• anonym2005

    Ska bli förlöst med kejsarsnitt, har många frågor

    Hej!

    Jag ska snart bli förlöst med kejsarsnitt med mitt första barn då han ligger i säte och inte ville vända sig.

    Det känns både lite betryggande att få snitt men samtidigt läskigt.

    Mest obehagligt är det där med kateter, inte så kul att ha nån främling som ska in där och rota med en massa grejer. Sen undrar jag, får man ha trosor på sig under operationen?

    Det är ju magen dem snittar, liksom...? Eller man är helt exposed då med?

  • Svar på tråden Ska bli förlöst med kejsarsnitt, har många frågor
  • Anonym (Snitt)
    Ignoramus skrev 2019-12-21 11:11:29 följande:

    Ah, jag fick katetern långt innan bedövningen - flera timmar - men det kanske var för att vår tid hela tiden blev framflyttad. Tyckte inte att det gjorde ont, men det var en väldigt märklig och lite obehaglig känsla. Fick inte heller gå upp på flera timmar, förlorade lite för mycket blod tror jag, men jag kände mig pigg nog att lämna uppvaket Långt innan jag faktiskt fick göra det.


    Jag fick också den i satt innan men efter att fått vänta en halvtimme tog vi bort den och vägrade att göra det igen förrän jag var sövd. Samma anledning att jag gick fort, var tvungen att visa att jag kunde gå för att bli av med den. Det är olika för alla men för mig var det hemskt.
  • Ignoramus

    Usch, jag beklagar! Tur att det gick att lösa så att du kunde ha den så lite som möjligt, även om första halvtimmen måste ha varit hemsk. Jag kände också good riddance när den äntligen var ute.


    Anonym (Snitt) skrev 2019-12-22 09:36:49 följande:

    Jag fick också den i satt innan men efter att fått vänta en halvtimme tog vi bort den och vägrade att göra det igen förrän jag var sövd. Samma anledning att jag gick fort, var tvungen att visa att jag kunde gå för att bli av med den. Det är olika för alla men för mig var det hemskt.


  • Anonym (Snitt)
    Ignoramus skrev 2019-12-22 09:45:35 följande:

    Usch, jag beklagar! Tur att det gick att lösa så att du kunde ha den så lite som möjligt, även om första halvtimmen måste ha varit hemsk. Jag kände också good riddance när den äntligen var ute.


    Verkligen, ja det är nog ingen som tycker det är roligt med kateter.
  • anonym2005

    Jag kom att tänka på en annan fråga i samband med detta ämne...

    Har någon varit med om att sjukhuspersonalen försökt vända bebis en gång till, på dagen för det planerade snittet?

    Varför/varför inte?

    Jag vill verkligen ha mitt kejsarsnitt, nu när det är bokat om 4 dagar, och jag är inställd på det.

    Men, man blir nojjig för minsta lilla...

  • Sjuttiosjuan
    anonym2005 skrev 2019-12-26 16:42:27 följande:

    Jag kom att tänka på en annan fråga i samband med detta ämne...

    Har någon varit med om att sjukhuspersonalen försökt vända bebis en gång till, på dagen för det planerade snittet?

    Varför/varför inte?

    Jag vill verkligen ha mitt kejsarsnitt, nu när det är bokat om 4 dagar, och jag är inställd på det.

    Men, man blir nojjig för minsta lilla...


    Det tror jag inte dom gör, finns inte mycket plats att vända så sent. Om inte bebisen råkar vända på sig själv , kanske kan hända?

    Lycka till!
  • Anonym (KS)

    Hoppar in i tråden då jag nyss fått beslut om planerat snitt (väntar på datum) och också har en del frågor.

    Man stannar vad jag förstår normalt kvar i några dagar, bör man ta med sig egna blöjor/skötprylar eller får man det på BB? Och vad händer om jag inte har mjölk/inte kan amma? Ska man packa med ersättning/flaskor eller fixar BB det med? Förstår att det kan skilja mellan olika ställen men tar gärna del av erfarenheter!

