem tillsammans, så märker ni vad som faktiskt sades och inte

  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Fri 13 Dec 2019 17:04
    #2
    Anonym (mmm) skrev 2019-12-13 17:01:41 följande:

    Ni får börja spela in era samtal och sedan lyssna på dem tillsammans, så märker ni vad som faktiskt sades och inte


    Har också tänkt på det ibland...Men det är inte första gången han vänder om meningar till sin fördel, för det är så jag känner att han gör...Kan någon annan komma på vad problemet är så skriv gärna.
  • Fri 13 Dec 2019 17:08
    #3

    Problemet är att ni tjafsar om formen av samtalet och inte diskuterar problemet i sig. Ni fastnar i detaljer.

    Kommer ni någonsin till en lösning?

  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Fri 13 Dec 2019 17:11
    #4
    Erkens mamma skrev 2019-12-13 17:08:22 följande:

    Problemet är att ni tjafsar om formen av samtalet och inte diskuterar problemet i sig. Ni fastnar i detaljer.

    Kommer ni någonsin till en lösning?


    Ibland gör vi det, men oftast är det att det är jag som hört fel eller tolkar allt fel...enligt honom. Men det har gått så långt att jag vet vad jag hört och jag känner mig dumförklarad och detta ger mig panikångest och har svårt att slappna av resten av dagen, ibland flera dagar kan det ligga i och detta minskar min tillit till honom. 
  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Fri 13 Dec 2019 17:14
    #5

    Jag hade gärna velat veta hur ni hade gjort i en sådan här situation, att om ni vet med er att ni hört rätt men får det slängt i ansiktet att du hört fel. Hur hade eran reaktion blivit? Som min? Att det förstör er?

  • Fri 13 Dec 2019 17:16
    #6

    Alltså, det är inte alla som lägger en diskussion på minnet ord för ord. Jag kommer inte ihåg ett skvatt vad jag har sagt dagen efter. Herregud liksom, allting man säger är väl inte så genomtänkt heller.... och ibland säger man fel, eller kommer ihåg fel.

    Du hugger uppenbarligen på allt, han blir defensiv och det tolkar du in saker i. Det är ett hjärnspöke som du skapar. Gå i terapi.

  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Fri 13 Dec 2019 17:19
    #7
    Elin2014 skrev 2019-12-13 17:16:16 följande:

    Alltså, det är inte alla som lägger en diskussion på minnet ord för ord. Jag kommer inte ihåg ett skvatt vad jag har sagt dagen efter. Herregud liksom, allting man säger är väl inte så genomtänkt heller.... och ibland säger man fel, eller kommer ihåg fel.

    Du hugger uppenbarligen på allt, han blir defensiv och det tolkar du in saker i. Det är ett hjärnspöke som du skapar. Gå i terapi.


    Ah, så det är mig det är fel på....på ett sätt är det skönt att höra det från en utomstående som får ett annat perspektiv på saker och ting.
  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Fri 13 Dec 2019 17:21
    #8

    Hur ska jag börja lita på honom? Hans tidigare lögn har gjort mig galen. Det var inget seriöst som otrohet etc, men något som ändå betydde mycket för mig.

    Jag tolkar alla ord som kommer ut från honom, som han sen vrider och vänder, hans kroppsspråk etc. det har blivit en ond cirkel och jag vill inte må såhär mera...

  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Fri 13 Dec 2019 17:25
    #9

    Jag tänkte först att det kunde vara psykisk misshandel.
    Citat från en hemsida.

    Att glömma
    Den verbala misshandeln samt olika former av dess manipulation förnekas av misshandlaren. Han kan förneka att en viss händelse helt och hållet har hänt, eller hävda att kvinnan överdriver. För partnern kan det bli mycket frustrerande och förvirrande, eftersom hon faktiskt minns att en viss händelse har ägt rum.

  • Anonym (Varni­ngstec­ken)
    Fri 13 Dec 2019 17:34
    #10

    Läs gärna på den här sidan:

    www.varningstecken.n.nu/

    Den handlar bland annat om psykisk misshandel i förhållanden. Du kan också googla gaslighting.

    Kanske stämmer det inte alls in på er, svårt att veta för en utomstående. Men gaslighting var det första jag kom att tänka på när jag läste din trådstart.

    Var rädd om dig!

Svar på tråden Jag märker ord och det förstör mitt förhållande!