• Sat 21 Dec 2019 13:29
    132 visningar
    7 svar
    7
    132

    Hjälp mig komma vidare

    Hej alla

    Jag och maken har försökt få barn i nästan 2 år.

    Fertilitetsutredningen visade att allt var som det skulle med oss båda, förutom att jag har hypotyreos. Jag fick Levaxin som jag nu äter.. Detta var för ett år sedan.

    Sedan dess har jag blivit gravid totalt 3 gånger vad jag vet, men fått missfall.

    Första graviditeten kom strax efter att jag började med Levaxin. Missfall v5.

    Vid nästa graviditet visade VUL i v9 att det fanns två foster som båda dött i V6 (innan hjärtat hunnit börja slå). Missed abortion alltså.

    Sedan dröjde nästa graviditet några månader, jag plussade men fick missfall i V5.

    Vad är era tips till mig?

    Hur går jag vidare? Vart kan jag vända mig för att få hjälp? Tycker ni jag ska ta särskilda tillskott, göra fler undersökningar? Har ni liknande erfarenheter som ni vill dela med er av? Tacksam för all hjälp jag kan få, känner mig så ensam i detta.

  • Svar på tråden Hjälp mig komma vidare
  • Sat 21 Dec 2019 15:43
    #1

    Efter 3 missfall har man rätt till en missfallsutredning. TSH ska helst ligga under 1,0. Du bör även få testa Trombyl, progesteron, gärna Prednisolon och kanske blodförtunnande sprutor.

  • Sat 21 Dec 2019 15:54
    #2
    Pimpinellan skrev 2019-12-21 15:43:49 följande:

    Efter 3 missfall har man rätt till en missfallsutredning. TSH ska helst ligga under 1,0. Du bör även få testa Trombyl, progesteron, gärna Prednisolon och kanske blodförtunnande sprutor.


    Tack för svaret Pimpinellan.

    Hur kommer jag till rätt läkare för att få allt det utskrivet? Vem bör jag kontakta inom vården för att få rätt hjälp?

    Läkaren som jag träffade på fertilitetsutredningen ville inte skriva ut något. Hon påstod att det bara var otur och att det snart kommer gå vägen..
  • Anonym (Missf­all)
    Sat 21 Dec 2019 16:40
    #3

    Undrar samma sak! Vart vänder man sig??

  • Sat 21 Dec 2019 16:57
    #4

    Man ska ha tur om man träffar en läkare som vill hjälpa. Så krass är verkligheten i dagens Sverige ang. missfall. Man ska ha rätt till en utredning efter 3 missfall eftersom det inte alls anses normalt. I regel beror dom på nåt som är fel som det behövs medicin för. Anlag för små blodproppar är en orsak och då hjälper blodförtunnande. För starkt immunförsvar en annan och då hjälper Prednisolon. Det absolut minsta man borde få testa är Trombyl och progesteron. Om man inte får gehör hos den gyn man brukar gå till får man ringa nån annan. Privata är oftast mycket bättre. Ge er inte!

  • Sat 21 Dec 2019 18:43
    #5

    Vilka prover tas vid en utredning? Var görs utredningen, kvinnokliniken?

  • Anonym (VC)
    Sun 22 Dec 2019 10:40
    #6

    Jag har haft tre missfall detta året, gick till VC och fick då en remiss till en fertilitetsklinik. Nu ska vi göra både blodprov och sperma prov på mannen, så börja med att kontakta vårdcentralen så hjälper dom er vidare :) Dom sa till mig att det KAN va otur men det bör kollas upp ändå!

  • Sun 22 Dec 2019 20:05
    #7

    Tack!!!

    Jag ska ta kontakt med VC

    Just nu är jag bara så ledsen!!! Känns hopplöst. Först kämpar man så länge för att bli gravid sen får man missfall. Tre gånger ..

Svar på tråden Hjälp mig komma vidare