• Anonym (Generös)

    Hur hantera snåla vänner?

    Jag är till naturen generös, lite för generös.

    Här lätt för att bjuda på saker, göra saker för vänners skull. I vanliga fall är det inga problem, ni vet när man bjuder en vänn på tex lunch och denne bjuder tillbaka.

    Men så har jag en vänn, jag har bjudit henne på lunch, men aldrig blivit bjuden tillbaka. Det är alltid jag som kör med min bil och står för bensin, när vi tex går på bio kan jag bjuda på dricka istället för att krångla med att båda ska ta fram pengar.

    Denne tjej har aldrig bjutit tillbaka, inte så mycket som en dricka. Dessutom kan hon bli grinig om andra säger åt henne något. Hon gnäller en hel del, tex om sitt jobb, pojkar mm, kommer man med tips hon inte gillar kan hon slänga ur sig saker som "säger du det där en gång till så blir det ingen mer bio etc..." för personen är helt ointresserad av att ändra sig för att träffa någon kille eller skaffa ett annat jobb.

    Häromdagen vart jag irriterad, vi ska ut och äta tillsammans ett gäng. Frågade om hon ville med, sa att ska du med får du betala för mig.

    Fick då ett "då stannar jag hemma"

    Efter en stund ett "om du ber riktigt snällt istället för att kräva så kanske jag kan göra det"

    Minns inte att någon bett mig _riktigt snällt_ när jag gjort allt för denne. Utan jag har erbjudit mig och ev fått ett tack.

    Vad är det här för bebis fasoner?

    Hur hanterar man det?

    Hur kan vissa bara snylta?

  • Svar på tråden Hur hantera snåla vänner?
  • Anonym (Pkh)

    Man hanterar snåla människor med att bjuda dem så mycket som möjligt och skratta samtidigt!

  • Anonym (Pkh)

    Man hanterar snåla människor med att bjuda dem så mycket som möjligt och skratta samtidigt!

  • Anonym (Pkh)

    Man hanterar snåla människor med att bjuda dem så mycket som möjligt och skratta samtidigt!

  • Anonym (S)

    Det verkar ju som att du byggt upp irritation under en längre tid och så kommer det ut på ett ganska otrevligt sätt.

    Betydligt bättre hade det ju varit att prata med henne. Tala om hur du upplever situationen mellan er, Nu är väl ett bra aätt att göra det, passa på att förklara vardör du sa som du sa. Det verkar ju inte som att hon förstod varför även om du tycker att hon borde det.

    För framtiden, när du stöter på personer som inte per automatik bjuder tillbaka - sluta bjud! Ni måste väl kunna ha en relation som inte bygger på att man ska bjuda varandra. Det tror jag är det absolut smidigaste sättet när man märker att det börjar bli som i detta fall. Ett anna sätt är ju som sagt att förklara, då kanske personen lär sig nå nytt som den kan ha med sig även i andra relationer.

    Att bara gå omkring och bygga upp irritation som till slut svämmar över är sällan konstruktivt.

  • Anonym (Generös)
    Anonym (S) skrev 2019-12-14 05:50:59 följande:

    Det verkar ju som att du byggt upp irritation under en längre tid och så kommer det ut på ett ganska otrevligt sätt.

    Betydligt bättre hade det ju varit att prata med henne. Tala om hur du upplever situationen mellan er, Nu är väl ett bra aätt att göra det, passa på att förklara vardör du sa som du sa. Det verkar ju inte som att hon förstod varför även om du tycker att hon borde det.

    För framtiden, när du stöter på personer som inte per automatik bjuder tillbaka - sluta bjud! Ni måste väl kunna ha en relation som inte bygger på att man ska bjuda varandra. Det tror jag är det absolut smidigaste sättet när man märker att det börjar bli som i detta fall. Ett anna sätt är ju som sagt att förklara, då kanske personen lär sig nå nytt som den kan ha med sig även i andra relationer.

    Att bara gå omkring och bygga upp irritation som till slut svämmar över är sällan konstruktivt.


