• smölan

    Borgerlig vigsel - hur gjorde ni?

    Jag o min sambo väntar vårt första gemensamma barn o är beräknade mitten av april.

    Vi har bokat tid i februari för borgerlig vigsel då vi gärna vill gifta oss, o vill gärna göra det innan bebis kommer.

    Jag är väldigt dåligt påläst om borgerliga vigslar. Har förstått att man kan få ha lite önskemål i så, men att det tar cirka 30 min (stod det vid bokningen).

    Hur var er borgerliga vigsel? Då tänker jag främst på er som har ceremonin där de "vanligtvis" har borgerliga vigslar, dvs inte där ni själva valt ut en plats.

    Vi ska ju va på den plats där de brukar hålla i dessa typer av vigslar, så därför är jag mest nyfiken på denna typ.

    Jag kommer ju vara i typ 7 månaden då, så jag vet heller inte riktigt vad jag ska ha på mig.

    Vad hade ni? Hade ni riktig typisk bröllopsklänning ändå eller valde ni något mer dämpat?

    Hur gick själva ceremonin till? Jag vill ju fortfarande ha den där delen där man byter ringar med varandra, får frågan om man tager den andra till sin make/maka osv. Är det standard även på borgerliga vigslar att man gör så?

    Vill liksom inte åka dit o skriva på ett papper o sen hem typ haha. Vet som sagt inte hur de går till riktigt.

    Så hur gick det till, vad sades / gjordes o vad hade ni på er?

  • Svar på tråden Borgerlig vigsel - hur gjorde ni?
  • Anonym (Johanna)

    Jag gifte mig borgerligt och var gravid också.

    Eftersom det var vår bröllopsdag kändes det för oss så fel att klä sig i något annat än brudklänning och kostym. Ett bröllop är ett bröllop liksom.

    Jag hade full klädsel med klänning, slöja och brudbukett.

    Vigseln tog 20 minuter då jag bad om att vigselförrättaren gärna fick läsa någon fin text för oss efter vi växlat ringar. Han tog även några bilder på oss efteråt.

  • Anonym (Johanna)

    Jag gifte mig borgerligt och var gravid också.

    Eftersom det var vår bröllopsdag kändes det för oss så fel att klä sig i något annat än brudklänning och kostym. Ett bröllop är ett bröllop liksom.

    Jag hade full klädsel med klänning, slöja och brudbukett.

    Vigseln tog 20 minuter då jag bad om att vigselförrättaren gärna fick läsa någon fin text för oss efter vi växlat ringar. Han tog även några bilder på oss efteråt.

  • Fjäril kär
    smölan skrev 2019-12-25 22:28:15 följande:

    Har jag skrivit någonstans att jag vill vara brudklädd? Jag fråga hur andra varit klädda. Om de haft bröllopsklänning eller inte.

    Varför jag inte vill gifta mig i kyrkan.. Ja om du måste veta, jag är inte med i svenska kyrkan längre, min sambo är från Bosnien o muslim (även om han inte är troende dock).

    Jag har en mor jag inte har kontakt med sedan 2 månader tillbaka o jag vill bara få gifta mig med mannen jag älskar utan att få skit i från någon (min mor) att den ej blev bjuden om vi har ett stort bröllop.

    Dessutom kostar ett sådant typ av bröllop mkt pengar o med tanke på att jag snart kmr gå hem o inte jobba mer o får barn, så är inte det vår ekonomiska prio att lägga massa pengar på ett bröllop som bara skulle ge mig ångest pga min familjerelation.

    Så därav vill vi gifta oss borgerligt, bara han o jag o min bror o hans bror som vittne.

    Jag vill bara veta vad jag ska förvänta mig då många har olika varianter av borgerlig vigsel.

    Nöjd med det svaret?


    Rättelse, ett kyrkobröllop kostar ingenting.

    Du kan givetvis gifta dig i kyrkan med enbart ett vittne närvarande. Det kostar ingenting.

    Det är en eventuell bröllopsfest som i så fall kan komma att kosta mycket pengar och hur du gifter dig spelar alltså ingen roll. Det är festen som kostar pengar. Inte vigseln.

    Vill du gifta dig i kyrkan kan du i så fall betala en liten avgift för att få medlemskap i kyrkan (någon hundralapp) och ni kan gifta er där om ni vill.
  • Anonym (haj haj)
    Anonym (Jinni) skrev 2019-12-25 22:52:25 följande:
    Men är du av banan eller?

    Man kan väl inte stå och lova något inför gud om man inte tror på gud heller?
    Då är paret antingen totala hycklare eller (vanligast) idioter som inte ens begriper vad de håller på med. 

    Lite som de svarta analfabeterna som döptes i Afrika på 1800-talet, så ser jag på folk som gifter sig i kyrkan idag till en religion de inte tror på, och sen lovar att uppfostra sina barn i kristen tro och ger dem faddrar i kyrkan som ska lära dem be till gud och fira kristna högtider genom att gå i kyrkan (för det är fadderns uppgift när man döpt ett barn). Och hur många av er gör det, om jag får fråga?

