• Långbenopluto

    En fråga om tradera

    Exempel:

    Anna ser en vara som hon budar på, hon vinner den varan.

    I vinnarmailet står det att hon har tre dagar på sig att betala varan samt frakten.

    Efter fyra dagar får hon en påminnelse om att betala så säljaren kan skicka varan.

    Betalningen uteblir.

    Inget mail kommer från Anna alls.

    Hur många gånger/dagar ska säljaren vänta med att ge dåligt omdöme om att varan ej betalats?

  • Svar på tråden En fråga om tradera
  • Fillibom

    Nu är det ju jul- och nyår, massa helgdagar, folk är på resa och kanske inte har tillgång till vanliga betalformer eller helt enkelt inte kunnat kolla mailen eller ens kommit ihåg det, Därför hade jag väntat till trettonhelgen.

    I vanliga fall ca 10 dagar. Man tjänar inget på att lämna otrevliga omdömen på Tradera i onödan, det får en själv bara att framstå som gnällig och svår att ha att göra med.

    Om vi nu inte pratar om en mobiltelefon för 5000 kr ex. Det kan man inte glömma bort att man budat på, men en sjal för 150kr i julbrådskan är en helt annan sak.

  • Babymaker71

    Ska varan och frakten betalas inom 3 dagar så anser jag att det är 3 bankdagar som gäller. Ingen kontakt och utebliven betalning så är negativt omdöme mycket rimligt. Likaså åt motsatta hållet där säljaren drar ut på kontakt och att skicka betald vara skall ge negativt omdöme.

  • gyros

    Hade jag varit säljaren hade jag lagt ut annonsen på nytt efter 3 dagar men väntat med negativt omdöme åtminstone 2-3 veckor.

  • Mortiscia80

    Om köparen inte betalat inom överenskommen tid skulle jag lägga ut varan igen. Negativt omdöme skulle jag nog ge om det var en dyr sak, eller om man redan haft mycket kontakt med velande fram o tillbaka utan att något händer. Småsaker är det inte värt att bry sig för.

Svar på tråden En fråga om tradera