• Anonym (Ts)

    ”Asexuell” flickvän?

    Jag har ett problem och behöver skriva av mig. Jag har i några månader träffat en tjej som verkar vara perfekt på alla sätt men hon klarar inte av att ligga. Någon gång har hon ställt upp för min skull men det märktes att hon inte alls njöt och att hon rentav mådde illa.

    Hon har tidigare berättat att hon utsattes för sexuella övergrepp (allt från tafsningar till fullbordade våldtäkter) av en anhörig under en stor del av barndomen, från att hon var 11 till 16 år och nu är hon 18. Hon har sagt att hon tror det är skälet till att hon inte kan njuta av sex. Det är ju helt förståeligt men jag personligen har svårt att se att en relation utan sex kan fungera. Samtidigt känns det otroligt respektlöst att lämna med tanke på vad hon varit med om.

    Hade ni kunnat stanna kvar i en sådan relation eller är det helt otänkbart? Vet inte vad jag ska göra.

    Förresten, var osäker på vilken rubrik jag skulle använda. Vet inte om hon är asexuell men det verkar så om man utgår från hur hon beskrivit sig själv.

  • Svar på tråden ”Asexuell” flickvän?
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Ts) skrev 2020-01-05 02:15:39 följande:

    Jag har ett problem och behöver skriva av mig. Jag har i några månader träffat en tjej som verkar vara perfekt på alla sätt men hon klarar inte av att ligga. Någon gång har hon ställt upp för min skull men det märktes att hon inte alls njöt och att hon rentav mådde illa.

    Hon har tidigare berättat att hon utsattes för sexuella övergrepp (allt från tafsningar till fullbordade våldtäkter) av en anhörig under en stor del av barndomen, från att hon var 11 till 16 år och nu är hon 18. Hon har sagt att hon tror det är skälet till att hon inte kan njuta av sex. Det är ju helt förståeligt men jag personligen har svårt att se att en relation utan sex kan fungera. Samtidigt känns det otroligt respektlöst att lämna med tanke på vad hon varit med om.

    Hade ni kunnat stanna kvar i en sådan relation eller är det helt otänkbart? Vet inte vad jag ska göra.

    Förresten, var osäker på vilken rubrik jag skulle använda. Vet inte om hon är asexuell men det verkar så om man utgår från hur hon beskrivit sig själv.


    En tjej som blivit utsatt för sexuella övergrepp är traumatiserad, inte asexuell!

    Du kan inte vara tillsammans med henne för att vara "snäll" eller nåt. Om du hade velat vara tillsammans med henne hade du velat det oavsett. Sex är ofta väldigt viktigt, och om du inte klarar av att leva med hennes situation så är det bättre att du gör slut nu än om några år.
  • Ascendere
    Anonym (Ts) skrev 2020-01-05 02:15:39 följande:

    Jag har ett problem och behöver skriva av mig. Jag har i några månader träffat en tjej som verkar vara perfekt på alla sätt men hon klarar inte av att ligga. Någon gång har hon ställt upp för min skull men det märktes att hon inte alls njöt och att hon rentav mådde illa.

    Hon har tidigare berättat att hon utsattes för sexuella övergrepp (allt från tafsningar till fullbordade våldtäkter) av en anhörig under en stor del av barndomen, från att hon var 11 till 16 år och nu är hon 18. Hon har sagt att hon tror det är skälet till att hon inte kan njuta av sex. Det är ju helt förståeligt men jag personligen har svårt att se att en relation utan sex kan fungera. Samtidigt känns det otroligt respektlöst att lämna med tanke på vad hon varit med om.

    Hade ni kunnat stanna kvar i en sådan relation eller är det helt otänkbart? Vet inte vad jag ska göra.

    Förresten, var osäker på vilken rubrik jag skulle använda. Vet inte om hon är asexuell men det verkar så om man utgår från hur hon beskrivit sig själv.


    Lämna, det märks på vad du skriver att du (som de flesta) tycker att sex är viktigt i en relation och då ska du inte fördjupa en relation där den biten inte fungerar. 

    Det är ärligast mot både dig själv och tjejen att bryta tidigt, och inte på något sätt respektlöst. Låter som att du är en väldigt hänsynstagande kille som fått lära dig att vara medkännande och sätta andras behov före dina egna. Funkar tyvärr inte riktigt så i verkligheten, utan du måste själv se till att du får dina egna behov tillgodosedda i en relation, ingen kommer att tacka dig för att du gör "det rätta". 
  • Anonym (Nick)

    Det beror också på hur du själv känner ts. Själv är jag i ett princip sexlöst förhållande, men då har jag inte heller någon vidare sexlust själv, alltså funkar det, vi är efter 8 år fortfarande tillsammans. Så det kan funka.