    Hade ni bott i ett land där de skar av flickor klitoris så hade ni gjort det också för ni använder inte skallen alls utan bara gör saker för "så har vi alltid gjort och kyrkan är fiiin".

    Jag har betydligt mer respekt för de som faktiskt har en tro, de är åtminstone konsekventa så långt.
    Jag ställde en enkel fråga till ts som hon redan besvarat.

    Så tack för ingenting.
  • Anonym (haj haj)
    smölan skrev 2019-12-25 22:28:15 följande:
    Har jag skrivit någonstans att jag vill vara brudklädd? Jag fråga hur andra varit klädda. Om de haft bröllopsklänning eller inte.

    Varför jag inte vill gifta mig i kyrkan.. Ja om du måste veta, jag är inte med i svenska kyrkan längre, min sambo är från Bosnien o muslim (även om han inte är troende dock).

    Jag har en mor jag inte har kontakt med sedan 2 månader tillbaka o jag vill bara få gifta mig med mannen jag älskar utan att få skit i från någon (min mor) att den ej blev bjuden om vi har ett stort bröllop.

    Dessutom kostar ett sådant typ av bröllop mkt pengar o med tanke på att jag snart kmr gå hem o inte jobba mer o får barn, så är inte det vår ekonomiska prio att lägga massa pengar på ett bröllop som bara skulle ge mig ångest pga min familjerelation.

    Så därav vill vi gifta oss borgerligt, bara han o jag o min bror o hans bror som vittne.

    Jag vill bara veta vad jag ska förvänta mig då många har olika varianter av borgerlig vigsel.

    Nöjd med det svaret?
    Nej, det skrev du inte men jag fick känslan av att det var så.
    Att du vill ha allt det kyrkliga bröllopet har men ändå gifta dig borgerligt.

    Ser nu att mannen är muslim, och då går ju kyrkan bort. Att ingen av er är medlem är annars inte nödvändigtvis ett hinder. Ibland viger prästen ändå, annars kan man gå med i kyrkan. Om så bara tillfälligt.

    Vore det inte bättre att lösa situationen med din mamma först? Eller är det ditt val av man som ni är oense om?

    Ett kyrkbröllop kostar definitivt inte ett enda rött öre. Ett kyrkbröllop måste heller inte efterföljas av en stor fest.

    Nöjd med svaret... nja, inte helt men det är väl det som bjuds. Det finns frågetecken kvar men det är skit samma.

    Lycka till iallafall.
  • Anonym (Ebba)

    Vi gifte oss borgerligt för några månader sedan. Det var ett litet trevligt rum som var fint smyckat med färger och blommor. 

    Där vi gjorde det ingick det att växla ringar och "du får nu kyssa bruden" Det hölls även ett fint tal. Hade på mig en vanlig klänning. Min numera man lurade mig att det skulle vara mer att gå in i ett rum och skriva på ett papper (han trodde det). Så kände mig lite underklädd hade varit fint att ha någon finare klänning, men hade inte velat ha bröllopsklänning. 

  • smölan

    Haha ja min sambo trodde också det var så, men jag har lite mer koll på att det är lite mer personligt än att bara skriva på ett papper o sen tacka för sig haha.

    Jag tänker också att man kanske kan ja en lite finare klänning, men inte bröllopsstuk liksom.

    Jag har ju fått mail om vem vår vigselförrättare är, så har mailat direkt till henne o frågat om hur upplägget ser ut o även meddelat mina önskemål. :)

    Det blir nog bra tror jag :)

    Grattis till ert giftermål :)

  • smölan
    Anonym (haj haj) skrev 2019-12-26 10:05:50 följande:

    Nej, det skrev du inte men jag fick känslan av att det var så.

    Att du vill ha allt det kyrkliga bröllopet har men ändå gifta dig borgerligt.

    Ser nu att mannen är muslim, och då går ju kyrkan bort. Att ingen av er är medlem är annars inte nödvändigtvis ett hinder. Ibland viger prästen ändå, annars kan man gå med i kyrkan. Om så bara tillfälligt.

    Vore det inte bättre att lösa situationen med din mamma först? Eller är det ditt val av man som ni är oense om?

    Ett kyrkbröllop kostar definitivt inte ett enda rött öre. Ett kyrkbröllop måste heller inte efterföljas av en stor fest.

    Nöjd med svaret... nja, inte helt men det är väl det som bjuds. Det finns frågetecken kvar men det är skit samma.

    Lycka till iallafall.


    Nej situationen med min mamma är jag inte intresserad av att lösa. Hon har svikit mig något enormt, o även sina barnbarn. Hon bryr sig bara om sig själv o får hon inte som hon vill, så har hon som mål att göra mig illa genom att sprida lögner o kontakta personer i min närhet med dessa lögner. "tur" är väl att det inte är någon hemlighet att hon är glad i spriten, så alla fattar ju att det är lögner, men om man säger som så att ens mamma är den sista personen på jorden som ska göra såna saker som hon gjort mot mig o jag har fått nog.

