• Anonym (Nadja)

    Spara 10% av lönen

    Jag har precis fått min första tillsvidareanställning och är 24 år. Tog studenten två år senare än mina jämnåriga och pga sjukdom har läst 3 år på högskolan efter det. Hade ett möte på banken idag där de rekommenderade att spara 10% av lönen och bygga upp en buffert på minst 2 månadslöner (helst 3) innan jag börjar spara till pension och sätta sparmål för speciella saker. Jag och min sambo har just köpt hus och drömmer om att skaffa barn. Att få ihop en buffert på 2-3 månadslöner och sedan börja spara till framtida barn skulle ta mig väldigt lång tid. 60 månader. 5 år. Så lång tid vill jag inte vänta på att bilda familj. Finns det någon här som inte haft 2-3 månadslöner sparade när ni fått barn? Hur ser er ekonomi ut idag? Min sambo är 32, har haft fast jobb sedan han var 19 och har ett betydligt större sparande. Han säger att vi får gifta oss och se vår ekonomi som gemensam istället för individuell och på så vis tar vi oss framåt i högre takt. Är det en dålig idé? Vi har varit ett par sedan jag var 15 och blev sambos när jag var 18 och det finns ingen jag hellre skulle spendera resten av mitt liv med. Samtidigt är jag lite rädd för det där med giftemål eftersom jag var så ung när vi träffades och jag känner inte till något annat än mitt liv med honom. Min kompis föräldrar träffades när de båda var 15. 3 barn senare när de båda var 30 ville mamman leva ett annat liv och det var så sorgligt hur det kan bli så.

  • Svar på tråden Spara 10% av lönen
  • Anna60

    Om du får ut 24 000 netto, så sparar du 2.400 kr. Det är väl inte så himla mycket? 10% ÄR inte farligt. 

  • Anonym (Nadja)

    Nej det är ju inte mycket pengar så sett. Det som stör mig är att det kommer att ta lång tid. Vi vill inte vänta +5 år på att bilda familj.

  • Anonym (Nä)

    Nä vi hade verkligen inte 2-3 månadslöner sparade när vi fick barn, och då var vi 31 och 32 år. Det funkade bra ändå. Nu som 40+ och med 3 barn har jag ca 2 löner sparade som buffert.

  • Anna60
    Anonym (Nadja) skrev 2019-12-16 12:34:51 följande:
    Nej det är ju inte mycket pengar så sett. Det som stör mig är att det kommer att ta lång tid. Vi vill inte vänta +5 år på att bilda familj.
    Men bankens ord är inte lag! Det är enbart en rekommendation. Banken är inte era föräldrar och ni är inte omyndiga. Jag hade mitt jobb, inget sparande, när jag skaffade barn. Gick alldeles utmärkt. Ska man vänta till man är 35 så kan ju loppet vara kört. Så spara lite om ni kan till en buffert, och under tiden skaffar ni barn. Man KAN göra två saker samtidigt. Ni är två med inkomst. Fantastiska förutsättningar för en baby.
  • Anonym (undrar)

    Varför inte spara 20% så går det dubbelt så snabbt?

    Ett hett tips är att ni gifter er innan ni skaffar barn. Ger bättre ekonomisk trygghet för båda, men särskilt för dig som har sämre ekonomi (just nu) än din sambo.

    Spelar det någon roll om ni går skilda vägar som gifta eller sambo om det är barn inblandat?

  • Anonym (matte)
    Anonym (Nadja) skrev 2019-12-16 12:34:51 följande:

    Nej det är ju inte mycket pengar så sett. Det som stör mig är att det kommer att ta lång tid. Vi vill inte vänta +5 år på att bilda familj.


    Varför skulle det ta 5 år? Om du sparar 10% tar det ju tio månader så har du en månadslön sparad. 20 månader innan du har två, det är ju drygt ett och ett halvt år. Eller är min matte helt off?
  • Anonym (J)
    Anonym (Nadja) skrev 2019-12-16 12:34:51 följande:

    Nej det är ju inte mycket pengar så sett. Det som stör mig är att det kommer att ta lång tid. Vi vill inte vänta +5 år på att bilda familj.


    Varför tar det 60 månader? 2-3 månadslöner om du sparar 10% tar betydligt kortare tid. Bebisar kommer inte på beställning, man kan självklart ha bättre eller sämre lägen men nu tror jag du lyssnat på banken väl bokstavligt. Innan barnet ens är fött kommer du ha minst en månadslön på banken om du sparar 10%.
  • Anonym (Nadja)

    Han menade att utöver de 2-3 månadslönerna var det vanligast att ett par hade en familjebuffert på minst 150 000 för att täcka inkomstbortfall vid föräldraledighet, sjukdom mm. Sedan tillkommer kontantinsats till större bil och oförutsedda utgifter då han sa att ett barn kostar minst 1,5 miljoner fram till sin 18- årsdag. Då blir det stora summor och lång tid att spara. Gick därifrån med en klump i magen och en oro. Hur har helt vanliga människor råd att bilda familj? Kanske vill vi ha fler än 1 barn. Det känns ju helt omöjligt.

  • brallison
    Anonym (Nadja) skrev 2019-12-16 13:59:23 följande:

    Han menade att utöver de 2-3 månadslönerna var det vanligast att ett par hade en familjebuffert på minst 150 000 för att täcka inkomstbortfall vid föräldraledighet, sjukdom mm. Sedan tillkommer kontantinsats till större bil och oförutsedda utgifter då han sa att ett barn kostar minst 1,5 miljoner fram till sin 18- årsdag. Då blir det stora summor och lång tid att spara. Gick därifrån med en klump i magen och en oro. Hur har helt vanliga människor råd att bilda familj? Kanske vill vi ha fler än 1 barn. Det känns ju helt omöjligt.


    Ja, det stämmer, ett barn kostar 1,5 mil fram till 18-årsdag, men man behöver inte ha dessa pengar på konto vid barnets födelse. Det blir inte så stor inkomstbortfall för dig om du inte har väldigt hög lön. Man behöver inte köpa så mycket större bil bara för att man får ett barn - man kanske kan köpa en mindre vagn. Det går att fixa allt om man bara vill.
    Däremot ditt resonemang om giftemålet - om du är osäker på om du vill spendera hela ditt liv med din sambo och vill prova nåt annat, gör det nu, innan ni skaffar några barn. Annars vilka tveksamheter kan du ha?
  • Anonym (E)
    Samtidigt är jag lite rädd för det där med giftemål eftersom jag var så ung när vi träffades och jag känner inte till något annat än mitt liv med honom. Min kompis föräldrar träffades när de båda var 15. 3 barn senare när de båda var 30 ville mamman leva ett annat liv och det var så sorgligt hur det kan bli så.

    Vad är du rädd för? I fallet med din kompis föräldrar så är det barnen det är synd om. Men du tvekar inte att skaffa barn, däremot äktenskap är du rädd för. Känns inte logiskt.

    Sedan bestämmer inte banken över era pengar, de ger råd. Självklart kostar det att ha barn, både dagis, inkomstbortfall och prylar/kläder och aktiviteter. Men man sparar inte ihop de pengarna först, tror du alla andra gjort det? Man betalar för sitt barn efterhand genom livet, tills de flyttar hemifrån. Däremot är det bra med buffertpengar, samt att inte ha mer kostnader än att man har råd att vara f-ledig.
Svar på tråden Spara 10% av lönen