• Anonym (X)
    Sat 14 Dec 2019 21:57
    1630 visningar
    33 svar
    -3 +1
    33
    1630

    Om den sk rätten att kräva kejsarsnitt

    En mycket välskriven artikel i DN om galenskapen att kunna kräva kejsarsnitt utan medicinska skäl.

    www.dn.se/ledare/hanne-kjoller-om-man-inte-star-ut-med-tanken-pa-en-vaginal-forlossning-borde-man-kanske-skaffa-hund/

  • Svar på tråden Om den sk rätten att kräva kejsarsnitt
  • Sun 15 Dec 2019 09:34
    #11

    Självklart att det finns risker, dessa risker får de ju också veta när man vill ha kejsarsnitt. Man träffar ju läkare innan man får det beviljat, så jag antar ju att man vet riskerna när det kommer till kejsarsnitt

  • sextio­talist
    Sun 15 Dec 2019 09:38
    #12
    +2
    Anonym (Kunniga) skrev 2019-12-15 09:22:13 följande:

    Jag kan tycka att de kvinnor som vill ha k.snitt pga eventuella förlossnings skador ska ta och läsa på om risker med k.snitt med. Kejsarsnitt behöver inte komma med en lycklig och bra utsaga och är inte söker alls gånger.

    Det är en oerhört stor bukoperation som tar tid att läka.

    Jag genomgick ert k.snitt nyligen och när jag låg på uppvaket så blev jag jättedålig.

    När läkarna skulle igenom alla lager så råkade dom göra en rispa på hinnorna vid urinblåsan, som inte märkets under operationen.

    Efter 5 timmar så hade den lilla lilla rispan orsakat en blödning i min buk på 2.6 liter och det blev akutoperation.

    Under tre dagar låg jag på Iva innan jag blev stabil i mina värden. Under 2 dagar visste inte min sambo om hans dotter skulle få ja en mamma i livet. Jag missade min dotters tre första dygn för att det blev som det blev.

    Det finns risker med vaginal förlossning och det finns definitivt risker med k.snitt. Det är klart att båda utgångarna kan sluta extremt bra men även väldigt olyckligt.

    Jag har dessvärre medicinsk indikation som gör att jag inte kan föda vaginalt.


    Det finns en stor skillnad. Vid ks tas alla följdeffekter på allvar. Vid vf så rycks det ofta på axlarna (även när jag fick barn och förlossningen fungerade).

    Hade kvinnor fått lika seriös tillsyn under sin vf som kvinnor får vid ks, då hade nog önskade ks minskat.
  • Sun 15 Dec 2019 09:50
    #13
    +2
    sextiotalist skrev 2019-12-15 09:38:34 följande:
    Det finns en stor skillnad. Vid ks tas alla följdeffekter på allvar. Vid vf så rycks det ofta på axlarna (även när jag fick barn och förlossningen fungerade).

    Hade kvinnor fått lika seriös tillsyn under sin vf som kvinnor får vid ks, då hade nog önskade ks minskat.
    Håller med. Nu har jag fött 6 barn baginalt utan skador men det är skrämmande att läsa om alla stackars kvinnor med enorma framfall med stora bristningar som läkt fel och kissar och bajsar på sig och vården ba "men vad tråkigt då lilla stumpan men det är baaaara att knipa. Så blir det när man fött barn." Hur vissa kvinnor har fått slåss för sin rätt till en fungerande kropp efter förlossningen och ändå blivit klappade på huvudet och itutade att dom får lära sig leva med framfall som hänger ut ur underlivet eller aldrig mer kunna hålla tätt. Så jävla vidrigt hur lite det läggs på vård för kvinnor i allmänhet och framför allt skador efter vaginal förlossning. SKIT PÅ ER! Jag förstår att man vill ha snitt. För skadorna tas verkligen inte på allvar
  • Anonym (???)
    Sun 15 Dec 2019 09:51
    #14
    Anonym (Kunniga) skrev 2019-12-15 09:22:13 följande:
    Jag kan tycka att de kvinnor som vill ha k.snitt pga eventuella förlossnings skador ska ta och läsa på om risker med k.snitt med. Kejsarsnitt behöver inte komma med en lycklig och bra utsaga och är inte söker alls gånger.

    Det är en oerhört stor bukoperation som tar tid att läka.

    Jag genomgick ert k.snitt nyligen och när jag låg på uppvaket så blev jag jättedålig.

    När läkarna skulle igenom alla lager så råkade dom göra en rispa på hinnorna vid urinblåsan, som inte märkets under operationen.

    Efter 5 timmar så hade den lilla lilla rispan orsakat en blödning i min buk på 2.6 liter och det blev akutoperation.

    Under tre dagar låg jag på Iva innan jag blev stabil i mina värden. Under 2 dagar visste inte min sambo om hans dotter skulle få ja en mamma i livet. Jag missade min dotters tre första dygn för att det blev som det blev.

    Det finns risker med vaginal förlossning och det finns definitivt risker med k.snitt. Det är klart att båda utgångarna kan sluta extremt bra men även väldigt olyckligt.

