• Anonym (ts)

    Barnförsäkring - vem får ersättningen

    En fråga som jag hoppas någon kan svara på. Om jag betalar mina barns försäkringar och begär ersättning för en skada, visst är det jag som får den ersättningen då? Den kan inte tillfalla barnet och därigenom den andra vårdnadshavaren på något vis?

  • Svar på tråden Barnförsäkring - vem får ersättningen
  • Solarn
    Anonym (***) skrev 2019-12-17 23:02:34 följande:
    Vi har inte betalt tillbaka pengarna, vi har stöttat våra barn med vissa saker, både nödvändiga samt resor. Vi har inte räknat på kronan, sonens körkort kostade t ex mer än dotterns. Men nej, sonen har inte fått exakt försäkringssumman mer än dottern. Vi stöttar där det finns behov.
    Då har ni tagit hans ersättning för hans ärr.
  • Anonym (ts)
    Anonym (spärrat) skrev 2019-12-17 21:50:36 följande:

    Prata med överförmyndarnämnden i din kommun om du är orolig att pappan kommer ta pengarna. Det gjorde jag när mitt barn ärvde en större summa och hade samma oro. 


    Tack för tips. Jag visste inte att barn kunde ha spärrade konton, jag ska kolla upp det.
  • Studentpappa
    Anonym (ts) skrev 2019-12-18 06:09:38 följande:
    Tack för tips. Jag visste inte att barn kunde ha spärrade konton, jag ska kolla upp det.
    Du kan spärra kontot via banken, så det borde räcka att kontakta din bankman. 

    "Om du vill kan du förse kontot med en spärr. I så fall måste du säga det till banken vid insättningen av pengarna. Spärren gör att föräldrarna inte kan ta ut pengar utan att ha fått ett samtycke från överförmyndaren i kommunen."
    Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    Anonym (Försäkring) skrev 2019-12-17 22:11:12 följande:
    Herregud. Du är en sån. Usch.

    För en tid sedan hade jag ett ärende med en mamma som var helt tokig och krävde att pengarna för barnets skada skulle betalas ut omedelbart till hennes konto. Hon hade visst köpt någon resa på kredit och försäkringspengarna skulle täcka den...

    Barnet fick ett förmyndarspärrat konto genom sin bank och där sattes hela beloppet in och finns där den dag som spärren hävs och den person som har råkat ut för skadan kan då använda pengarna till det som den vill.

    Varje år så här innan jul ser vi en markant ökning på antal ärende där det särskilt är föräldrar som vill ha ersättningen utbetalad så snart som möjligt. Många har inte en tanke på att det är de barnen som har råkat ut för en olycka som faktiskt ska få lite plåster på såren. Nej, föräldrarna vill ta sig en liten weekend över jul, de vill köpa ny tv eller unna sig lyxiga kläder. Det konstiga är att de inte ens skäms att säga det.

    Dock finns det normala föräldrar också och det är det som är så underbart!

    Ts, om det rör sig om en större summa brukar man alltid sätta in pengarna på ett förmyndarspärrat konto. Du som förälder och tecknare av försäkringen är väl ändå intresserad av att använda ersättningen till något bra för barnet?
    När man upprättar ett sådant spärrat konto har man ändå rätt att placera pengarna eller sitter de låsta på ett nollräntekonto? Isf äter ju inflationen upp en stor del av pengarna. 

    Jag förvaltar barnens sparkonton och köper fonder/aktier fritt via internetbanken, men det går inte att ta ut pengar från kontona utan medgivande från banken. Men dotterns ärr-ersättning satte jag in på olika fonder så det ska växa med åren. Valde rätt riskfria fonder, men dessa har ju gått upp ca 40 % på 6 år så på lång sikt är det ju inget man vill kasta bort. 

    Jag frågar bara för att hon har tyvärr skadat sig igen och om bolaget har ändrat sina rutiner vill jag inte att dom låser pengarna så dom inte kan placeras. 
    Ride it like you stole it
  • Ess
    Anonym (Försäkring) skrev 2019-12-17 22:11:12 följande:
    Herregud. Du är en sån. Usch.

    För en tid sedan hade jag ett ärende med en mamma som var helt tokig och krävde att pengarna för barnets skada skulle betalas ut omedelbart till hennes konto. Hon hade visst köpt någon resa på kredit och försäkringspengarna skulle täcka den...

    Barnet fick ett förmyndarspärrat konto genom sin bank och där sattes hela beloppet in och finns där den dag som spärren hävs och den person som har råkat ut för skadan kan då använda pengarna till det som den vill.

    Varje år så här innan jul ser vi en markant ökning på antal ärende där det särskilt är föräldrar som vill ha ersättningen utbetalad så snart som möjligt. Många har inte en tanke på att det är de barnen som har råkat ut för en olycka som faktiskt ska få lite plåster på såren. Nej, föräldrarna vill ta sig en liten weekend över jul, de vill köpa ny tv eller unna sig lyxiga kläder. Det konstiga är att de inte ens skäms att säga det.