    Så jag är mer än nöjd med att få gifta mig med mannen i mitt liv inför mina barn, min bror i hans sambo samt min svåger. Det är allt jag behöver.

    Men jag vill bara få säga ja till min man, det är väl egentligen den delen jag VILL ha när vi gifter oss. Allt annat spelar ingen roll. Men jag vill bara få säga ja ja ja ja :D
  • Anonym (haj haj)
    smölan skrev 2019-12-28 14:27:53 följande:
    Nej situationen med min mamma är jag inte intresserad av att lösa. Hon har svikit mig något enormt, o även sina barnbarn. Hon bryr sig bara om sig själv o får hon inte som hon vill, så har hon som mål att göra mig illa genom att sprida lögner o kontakta personer i min närhet med dessa lögner. "tur" är väl att det inte är någon hemlighet att hon är glad i spriten, så alla fattar ju att det är lögner, men om man säger som så att ens mamma är den sista personen på jorden som ska göra såna saker som hon gjort mot mig o jag har fått nog.

    Så jag är mer än nöjd med att få gifta mig med mannen i mitt liv inför mina barn, min bror i hans sambo samt min svåger. Det är allt jag behöver.

    Men jag vill bara få säga ja till min man, det är väl egentligen den delen jag VILL ha när vi gifter oss. Allt annat spelar ingen roll. Men jag vill bara få säga ja ja ja ja :D
    Men fy så ledsamt, men ändå förståeligt angående din mamma. 
    Jag hoppas ändå, inte minst för dina barns skull, att hon någon gång tar sig samman.

    Lycka till, hoppas du får det bröllop du önskar!
  • Limeblad

    Om du vill ha en lite längre ceremoni kanske du kan be någon av vittnena att läsa något för er (en dikt eller kanske hålla tal). Kanske kan något musikstycke spelas upp? Vigselförrättaren som är van kan säkert tipsa om vad som går.

    En kompis som gifte sig litet och borgerligt hade en vit kostym på sig. Väldigt snyggt! Men jag tänker att man kan ha på sig precis detman känner för.

  • Anonym (S)

    Vi gifte oss borgerligt då min man är katolik - icke-troende och emot katolska kyrkan pga all pedofili, och jag protestant - men väldigt emot just svenska kyrkan.

    Jag hade inte på mig en traditionell, vit brudklänning utan en grå långklänning. Min man kostym. Vi hade ca 40 gäster (Västerås stadshus i det s.k. Röda rummet). Vigselakten tog nog ungefär en halvtimme - då hade vi en trubadur som sjöng två låtar, vigselförättaren läste en dikt, vi utbytte ringar o.s.v. Väldigt fint och stämningsfullt!

    Sedan hade vi bröllopsfest efteråt också med trerätters och hela köret. Vi ville helt enkelt ha ett 'riktigt' bröllop - utan att blanda in religion

  • Anonym (inte brudklänning)

    Vi gifte oss i Stockholms stadshus, hade den "långa versionen" men det tog väl max 10 minuter. Vi hade finkläder men inte brudklänning (jag var gravid i femte månaden) och jag hade ingen bukett, men jag såg andra som var före/efter oss som hade det. 

  • smölan
    Anonym (haj haj) skrev 2019-12-28 15:25:19 följande:

    Men fy så ledsamt, men ändå förståeligt angående din mamma. 

    Jag hoppas ändå, inte minst för dina barns skull, att hon någon gång tar sig samman.

    Lycka till, hoppas du får det bröllop du önskar!


    Ja men nu är äldsta sonen 9,5 år o hon har haft så många chanser på sig, o det blir aldrig någon ändring o nu har hon sjunkit lägre på nivån så de är som de är.

    Har som tur är världens bästa barn o sambo, bror o pappa med fru så jag sitter inte sömnlös om nätterna även om de suger stundvis såklart ändå.

    Ha en god fortsättning på året :)
  • smölan
    Limeblad skrev 2019-12-28 15:32:02 följande:

    Om du vill ha en lite längre ceremoni kanske du kan be någon av vittnena att läsa något för er (en dikt eller kanske hålla tal). Kanske kan något musikstycke spelas upp? Vigselförrättaren som är van kan säkert tipsa om vad som går.

    En kompis som gifte sig litet och borgerligt hade en vit kostym på sig. Väldigt snyggt! Men jag tänker att man kan ha på sig precis detman känner för.


    Ja det kan man också göra, men vet inte riktigt vad jag skulle vilja göra i så fall. Jag är nog nöjd med att bara få den där byta ringar o säga ja till varandra-delen :) haha
Svar på tråden Borgerlig vigsel - hur gjorde ni?