• Anonym (Sårig-hårbotten)

    Sårig hårbotten, tips?

    Jag har haft sårig hårbotten hela mitt liv, måste få det kollat med det har inte blivit av. Men undrar om nån vet vad det är?


    Massor av små sårskorpor
    Det kliar INTE, gör inte ont, inget
    Har fett hår och fet hårbotten
    Såren blir som små vassa skorpor, tror de bildas av var? Tar man bort en så vätskar det sig.

    När jag läser på internet finns det olika saker typ atopiskt eksem och annat men då står det jämt att det kliar. Hos mig kliar det inte alls, jag skulle inte ens veta om att jag hade såren ifall att jag inte kände efter. Jag är bara så nyfiken på vad det är? Och helst att slippa dem.
  • Svar på tråden Sårig hårbotten, tips?
  • Anonym (Testa)

    Du har troligtvis mjälleksem som beror på att du reagerar på hudsvamp. Köp Fungoral eller motsvarande shampo på apoteket och behandla med i några veckor. Det borde göra ordentlig skillnad.

  • Anonym (Sårig-hårbotten)

    Kan man ha mjälleksem om man inte har mjäll, inget flagnar alls? Och jag använder bara 'snälla' medel, sen 10 år använder jag balsammetoden. Och som sagt, jag har haft det här sen jag var i tonåren, är 40+ nu.

  • Anonym (Testa)

    Ja, tror det är svampen i hårbotten som ställer till det. Googla seborroisk dematit.

  • Glinda från Oz

    För mig hjälper system 4 skalp tonic. Jag använde den varje dag tills alla sår läkt nu använder jag den bara efter jag tvättat håret. 


  • Anonym (Sårig-hårbotten)

    Läkare rekommenderade också Fungoral, men tyvärr fungerade det inte, måste nog få det kollat av dermatolog. Jag skulle ju kunna prova System 4 Skalp Tonic men det blir så mycket pengar att prova sak på sak.  

  • Glinda från Oz
    Anonym (Sårig-hårbotten) skrev 2020-02-16 19:15:22 följande:

    Läkare rekommenderade också Fungoral, men tyvärr fungerade det inte, måste nog få det kollat av dermatolog. Jag skulle ju kunna prova System 4 Skalp Tonic men det blir så mycket pengar att prova sak på sak.  


    Jag tror att en liten flaska kostar 100 kronor. Vissa frisörer har den, det var så jag upptäckte den de använde den på mig på salongen, kolla nästa gång du klipper dig. 
  • Anonym (Billigt)

    Jag fick rådet att testa Fungoral. Mitt hår blev då sprött och tunt. Av en vän fick jag rådet att testa äppelcidervinäger. Det fungerar utmärkt!

    Jag tar en vanlig sprayflaska och sprayar nära hårbotten, masserar försiktigt in det, inte hårt eller med naglar. Kan svida lite. Låt sitta i 15 min sen tvättar du håret som vanligt. Vira in i handduk tills det inte droppar men ta sen av handduken. Min frisör har berättat att många haft handduken på så länge och ofta att hårbotten nästan luktar som mögel och även får som en hinna! Det gäller särskilt de som har microfiberhandduk med knapp som hör att den sitter kvar bra.

  • Anonym (Pappan)

    Selsun funkar för mig, har lite sebboriskt eksem.

Svar på tråden Sårig hårbotten, tips?