  • HappyHippoGuy

    Då hon e 18år antar jag att du oxå.är ung.

    Jag tycker du ska göra slut.

    Boka en resa utomlands och lev livet medans du e ung.

    Slösa inte bort dina bästa år på en relation utan sex.

    Ingen relation idag varar 50 år.

    Flyg fågel flyg.

    Om du gör slut på ett väldigt fint och respektfullt sätt som.inte har med sex att göra. Då har du en chans att pröva med henne igen om några år. Och hoppas hon fått sen hjälp hon behöver

  • Anonym (?)
    HappyHippoGuy skrev 2020-01-05 10:10:41 följande:

    Då hon e 18år antar jag att du oxå.är ung.

    Jag tycker du ska göra slut.

    Boka en resa utomlands och lev livet medans du e ung.

    Slösa inte bort dina bästa år på en relation utan sex.

    Ingen relation idag varar 50 år.

    Flyg fågel flyg.

    Om du gör slut på ett väldigt fint och respektfullt sätt som.inte har med sex att göra. Då har du en chans att pröva med henne igen om några år. Och hoppas hon fått sen hjälp hon behöver


    Eller så stannar han och hjälper henne?
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Ts) skrev 2020-01-05 02:15:39 följande:
    Någon gång har hon ställt upp för min skull men det märktes att hon inte alls njöt och att hon rentav mådde illa.

    Jag hoppas att du avbröt det hela med en gång när du märkte att hon egentligen inte ville. Om inte så gör det i framtiden, oavsett om du ligger med henne eller någon annan. Att ställa upp på sex, fastän man inte mår bra av det, kan göra att det tar ännu längre tid för de mentala såren efter övergreppen att läka. Och även om man inte har trauman i bagaget så kommer den sortens sex att på sikt döda all lust, eftersom man kommer att förknippa det med obehag snarare än njutning.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Ts) skrev 2020-01-05 02:15:39 följande:

    Jag har ett problem och behöver skriva av mig. Jag har i några månader träffat en tjej som verkar vara perfekt på alla sätt men hon klarar inte av att ligga. Någon gång har hon ställt upp för min skull men det märktes att hon inte alls njöt och att hon rentav mådde illa.

    Hon har tidigare berättat att hon utsattes för sexuella övergrepp (allt från tafsningar till fullbordade våldtäkter) av en anhörig under en stor del av barndomen, från att hon var 11 till 16 år och nu är hon 18. Hon har sagt att hon tror det är skälet till att hon inte kan njuta av sex. Det är ju helt förståeligt men jag personligen har svårt att se att en relation utan sex kan fungera. Samtidigt känns det otroligt respektlöst att lämna med tanke på vad hon varit med om.

    Hade ni kunnat stanna kvar i en sådan relation eller är det helt otänkbart? Vet inte vad jag ska göra.

    Förresten, var osäker på vilken rubrik jag skulle använda. Vet inte om hon är asexuell men det verkar så om man utgår från hur hon beskrivit sig själv.


    Nej, hade inte ens inlett en relation med någon som inte njuter av och uppskattar sex.
  • Anonym (A)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-01-05 08:42:41 följande:
    En tjej som blivit utsatt för sexuella övergrepp är traumatiserad, inte asexuell!

    Du kan inte vara tillsammans med henne för att vara "snäll" eller nåt. Om du hade velat vara tillsammans med henne hade du velat det oavsett. Sex är ofta väldigt viktigt, och om du inte klarar av att leva med hennes situation så är det bättre att du gör slut nu än om några år.
    Håller med
  • Lucia N
    Anonym (Pia) skrev 2020-01-05 10:45:42 följande:

    Jag hoppas att du avbröt det hela med en gång när du märkte att hon egentligen inte ville. Om inte så gör det i framtiden, oavsett om du ligger med henne eller någon annan. Att ställa upp på sex, fastän man inte mår bra av det, kan göra att det tar ännu längre tid för de mentala såren efter övergreppen att läka. Och även om man inte har trauman i bagaget så kommer den sortens sex att på sikt döda all lust, eftersom man kommer att förknippa det med obehag snarare än njutning.


    + 1 på det
Svar på tråden ”Asexuell” flickvän?