    Tar till mig av dina råd.

    Med just denne har hon sagt att nästa gång bjuder hon, men så blir det såklart inte.

    Jag har även sagt att jag bjudit alla andra ggr så nu är det hennes tur

    Tröttna på att va silkeslen mot henne, för hon är aldrig silkeslen tillbaka.
  • Anonym (S)
    Anonym (Generös) skrev 2019-12-14 08:37:42 följande:

    Tar till mig av dina råd.

    Med just denne har hon sagt att nästa gång bjuder hon, men så blir det såklart inte.

    Jag har även sagt att jag bjudit alla andra ggr så nu är det hennes tur

    Tröttna på att va silkeslen mot henne, för hon är aldrig silkeslen tillbaka.


    Då tycker jag inte att du ska vara det. Sluta bjud henne helt enkelt. Och om du vill kan du också ta ett öppet ärligt snack där du talar om att du uppfattar henne som snål/oartig när du ofta bjuder men hon aldrig bjuder tiilvaka. Det är inte fel att lyfta saker som man tycker är skeva i en relation. Det är bara bra att göra det innan man bubblar över av frustration och det blir ett bråk istället.
  • Anonym (eee)

    Enkelt: sluta betala för henne!
    Om ni ska ut och käka, säg innan att du inte har råd att betala mer än för dig själv. Se vad hon säger då. Du kan tom dra en vit lögn om att ditt kort inte fungerar och ta med  kontanter, men bara så att det räcker till dig.

    Ska ni på bio, betala inget. Du kan tom ta med dig egen dricka, godis som du köpt innan så står ni där på bion säger du "nej jag ska inte köpa något, jag har tagit med" Då måste hon ju köpa eget om hon ska ha nåt. Du tar också bara med dig till dig, dvs inte massor så att du kan bjuda (om du inte vill) 

  • Anonym (D)

    När hon sagt att ?nästa gång bjuder jag? och sen inte gör det, det betyder att du TS betalar för dig själv. Gör inte det, du måste stå på dig och inte låta vännen glida undan. ?-Nu var det faktiskt din tur att betala, har du glömt det??.

  • AnnaSthlm

    Hon tycker att hela världen är skyldig henne något och du är en del av världen. Sluta betala för henne. Fråga dig själv varför du gör det? Handlar det om att du vill framstå som generös i dina egna ögon, lite bättre än hon/ andra? Gräv där. När hon trasslar med att betala en drink, vad händer inom dig som gör att du betalar för er båda?

  • Anonym (Dd)
    Anonym (Generös) skrev 2019-12-14 03:44:38 följande:
    Jag är till naturen generös, lite för generös.

    Här lätt för att bjuda på saker, göra saker för vänners skull. I vanliga fall är det inga problem, ni vet när man bjuder en vänn på tex lunch och denne bjuder tillbaka.

    Men så har jag en vänn, jag har bjudit henne på lunch, men aldrig blivit bjuden tillbaka. Det är alltid jag som kör med min bil och står för bensin, när vi tex går på bio kan jag bjuda på dricka istället för att krångla med att båda ska ta fram pengar.

    Denne tjej har aldrig bjutit tillbaka, inte så mycket som en dricka. Dessutom kan hon bli grinig om andra säger åt henne något. Hon gnäller en hel del, tex om sitt jobb, pojkar mm, kommer man med tips hon inte gillar kan hon slänga ur sig saker som "säger du det där en gång till så blir det ingen mer bio etc..." för personen är helt ointresserad av att ändra sig för att träffa någon kille eller skaffa ett annat jobb.

    Häromdagen vart jag irriterad, vi ska ut och äta tillsammans ett gäng. Frågade om hon ville med, sa att ska du med får du betala för mig.

    Fick då ett "då stannar jag hemma"
    Efter en stund ett "om du ber riktigt snällt istället för att kräva så kanske jag kan göra det"

    Minns inte att någon bett mig _riktigt snällt_ när jag gjort allt för denne. Utan jag har erbjudit mig och ev fått ett tack.