    Dock finns det normala föräldrar också och det är det som är så underbart!

    Ts, om det rör sig om en större summa brukar man alltid sätta in pengarna på ett förmyndarspärrat konto. Du som förälder och tecknare av försäkringen är väl ändå intresserad av att använda ersättningen till något bra för barnet?
    Gäller det ersättning vid invaliditet eller för fula ärr, så tycker jag att pengarna ska gå till barnens behov, tex ombyggnad för att göra bostaden handikappanpassad eller operera ett ful ärr.
    Men när jag har legat inlagd med dottern så använder jag de pengarna till att täcka inkomstbortfallet pga vabben jag behövt ta för att va med henne och även för att vårda i hemmet när vi kommit hem.
    Det är jag som betalar försäkringen och därmed jag som bestämmer vad pengarna ska gå till.
  • Anonym (Jenny)
    Ess skrev 2019-12-18 19:10:45 följande:
    Gäller det ersättning vid invaliditet eller för fula ärr, så tycker jag att pengarna ska gå till barnens behov, tex ombyggnad för att göra bostaden handikappanpassad eller operera ett ful ärr.
    Men när jag har legat inlagd med dottern så använder jag de pengarna till att täcka inkomstbortfallet pga vabben jag behövt ta för att va med henne och även för att vårda i hemmet när vi kommit hem.
    Det är jag som betalar försäkringen och därmed jag som bestämmer vad pengarna ska gå till.
    Jag tror att de är många som inte inser att ett sjukt barn innebär merkostnader och att det är dit en hel del av försäkringspengarna går. Allt från inkomstbortfall till anpassningar och särskilda aktiviteter till städhjälp eller andra saker för att bara orka. Det är nog inte många föräldrar som glassar runt på sina barns försäkringsersättningar.
  • Anonym (ts)
    Ess skrev 2019-12-18 19:10:45 följande:

    Gäller det ersättning vid invaliditet eller för fula ärr, så tycker jag att pengarna ska gå till barnens behov, tex ombyggnad för att göra bostaden handikappanpassad eller operera ett ful ärr.

    Men när jag har legat inlagd med dottern så använder jag de pengarna till att täcka inkomstbortfallet pga vabben jag behövt ta för att va med henne och även för att vårda i hemmet när vi kommit hem.

    Det är jag som betalar försäkringen och därmed jag som bestämmer vad pengarna ska gå till.


    Det är fullt rimligt. Skulle sonen braka ihop igen och bli hemmasittare (vilket han var en kort period innan diagnosen) så skulle jag utan dåligt samvete använda pengarna för att fylla ut inkomstbortfallet. Däremot vill jag inte att pengarna ska gå till Bet365...
  • Ess
    Anonym (Jenny) skrev 2019-12-18 19:26:58 följande:

    Jag tror att de är många som inte inser att ett sjukt barn innebär merkostnader och att det är dit en hel del av försäkringspengarna går. Allt från inkomstbortfall till anpassningar och särskilda aktiviteter till städhjälp eller andra saker för att bara orka. Det är nog inte många föräldrar som glassar runt på sina barns försäkringsersättningar.


    Nä knappast, för pengarna behövs verkligen när man varit borta från jobb i en eller flera månader. Ibland har man fått låna av föräldrarna när ersättningen från fk dröjt, och det ska betalas tillbaka.

    Det är ju mycket möjligt att den resan som ovanstående ondgör sig över, är en chans för familjen att komma bort och vila upp sig efter allt det innebär med ett sjukt barn.

    Tvn som också kommer upp kan ju faktiskt va något barnet önskat sig.
  • Anonym (Skadereglerare)

    Ersättning för ärr och invaliditet betalas ut till konto som står på barnet. Över ett prisbasbelopp (46.500kr) betalas ut till ett överförmyndarspärrat konto.

    Övrig ersättning (ex kostnader, sjukhusvistelse, vård i hemmet etc) till målsman. Så gör vi på det försäkringsbolag jag jobbar på.

  • Fliselisan
    Anonym (Skadereglerare) skrev 2019-12-18 23:25:38 följande:

    Ersättning för ärr och invaliditet betalas ut till konto som står på barnet. Över ett prisbasbelopp (46.500kr) betalas ut till ett överförmyndarspärrat konto.

    Övrig ersättning (ex kostnader, sjukhusvistelse, vård i hemmet etc) till målsman. Så gör vi på det försäkringsbolag jag jobbar på.


    Vi har Folksam och dottern fick ersättning för ärr när hon var 14 år, ca 15 000. Folksam betalade endast ut direkt till henne, hon var tvungen att ha ett eget konto pengarna sattes in på.

    Vet inte om det är skillnad när det gäller mindre barn.
Svar på tråden Barnförsäkring - vem får ersättningen