• Sat 4 Jan 2020 14:14
    885 visningar
    7 svar
    7
    885

    Era godaste räkcoktail recept tack:)

    Finns en Het toast skagen sås ifrån Tabasco, som har en mycket uppiffande smak mot andra toast skagensåser/cocktails.
    Lite sent visserligen men för framtiden, så kan jag gå öppna boken och titta mer exakt.


    Men det var tabasco, pepparrot, curry, kapris, och chutney som fick den och stå ut om jag inte minns fel.
    Den är godast de första 48h och när man känner var smak, sen går såsen ihop till en smak och tappar sin magi.(I mitt tycke då)


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Sun 5 Jan 2020 13:01
    #4

    För ca8 portioner, men gör alltid för mycket ifall det finns någon som vill ha mycket.

    1 dl kräm fräs
    ½ dl Majonnäs
    2 msk chilisås(ketchupvarianten typ Heinz)
    1 msk pressad citron
    1 msk riven pepparrot
    ½ msk  worcestersås
    3 krm Tabasco
    ½ msk currypulver
    1 msk  hackad mango chutney
    2 msk avrunnen hackad kapris


     


    Bara blanda allt utan ordning och röra om, klart.
    Det står inget om peppar, men brukar dra nått varv svartpeppar, och några vitpeppar, och eventuellt salt efter avsmakning.

    Varianter brukar jag inte göra på denna, den är god nog.
    Men det går öka en ingrediens om man gillar mer av den, som hetta, syra eller en smak.
    Man kan göra den dagen innan, men det räcker med par timmar före man ska ha den om det är en sak.
    Sen vid 48h börjar såsen gå ihop till en smak, och då tappar den sin magi i mitt tycke.
    Så finns säkert någon som tycker tvärtom och tycker den är som bästa efter 48h.
    Vad jag säger med detta, pröva dig fram och se vad dina preferenser är.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Sun 5 Jan 2020 14:26
    #6
    Apricospaj skrev 2020-01-05 14:05:16 följande:
    Men vad gott detta lät Klyban! När blandar man i räkorna?

    Du gör precis som du själv vill, och jag har bara hällt över den Skagentoasten eller räkcocktailen.
    Och alla som vill ha mer har det stått framme för, och en del gör djupdykningar i den.(betyder då att de tar massor)
    Men vill du blanda det på räkorna direkt, så gör man väl detta bäst vid monteringen och strax före.
    Det låter som en god plan för en sådant sätt.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Era godaste räkcoktail recept tack:)