• Anonym (K)
    Tue 31 Dec 2019 07:51
    1933 visningar
    11 svar
    11
    1933

    Känner man sig någonsin färdig?

    Jag födde nyligen mitt sista barn. Min man och jag har tre barn sen innan och jag kände precis som du att jag inte alls var färdig efter att andra barnet föddes. Jag kände likadant efter att tredje barnet föddes, och det var väldigt jobbigt för min man var nöjd med tre barn. Vi kom till slut överens om ett fjärde barn och jag var väldigt orolig att inte känna mig klar efteråt. Nu har det gått några månader sen förlossningen och jag har dubbla känslor. Jag kan som du skriver känna en sorg över att denna tiden av mitt liv är över, men samtidigt känner jag väldigt starkt att vår familj är full nu, rent praktiskt. Vi hinner precis med de barn vi har och blir det fler barn så kommer vi som föräldrar inte hinna se alla barnen känns det som.

    Så, nu är det lättare för mig att acceptera att vi är klara. Innan när vi hade både tid och ork för fler var det svårare. Varför inte skaffa ett till då liksom? Men nu är det så tydligt att ekonomin, orken, tiden till varje barn inte räcker till. Som MrsJenka skriver ovanför. Och då får jag acceptera att det inte blir fler bebisar nu. Även om hormonerna gärna tar över ibland och vill skaffa flera hundra barn till ;) Förnuftet vinner över känslorna liksom.

    Jag kände för övrigt att det blev mer vardag att vara gravid efter varje graviditet. Inte lika rosenskimrande. Jag har kompisar som precis fått sitt första barn och de längtar enormt efter en andra graviditet redan trots att deras bebisar är pyttesmå. Så känner jag inte alls. Nu har jag gått igenom graviditet och förlossning så många gånger och det är inte lika romantiskt längre. Samma med förlossning. Min fjärde förlossning var fantastisk men jag kände direkt efteråt att: nu kan jag detta. Som i, behöver inte göra det igen. Så har jag heller aldrig känt innan. Det var liksom bara mer av samma, och inget jag kände att jag måste göra en gång till. Så nog är jag mycket mer färdig nu än jag var efter andra barnet.

    Hoppas du kan få känna dig lite mer färdig, annars kanske en bebis till är bästa alternativet om både du och din partner kan tänka er det :)

Svar på tråden Känner man sig någonsin färdig?