    Vad är det här för bebis fasoner?
    Hur hanterar man det?
    Hur kan vissa bara snylta?
    Det är nog helt enkelt bäst att bara sluta bjuda den här personen.
    Säg inte saker som att om hen ska följa med får hen betala för sig. Låt hen bara märka att alla betalar för sig själva. Vänta tålmodigt på att hen tar fram sitt kort, alternativt inte vill ha en dricka och därför inte köper en.
  • EmberEyes

    Situationen du beskriver i TS låter du riktigt otrevlig.

    Om du tröttnat på att bjuda så sluta bara att bjuda. Så jäkla svårt är det väl inte? Du kan inte bli arg på att andra inte respekterar dina gränser när du inte visar var de finns.

  • Anonym (Dd)
    Anonym (Dd) skrev 2019-12-14 09:19:57 följande:
    Det är nog helt enkelt bäst att bara sluta bjuda den här personen.
    Säg inte saker som att om hen ska följa med får hen betala för sig. Låt hen bara märka att alla betalar för sig själva. Vänta tålmodigt på att hen tar fram sitt kort, alternativt inte vill ha en dricka och därför inte köper en.
    Såg nu att du skrev att du ville hon skulle betala för dig.

    Skit i det som varit.
    Du har bjudit hon har sagt att hon ska bjuda igen, men gör det aldrig och har därmed ljugit för dig.

    Se bara framåt. Vill du vara vän med den här personen som inte håller löften?
    Vill du det så se det du bjudit på som borta, du har helt enkelt bjudit i ordets rätta bemärkelse utan förväntning att få något tillbaka, men se till att aldrig mer bjuda henne. Låt henne betala för sig själv, alltid, minsta lilla grej!!!
  • Anonym (Maja)

    Men sluta bara bjuda henne? Hon kanske på riktigt har dålig ekonomi och sen inte anser att hon kan bjuda tillbaka. Problemet löst

  • Panduro

    Du är inte generös om du kräver att hon ska bjuda tillbaka. Att säga att hon inte får komma med om hon inte bjuder dig är riktigt ohyfsat, nåt sånt skulle jag aldrig gå med på. Men det är ju också tydligt att hon utnyttjar ditt bjudande. Precis som andra här säger, du måste sluta betala för henne. Varför gör du ens det?

  • Physalis

    Bjud bara om du känner att du vill ge personen detta utan motprestation, annars handlar det inte om generositet. Då handlar det om byte av tjänster.

    Ni båda låter rätt otrevliga och trötta på varandra. Kanske ska ni ta en paus från varandra?


    Korrekturläser som en kratta
  • nnnnnnnn

    Som alla andra säger:


    1) Dra ett streck över det gamla, det var val du gjorde då och bjuda betyder faktiskt att ge något utan motkrav.
    2) I fortsättningen så betalar du för dej. Vill hon att du ska bjuda så säg nej. Bättre att båda tar fram plånboken än att du blir arg. DU kan kanske t.om. säga "betalar du för mej så swishar jag dej" eller något liknande, så kan hon känna på att betala ett tag. Fast du får såklart swisha om hon inte säger att du ska låta bli.

  • Anonym (A)
    Anonym (eee) skrev 2019-12-14 08:44:58 följande:
    Enkelt: sluta betala för henne!
    Om ni ska ut och käka, säg innan att du inte har råd att betala mer än för dig själv. Se vad hon säger då. Du kan tom dra en vit lögn om att ditt kort inte fungerar och ta med  kontanter, men bara så att det räcker till dig.

    Ska ni på bio, betala inget. Du kan tom ta med dig egen dricka, godis som du köpt innan så står ni där på bion säger du "nej jag ska inte köpa något, jag har tagit med" Då måste hon ju köpa eget om hon ska ha nåt. Du tar också bara med dig till dig, dvs inte massor så att du kan bjuda (om du inte vill) 
    Håller med
Svar på tråden Hur hantera snåla vänner?