• Anonym (Barnslig - I know!)

    "Besviken" över bebisens kön

    Var på ultraljud idag och fick veta barnets kön, vi ska få en pojke! Jag är jätteglad över att bebisen såg frisk ut, fanns inget dåligt att kommentera på och sköterskan sa att allt såg fint ut. Härligt!


    Men samtidigt har jag en riktigt barnslig "besvikelse" över att det inte är en flicka. Pinsamt! Jag har en son från förr och hade väl hoppats att bebisen, för "omväxlingen skull", skulle vara en flicka. Många hade också kommenterat att de tror att det är en flicka. Så jag hade väl kanske lite omedvetet ställt mig in på det. Även om jag ju naturligtvis vet att det helt kallt är 50/50 sannolikhet.


    Hur som haver. Kollade lite pojknamn nu och märker att jag får en riktigt löjlig reaktion. Skulle bara ville stänga datorn, surt stampa iväg som en trotsig treåring och skrika "alla pojknamn är FULA!". Och missförstå mig rätt. Jag har verkligen ingen skillnad om det är en pojke eller en flicka! Sålänge bebisen föds levande är jag glad! Är bebisen frisk är jag överlycklig! Sen (kanske för att jag redan har en son) så ser jag väl mej kanske också mer som en "pojkmamma". Hela den där "prinsessgrejen" har aldrig tilltalat mig. Sen är jag ju också väl medveten om att barnets kön inte har något att göra med dess personlighet eller hobbyn ändå heller. Så det är liksom ingen skillnad om det är en pojke eller en flicka.


    Tror att det mest är en helt konstig reaktion över att saker inte gått som jag tänkt/trott, helt enkelt! Och jag vet ju också vad det beror på. Jag är helt jävla slutkörd och trött! Håller på och återhämtar mig från en fyra veckors sjukskrivning pga lunginflammation (INTE kul då man är gravid!) och har dessutom haft en massa strul med en nära släkting och min son har haft problem i skolan. Jag är absolut utmattad. Så detta i kombination med graviditetshormoner gör väl att det slår slint i huvudet på en. Så när än en sak inte går "som jag tänkt" så blir jag helt grinig. Även om denna sak inte är nåt som ens har någon skillnad!


    Men till anledningen varför jag väljer att lufta detta här:
    Är det någon annan här som "gått igenom" samma sak? Ge mig tips på hur jag kommer över min löjliga "besvikelse"! Hur kände ni? Vad fick er att komma över den barnsliga reaktionen?

  • Svar på tråden "Besviken" över bebisens kön
  • Anonym (Grus i dojjan.)

    Vill du få en flicka så gift dig med en kock eller liknande. Killar i varma miljöer får flickor.

  • Anonym (Li)

    Är i exakt samma situation. Har en flicka sen innan och ville så gärna ha en lillasyster. Vi har fått kämpa för detta syskon, och därför är jag så förvånad att jag är besviken över könet. Min mamma reagerade också mycket negativt på pojknamnet vi valt, och min dotter har sagt att hon vill ha en lillasyster istället.

    Men besvikelsen har börjat lägga sig nu 2v efter RUL, jag tror som du att det bara gäller att bearbeta sina förväntningar. Jag tittade också på söta pojkbäbisar på diverse bloggar etc. Dessutom så tröstas jag av vetskapen att detta troligtvis inte kommer spela roll ett dugg när bebisen väl är här.

  • Panke

    Jag har varit med om samma och kan lugna dig, det går över! Jag önskade mig en flicka båda gångerna och fick två pojkar. Ena gången kollade jag könet innan och blev besviken, men efter att han fötts var det ingen besvikelse kvar. Nu känns det helt otänkbart att ha en flicka! Det är underbart med två killar.

