• Anonym (En fjärde?)

    Skaffa syskon själv?

    Jag har tre barn sedan tidigare. Är nu ensam men har alltid velat ha en sladdis när den nu yngsta är runt sex år. Yngsta fyller snart fem så det är ju på tiden att börja fundera hur jag vill göra. 

    Jag har nu börjat fundera lite kring insemination, för jag vill göra det på "rätt" sätt. Inte lura mig till ett barn genom one night stand eller liknande. Jag vill heller inte blanda in någon "killkompis" som donator. 

    Det verkar ju finnas tre olika alternativ; 
    * Klinik i Sverige
    * Klinik i Danmark
    * Heminsemination

    Sverige vore ju smidigast såklart, men det verkar vara massa extrabesök man måste göra och det blir ju svårt i och med att detta inte är något som kan göras på min hemort som jag förstår det. Och eftersom jag har tre barn redan så måste jag ju göra det privat och det verkade tveksamt om jag kunde göra det privat på närmsta universitetssjukhus just av den anledningen. Ska kolla upp det för det vore det smidigaste! 

    Men Danmark är ju lite krånligt med att behöva åka dit, men där verkar det ju vara färre besök men svårare att få till att man får göra nödvändiga prover i Sverige? 

    Heminsemination borde funka i och med att jag klarat av att bli gravid på egen väg 4 gånger (dock bara 3 förlossningar). Men då är det själva grejen med spermier. Verkar ju inte längre vara möjligt att få från Danmark om inte en klinik kontrasignerar och det fattar jag inte riktigt hur man ska lösa. Att hitta en svensk donator som kan donera direkt vore såklart det bästa i så fall men då finns ju risken att personen sen vill vara inblandad i barnet och det vet jag inte om jag orkar. 

    Jag ska bli medlem i Femmis också och läsa på deras medlemssidor. 

  • Svar på tråden Skaffa syskon själv?
  • Anonym (G)

    Tycker det låter dumt. Inte sjysst mot det nya barnet som ska behöva växa upp utan pappa medan syskonen har det.

    Sen är det ingen sladdis med bara 6 år emellan.. så är det sladdis du vill ha kan du ju vänta några år till och hoppas på att träffa nån bra man att skaffa barn med.

  • Biet

    Du har bra koll på vad som gäller och du verkar ha kollat upp en hel del.

    Vad det gäller Dk kan du nog göra de flesta tester du behöver ha gjort på hemma plan. Om det är möjligt för dig så brukar det räcka med ett eller ett fåtal besök i Dk.

    Vet inte heller hur lätt du har det att ta dig dit.

    När det gäller heminsemination med spermier från t.ex. Dk så är det inte lagligt längre att som privatperson beställa hem spermier för insemination. Det är säkertärför du märker att den vägen är stängd.

    Sedan har du heminsemination med en privat donator som alternativ. Jag har fungerat som det tidigare med lyckat resultat. Jag tror att de flesta seriösa privata donatorena är inte ute efter att försöka få delad vårdnad om ett barn som skapas utifrån de förutsättningarna. Donatorn tar ju sin risk gentemot den han hjälper med att mottagaren anmäler honom för att kräva ersättning av honom, något som jag tror de flesta donatorer inte vill.

    Med andra ord behöver den donatorn du finner och du lita på varandra vad det gäller att inte kräva något från varandra. Gör du det låter det som det är ditt bästa alternativ enligt vad du skrivit i trådstarten.

    Vill du veta mer hur jag har gjort när jag mött andra i din situation så skicka gärna ett privat PM så kan vi prata vidare där oförutsätt.

    Lycka till med din "sladdis" vad du än väljer.

  • PappaAnnorlunda

    Om du bor i Gävleborgs, Uppsala eller Dalarnas län skulle jag eventuellt kunna tänka mig att ställa upp som donator. Skicka gärna ett PM i så fall så får vi prata vidare.

Svar på tråden Skaffa syskon själv?