    Jag har dessvärre medicinsk indikation som gör att jag inte kan föda vaginalt.
    Ändå togs dina problem på allvar! Så bad gnäller du om? Andra kvinnor får gå runt med blöja resten av livet eller framfall som buktar utanför slidöppningen men du tycker det var värre för dig och att andra ska tvingas föda vaginalt dör DU tycker det.
  • Anonym (Kunni­ga)
    Sun 15 Dec 2019 09:51
    #15
    sextiotalist skrev 2019-12-15 09:38:34 följande:

    Det finns en stor skillnad. Vid ks tas alla följdeffekter på allvar. Vid vf så rycks det ofta på axlarna (även när jag fick barn och förlossningen fungerade).

    Hade kvinnor fått lika seriös tillsyn under sin vf som kvinnor får vid ks, då hade nog önskade ks minskat.


    Ja det är extremt hemskt på eventuella skador, det säger jag inget om. Inte heller att det är oerhört tråkigt att skador kan uppstå och att man dom kvinna inte går hjälp.

    Det kan även uppstå skador efter k.snitt med känselbortfall, sammanväxtningar och organ som kan växa ihop etc.

    Risken för eventuella följande graviditeter finns även som exempel föreliggande moderkaka och livmodern kan brista Pga försvagning då man har skurit i den sen tidigare.

    Jag säger heller inte att kvinnor som vill ha k.snitt inte ska välja det utan att läsa på mer.

    Och det är klart att man hamnar på uppvak efter k.snitt som är en stor bukoperation. Som i mitt fall upptäcktes blödningen efter 5 timmar.

    Föder en kvinna vaginalt och får en blödning ser ju läkaren det rätt så omgående och kan rädda hennes liv genom åtgärd.

    En inte blödning kan uppstå efter längre tid och syns inte .
  • Anonym (Kunni­ga)
    Sun 15 Dec 2019 09:58
    #16
    -1
    Anonym (???) skrev 2019-12-15 09:51:45 följande:

    Ändå togs dina problem på allvar! Så bad gnäller du om? Andra kvinnor får gå runt med blöja resten av livet eller framfall som buktar utanför slidöppningen men du tycker det var värre för dig och att andra ska tvingas föda vaginalt dör DU tycker det.


    Jag gnäller inte - jag säger bara att kvinnor bör bli mer kunniga att det finns oerhörda risker vid k.snitt och att det inte bara är en form av förlossning, det ärten stor bukoperation. Jag säger inte att dom inte ska få välja det - bara att bli mer upplysta om vad som kan gå fel.

    Du kan även få urinläckage, avföringsproblem samt framfall om man har gjort k.snitt, även om andelen är mindre än de som födde vaginalt.

    https://mamma.fit/2017/06/25/allt-du-behover-veta-om-framfall-prolaps/

    Riskerna ökar även inför kommande graviditeter om man som kvinna har gjort k.snitt sen tidigare.

    Jag har heller inte sagt att mitt förlossningssätt var värre än någon annans - det är din uppfattning du fick.

    Jag delar bara med mig av min erfarenhet
  • Thu 19 Dec 2019 22:41
    #17

    Barnet dog i magen, för hon fick inte kejsarsnitt beviljat, och hon fick inte bli igångsatt när hon bad om det. Hon fick inte ens kejsarsnitt för att ta ut det döda barnet, utan hon var tvungen att vänta ytterligare ett dygn och föda ut det! Man häpnar ju mer och mer över det som kommer fram om Sveriges förlossningsvård!

    www.expressen.se/nyheter/jenny-25-tvingades-foda-sin-doda-dotter/

  • Anonym (info)
    Thu 19 Dec 2019 23:03
    #18

    Bara som information så har patienter inga rättigheter till någon sjukvård överhuvudtaget i Sverige. Alltså man kan inte kräva någonting.

  • Anonym (J)
    Thu 19 Dec 2019 23:06
    #19
    -2
    Tow2Mater skrev 2019-12-19 22:41:18 följande:

    Barnet dog i magen, för hon fick inte kejsarsnitt beviljat, och hon fick inte bli igångsatt när hon bad om det. Hon fick inte ens kejsarsnitt för att ta ut det döda barnet, utan hon var tvungen att vänta ytterligare ett dygn och föda ut det! Man häpnar ju mer och mer över det som kommer fram om Sveriges förlossningsvård!

    www.expressen.se/nyheter/jenny-25-tvingades-foda-sin-doda-dotter/


    Om du var det minsta kunnig inom området så hade du vetat om att det är oerhört viktigt att föda sina döda barn vaginalt. Så uttala dig inte om sånt du inte har kunskap om. Du är ju i och för sig i gott sällskap här.
  • Thu 19 Dec 2019 23:36
    #20
    +1
    Anonym (J) skrev 2019-12-19 23:06:23 följande:
    Om du var det minsta kunnig inom området så hade du vetat om att det är oerhört viktigt att föda sina döda barn vaginalt. Så uttala dig inte om sånt du inte har kunskap om. Du är ju i och för sig i gott sällskap här.
    Av hela händelseforloppet var det det enda du kunde kommentera?
Svar på tråden Om den sk rätten att kräva kejsarsnitt