    (Inser att ovan frågor kan vara lika relevanta oavsett förlossningssätt, men tänker att man blir kvar längre så behöver kanske ta med fler saker...)

  • Ignoramus

    Vi fick ett startpaket med blöjor, babykläder etc, så inget sånt behöver du med största sannolikhet ta med dig.

    Jag ville inte amma, så både ersättning och flaskor tillhandahölls av BB. Nu känner jag mig lite dum som bara tog det för givet/inte ägnade det en tanke. Hade ju kunnat sluta i totalkatastrof XD


    Anonym (KS) skrev 2020-01-09 16:57:29 följande:

    Hoppar in i tråden då jag nyss fått beslut om planerat snitt (väntar på datum) och också har en del frågor.

    Man stannar vad jag förstår normalt kvar i några dagar, bör man ta med sig egna blöjor/skötprylar eller får man det på BB? Och vad händer om jag inte har mjölk/inte kan amma? Ska man packa med ersättning/flaskor eller fixar BB det med? Förstår att det kan skilja mellan olika ställen men tar gärna del av erfarenheter!

    (Inser att ovan frågor kan vara lika relevanta oavsett förlossningssätt, men tänker att man blir kvar längre så behöver kanske ta med fler saker...)


  • Anonym (op-ssk)
    anonym2005 skrev 2019-12-20 17:14:51 följande:

    Åh nej, Åh nej, Åh nej!!!

    Jag har tappat bort papperna från barnmorskan om vilken blodgruppering jag har, och inför kejsarsnittet vill de att jag har dessa med!

    Bebisen och jag har dessutom olika blodtyper, något om att vara rh positiv eller negativ så jag ska få antikroppar och sådant.

    Men nu hittar jag såklart inte papperna!

    Ska ringa till barnmorskan på måndag, de måste väl kunna skicka ut nya?


    Du behöver inte ha med de där dokumenten! Blodcentralen är elektronisk, så personalen kollar blodgrupp etc via sjukhusets portal. Det är så trist att barnmorskor ber patienten ta med pappren "för säkerhets skull". Du behöver inte ha dem. /sjuksköt på op
  • Ignoramus

    Är inte det olika från region till region då? Jag frågade om detta verkligen inte var digitaliserat år 2018 när det begav sig (eftersom själva grejen med papperet är HELT BISARR), och i vår region var det inte det... påstods det i alla fall. Sen har jag iofs hört att ett nytt system ska implementeras (över hela Sverige?), men sånt brukar ju ta extreeemt lång tid.


    Anonym (op-ssk) skrev 2020-01-10 07:33:47 följande:

    Du behöver inte ha med de där dokumenten! Blodcentralen är elektronisk, så personalen kollar blodgrupp etc via sjukhusets portal. Det är så trist att barnmorskor ber patienten ta med pappren "för säkerhets skull". Du behöver inte ha dem. /sjuksköt på op


  • Anonym (Snitt)
    Anonym (KS) skrev 2020-01-09 16:57:29 följande:

    Hoppar in i tråden då jag nyss fått beslut om planerat snitt (väntar på datum) och också har en del frågor.

    Man stannar vad jag förstår normalt kvar i några dagar, bör man ta med sig egna blöjor/skötprylar eller får man det på BB? Och vad händer om jag inte har mjölk/inte kan amma? Ska man packa med ersättning/flaskor eller fixar BB det med? Förstår att det kan skilja mellan olika ställen men tar gärna del av erfarenheter!

    (Inser att ovan frågor kan vara lika relevanta oavsett förlossningssätt, men tänker att man blir kvar längre så behöver kanske ta med fler saker...)


    Tror det bror på var du bor, vi fick blöjor och ersättning i kopp under tiden jag jobbade igång mjölkproduktionen. Utgå från att inget finns skulle jag säga så du inte står utan, du kan ju fråga sjukhuset också.
Svar på tråden Ska bli förlöst med kejsarsnitt, har många frågor