  • Anonym (Ja)

    Väldigt många som inte förstår detta, vilket är bra såklart. Men TS, det du känner är också jättevanligt. Många kvinnor vill ha tjejer och män vill ha pojkar, det är en instinkt, samma kön som en själv är bekant och tryggt. Handlar inte om att inte älska, att bebisen är oönskad bla bla bla. Man kan inte rå för det! (sen finns såklart människor som vill ha annat kön av andra orsaker men det orkar jag inte ta upp eftersom det inte är vad TS berskiver)

    Men det går över! Jag lovar, kanske snart, kanske i slutet av graviditeten eller förmodligen när du har pyret som du har skapat på bröstet.

    Jag kände exakt samma! Kände mig hemsk! Usch! Men när jag läste att man inte kan rå för det slutade jag skuldbelägga mig själv. Var glad över pojken i magen i slutet. Men jag kan inte svara för hur det kändes sedan för du kanske inte vill läsa detta, men vår pojke på ultraljudet var en flicka ändå.

  • Anonym (Barnslig - I know!)

    Tack för era svar! Är en tröst att veta att det finns andra som upplevt asamma sak, samt att upprördheten liksom lugnar i sig av sig själv efter ett tag Glad 


    Fick väldigt goda nyheter om en helt annan sak igår också, så hela kvällen (och natten) var fullt av tanker kring detta. Så då glömde jag väl bort att "sura" litegrann också Skrattande Men märker väl nog lite ännu, att då jag kommer att tänka på det så kommer känslorna av besvikelse. Eller ja, det är kanske nästan mer som irritation/förtret än besvikelse, egentligen. Ilska över att saker inte gick som jag trott, eller kanske till och med omedvetet börjat "planera". Men jo, det går väl om. Är helt säker på att om inte förr så har jag helt glömt alla dessa tankar då jag får bebisen i min famn!


    Fast nu känns det nästan som att jag ungefär är arg på bebisen, haha! Gud så löjligt det låter! Men typ "varför var du inte den jag trodde?", helt sjukt! Fast jag får väl försöka att inte tänka på det så mycket, snurrar väl bara in mig i tankarna då. Inte kolla pojknamn eller nåt sånt. Bara koncentrera mig på att njuta av det stundande jullovet och julen. Dom dumma känslorna lägger sig väl efter ett tag Glad

  • Anonym (H)

    Det där är ju en jättevanlig känsla! Det är klart man bygger upp fantasier, en önskan och en förväntan när man inte vet vad det blir och sen PANG får man det uppkört i ansiktet att det inte alls blir så! Man får vara besviken, det är helt okej.

    Jag ville helst också ha en flicka, men var på ultraljud förra veckan och fick veta att det var en pojke där inne. Dock blev jag inte besviken, men hade ju fantiserat om en liten tös liksom! Men jag tror att det var enklare för mig att hantera då verkligen varenda en runtomkring mig sa att jag kommer få en pojke och så blev det ju! :) Så jag har vant mig med tanken liksom!

    Dock blir man ju lite besviken när man blir överöst med reklam för söta flickkläder och att pojkkläderna är så fula och tråkiga.. Namn är också jättesvårt! Hade ett flicknamn som jag velat ha sen jag var liten, men nä, fick leta nya!

  • Anonym (Morgondopp)

    Känner samma sak! Va så inställd på en flicka. Fick via nipt veta att d är en pojke. Var tvungen att ventilera min besvikelse precis när jag fått svaret sen släppte det rätt snabbt. Behövde bara ställa in mig på att det kommer bli lite annorlunda än jag tänkt mig. Tycker det är helt ok att känna så och vet inte varför vissa blir sura. Barnet är ju på inget sätt oönskat bara för att man till en början känner en liten besvikelse över att de föreställningar man byggt upp måste ändras.

  • Anonym (Barnslig - I know!)
    Anonym (H) skrev 2019-12-20 09:28:20 följande:

    Dock blir man ju lite besviken när man blir överöst med reklam för söta flickkläder och att pojkkläderna är så fula och tråkiga.. Namn är också jättesvårt! Hade ett flicknamn som jag velat ha sen jag var liten, men nä, fick leta nya!


