• Tovas
    Sat 4 Jan 2020 09:06
    515 visningar
    2 svar
    2
    515

    Ekonomie kandidat/Civilekonom

    Hej på er


     


    Skriver här i hopp om lite goda råd samt någon som kanske har erfarenhet av hur reservintaget ser ut. Från att ha varit säker på Civilekonom i Umeå HT 2020 så hittade jag information om att titeln Civilekonom är på avfasning och att in kommer istället ekonomie kandidat som sedan kan följas upp med en master varpå jag nu är lite i valet och kvalet huruvida civilekonom i Umeå är totalt värdelöst att läsa kanske? Någon som har koll på om man kan läsa en master om man läst civilekonom och inte Ekonomie kandidat till exempel?


     


    I Umeå ska det inte vara några som helst problem för mig att komma in i BII kvoten som jag tillhör, däremot är poängen för BII kvoten på ekonomie i Lund HT 2019 något för höga även i andra urvalet för att jag ska ha chans att komma in. Men är det kanske någon som har erfarenhet av hur möjligheterna att komma in som reserv efter urval 2 ser ut på ekonomie i Lund?

  • Svar på tråden Ekonomie kandidat/Civilekonom
  • Sat 4 Jan 2020 09:21
    #1

    Det finns de som får jobb efter en ekonomikandidat så jag har svårt att tro att civilekonom är värdelöst jämfört med en master i ekonomi.

    Kan förändringen ha att göra med en anpassning till internationell standard? Vad är det som tillkommer det extra året? Gissar att det är en uppsats till kandidatprogrammet och något mer. Lite osäker på hur mobbat poäng kandidatuppsatsen brukar vara på.

  • sextio­talist
    Sat 4 Jan 2020 09:31
    #2

    Ren gissning, men troligen samma anpassning som civilingenjör har genomgått.

    Civilingenjör är en masterutbildning med specifika kursinnehåll.

Svar på tråden Ekonomie kandidat/Civilekonom