    Ja men precis! Var med min son (han är åtta) på stan i helgen. Kollade lite julklappar och gick in till HM och kikade. Hyllorna på sidan med flickkläder var fulla med gulliga små accessoarer i jultema. Hårband, söta tröjor, klänningar, vantar etc. Fanns hur mycket som helst!

    Vad fanns det till pojkarna? En tomteluva med lösskägg.

    EN sak!

    Ok, det fanns ju jultröjor för killar med. Men inga vantar, strumpor, flugor, slipsar, hängslor eller vad som helst i accessoarväg för pojkar. Så tråkigt!

    Från bebisar till stora pojkar, finns inget kul och skoj för killarna! Min son tror jag gärna hade fått en fluga med julmotiv eller ett par julstrumpor eller nåt (tur hittade jag ett par ?neutrala? julstrumpor i rätt storlek på damsidan).
  • Anonym (A)
    Anonym (H) skrev 2019-12-20 09:28:20 följande:
    Det där är ju en jättevanlig känsla! Det är klart man bygger upp fantasier, en önskan och en förväntan när man inte vet vad det blir och sen PANG får man det uppkört i ansiktet att det inte alls blir så! Man får vara besviken, det är helt okej.
    Jag ville helst också ha en flicka, men var på ultraljud förra veckan och fick veta att det var en pojke där inne. Dock blev jag inte besviken, men hade ju fantiserat om en liten tös liksom! Men jag tror att det var enklare för mig att hantera då verkligen varenda en runtomkring mig sa att jag kommer få en pojke och så blev det ju! :) Så jag har vant mig med tanken liksom!
    Dock blir man ju lite besviken när man blir överöst med reklam för söta flickkläder och att pojkkläderna är så fula och tråkiga.. Namn är också jättesvårt! Hade ett flicknamn som jag velat ha sen jag var liten, men nä, fick leta nya!
    Håller med
  • Anonym (Barnslig - I know!)
    Anonym (Morgondopp) skrev 2019-12-20 09:38:42 följande:

    Känner samma sak! Va så inställd på en flicka. Fick via nipt veta att d är en pojke. Var tvungen att ventilera min besvikelse precis när jag fått svaret sen släppte det rätt snabbt. Behövde bara ställa in mig på att det kommer bli lite annorlunda än jag tänkt mig. Tycker det är helt ok att känna så och vet inte varför vissa blir sura. Barnet är ju på inget sätt oönskat bara för att man till en början känner en liten besvikelse över att de föreställningar man byggt upp måste ändras.


    Ja precis! Inte är det ju direkt som att man är besviken som så! Eller att man inte skulle älska sitt barn lika mycket bara för att det inte blev det man trott. Men just det där att behöva ställa om, om verkligheten ?passade ihop? med det man väntar sig.

    Men jo, vet att jag är stressad och hormoner nu. Fast det att sambon inte gillar ett enda av de namnen jag kunde tänka mig, och föreslår, hjälper ju inte alls just nu :P
  • Anonym (Anoo)

    Och så finns vi som innerligt önskade en pojke och faktiskt var lite nervös för "facit" som levererades vid förlossningen. Själv hade jag tur båda gångerna som fick mina söner!

    Har aldrig sett mig som en flickmamma och är glad att jag fick pojkar.

  • hjärtekrossad

    Har två pojkar och önskade en flicka. Trodde det var en flicka men nej en till pojk. Var lite ledsen men nu har det lagt sig. Ser ju glädjen på mina pojkar och gubben hemma att en till buspojk blir underbart! Det här smittat av sig och nu längtar jag jätremycket.

  • Anonym (H)
    Anonym (Barnslig - I know!) skrev 2019-12-20 11:47:05 följande:

    Ja men precis! Var med min son (han är åtta) på stan i helgen. Kollade lite julklappar och gick in till HM och kikade. Hyllorna på sidan med flickkläder var fulla med gulliga små accessoarer i jultema. Hårband, söta tröjor, klänningar, vantar etc. Fanns hur mycket som helst!

    Vad fanns det till pojkarna? En tomteluva med lösskägg.

    EN sak!

    Ok, det fanns ju jultröjor för killar med. Men inga vantar, strumpor, flugor, slipsar, hängslor eller vad som helst i accessoarväg för pojkar. Så tråkigt!

    Från bebisar till stora pojkar, finns inget kul och skoj för killarna! Min son tror jag gärna hade fått en fluga med julmotiv eller ett par julstrumpor eller nåt (tur hittade jag ett par ?neutrala? julstrumpor i rätt storlek på damsidan).


    Men nää vad tråkigt! Varför ska det vara så svårt att få till fina pojkkläder?!
  • Anonym (Seriöst)

    Hoppas det är dina gravidhormoner som får dig att känna som du gör. Omoget beteende på riktigt. Vet väl alla att det är 50/50 chans att få pojke som flicka? Hade du mått bättre tror du om du hade fått veta att det är en flicka men med en allvarlig kromosomavvikelse?

  • Anonym (Ja)
    Anonym (Seriöst) skrev 2020-01-06 16:35:04 följande:

    Hoppas det är dina gravidhormoner som får dig att känna som du gör. Omoget beteende på riktigt. Vet väl alla att det är 50/50 chans att få pojke som flicka? Hade du mått bättre tror du om du hade fått veta att det är en flicka men med en allvarlig kromosomavvikelse?


    Grattis till dig, hoppas att du mår bättre nu efter din dagliga predikan. Frågan från TS handlar om känslor, frågan från dig är så bottenlöst korkad. Gå och lägg dig
  • Anonym (Seriöst)
    Anonym (Ja) skrev 2020-01-06 18:31:03 följande:

    Grattis till dig, hoppas att du mår bättre nu efter din dagliga predikan. Frågan från TS handlar om känslor, frågan från dig är så bottenlöst korkad. Gå och lägg dig


    TS ville ha tips på hur hon kommer över det. Jag gav henne perspektiv på situationen. Dvs kom över det genom att vara tacksam för att fostret mår bra istället för att nojja sig över könet.
  • Anonym (Barnslig - I know!)
    Anonym (Seriöst) skrev 2020-01-06 16:35:04 följande:

    Hoppas det är dina gravidhormoner som får dig att känna som du gör. Omoget beteende på riktigt. Vet väl alla att det är 50/50 chans att få pojke som flicka? Hade du mått bättre tror du om du hade fått veta att det är en flicka men med en allvarlig kromosomavvikelse?


    Du kunde ju ta och läsa min trådstart ordentligt innan du kommenterar saker som jag redan själv skrivit. I trådstarten skriver jag att jag är mycket väl medveten om att det är 50/50 chans. Samt att det viktigaste naturligtvis är att barnet är levande! Frisk är ett stort plus. 

    Om något här är omoget så är det din kommentar, som du uppenbarligen bara skrivit för att försöka provocera. 
  • Anonym (Barnslig - I know!)
    Anonym (Seriöst) skrev 2020-01-06 16:35:04 följande:

    Hoppas det är dina gravidhormoner som får dig att känna som du gör. Omoget beteende på riktigt. Vet väl alla att det är 50/50 chans att få pojke som flicka? Hade du mått bättre tror du om du hade fått veta att det är en flicka men med en allvarlig kromosomavvikelse?


    Du kunde ju ta och läsa min trådstart ordentligt innan du kommenterar saker som jag redan själv skrivit. I trådstarten skriver jag att jag är mycket väl medveten om att det är 50/50 chans. Samt att det viktigaste naturligtvis är att barnet är levande! Frisk är ett stort plus. 

    Om något här är omoget så är det din kommentar, som du uppenbarligen bara skrivit för att försöka provocera. 
Svar på tråden "Besviken" över bebisens kön